Simen1 Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 Når kommer resten da? Jeg synes dette var en fin start. P@rm@nn og jeg koker vel i hop litt mer om ikke så lenge... Lenke til kommentar
'dharma_boy' Skrevet 6. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2003 OK :wink: Men hva må jeg trykke I Bios for å endre på disse instillingene?? Altså hva jeg må trykke på for å kunne Overklokke??? Hva er det jeg må forandre på når jeg skal klokke?? Er det cpu osv?? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 Først trykker "Del"-tasten for å komme inn i bios. Så blar du deg frem i menyene med piltastene og velger med "enter". Det du skal stille på er der det står "FSB", "multiplier" og "Vcc". Velg disse med piltastene, og trykk enter så får du opp en liten meny der det f.eks står 100MHz, 101MHz, 102MHz osv. Velg den nye verdien med piltastene og trykk enter. Når du har gjort de valgene du vil går du ut av menyene med "Esc"-knappen. Velg så "Exit and Save". Da restarter PC'n og endringene trer i kraft. Følg med temperatur og sjekk stabiliteten med benchmarks osv. Går det helt fint, kan du gå i bios og overklokke enda litt mer. (Det står forøvrig noen forsiktighetsregler i nybegynnerguidene som er verd å kikke på) Lenke til kommentar
Electron Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 Hei, har du lest Nybegynner Guidene?? Overklokking: Gå inn i bios, utforsk bios'en så du gjør deg kjent med hvor de forskjellige instillingene ligger. Etterhvert legger du merke til hvor det står CPU Ratio, FSB, og Vcore / Vdimm / AGP Voltage. CPU Ratio: dette er multiplieren (fra nå av kalt: MP). Denne skal stå på 10, 11, 12 etc kommer ann på cpu typen. har du xp1900+ skal denne stå på 12. Hvis du har nForce2 chipsett på hovedkortet, og en tbred / barton cpu kan du stille på denne manuelt. Tbred / Barton er navnet på kjernen på cpu'en. i mitt eksempel er kjernen en PALMINO (kjennes igjen pga den er kvadratisk, Barton og Tbred er begge avelange) Det du gjør da er å overklokke bare cpuen. hovedkortet vil da ikke ta noen store belastninger som det gjør med FSB klokking. FSB: Front Side Bus. Med xp1900 (som jeg bruker i dette eksempelet) er FSB på 133mhz. Ved å velge: "By SPD" ikke auto eller hva det står over i biosen, unlocker du mulighetene til å stille på det meste som er tilgjengelig (de fleste funksjonene) Ved å stille på FSB'en, øker du bus hastigheten. F.eks. xp1900+ MP: 12, FSB: 145. Da vil regnestykket være enkelt: 12x145. Ved å gange disse to sammen (MP og FSB) får du resultatet av overklokkinga. 12x145= 1740, 1740 vil da være antall MHZ du har på prosessoren. Hvor mye du får overklokket kommer helt ann på hardware du har i maskina. Med PC2100 brikker (standard 266mhz, FSB=133 standard, 2x133=266ddr) vil du ikke oppnå noe særlig mye overklokking. har du derimot pc3200 brikker (400mhz) eller høyere (pc3500, 433mhz er anbefalt (fra min side værtfall)) og en CPU med litt villig stepping, kommer du fort over 2ghz. i mitt eksempel med xp1900+ med PALMINO kjerne, vil du neppe komme over 2ghz. Vcore: vcore er hvor mye volt du fõrer prosessoren med. Hvor mye vcore ligger på, kommer helt ann på steppingen på prosessoren. DLT3C ligger på 1,5v standard, mens DUT3C ligger på 1,6v. (denne steppingen finner du ved å se på kjernen på prosessoren/cpuen (miniskrift)) men som sagt bør du gå igjennom nybegynner guiden, hvis du da ikke har gjort det. håper dette hjelper deg Lenke til kommentar
'dharma_boy' Skrevet 6. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2003 Ja det hjalp meg på veg, men hehe det ble litt mye tall osv.. Men fint med så utfyldende svar :wink: Er det andre som kan svare så svar gjerne!!!!! Lenke til kommentar
|okk^ay Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 Det er mye enklere enn du tror, vent til du får HK'et ditt du. Lenke til kommentar
'dharma_boy' Skrevet 6. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2003 Jau, men må jo ha litt kunnskap før man setter i gang overklokking!! Så derfor spør jeg om gode forklaringer fortsatt om hvordan jeg kan overklokke cpu en. Lenke til kommentar
|okk^ay Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 Se FAQ-tråden på forsida av "Prosessor og overklokking"-forumet. Står på toppen. Jeg la akkurat inn en huskeliste der. Lenke til kommentar
'dharma_boy' Skrevet 6. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2003 Tusen takk.. Lenke til kommentar
|okk^ay Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 Overklokkere hjelper hverandre i nød, vet du. Lenke til kommentar
AL3X Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 Hei Jeg lurte på om dere hvet om et program jeg kan bruke til å overklokke Cpu en?? Finnes det sånne programmer?? Powerstrip er vel bare for 3D kortet vell!!? :smile: Håper på svar Hilsen 'dharma_boy' Du kan forsøke CPUFSB..hvis det støtter hovekortet ditt riktignok. Lenke til kommentar
Npt Skrevet 11. juni 2003 Del Skrevet 11. juni 2003 hva gjør jeg når det står at de innstillingene er locked? specs i sig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå