Gå til innhold

Cpu klokking program

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan gå inn på Advanced frequency settings, der står det CPU FSB (front side bus, elns). hvis FSB'en står på 133 kan du endre denne til f.eks 137, altså, du må prøve deg fram og ikke ta for store skritt om gangen. Ellers kan det raskt gå galt. Kjør noen benchmark tester for å se om systemet er stabilt. Hvis det stopper opp i spill og sånt da har du klokket for mye.

PS. Det er mange her i forumet som kan gi en grundigere forklaring enn dette, jeg bare sier det jeg kan om overklokking :)

Lenke til kommentar

hehe :lol:

den klokket min p4 1,7ghz wilemette heeeeelt opp til 2660mhz noe jeg var j*vla fornøyd med :p men tror det var bug i programmet..for vanligvis gir den seg rundt 2,1ghz

men 1,7ghz@2,66ghz(wilemette) er jo ganske bra da :lol: men bruk bios du..eller om du finner et annet windows progg som kan brukes..for fuzzy logic ekke det helt store når det gjelder overklokking(hvertfall som jeg har erfart)

Lenke til kommentar

Fuzzy Logic har funket greit i mitt tilfelle. (MSI KT3 Ultra med Athlon XP1800+, WinXP. Det funker like fint med dagens drivere som med driverene som var for 1 år siden)

Det eneste det tuller litt med er å presentere riktig MHz. Jeg bruker WCPUID ved siden av for å bekrefte hastigheten. Auto-funksjonen klokker opp til du får en kræsj, rebooter og setter hastigheten et par hakk under der det kræsjet.

Lenke til kommentar

inne på Overklokking.no finner du nybegynnerguiden:

http://www.overklokking.no/guides/nybegynn...del1/index.html

dette er del 1.

Les alle 5 delene GRUNDIG :yes: og lær deg alle begrepene(viktig i forumet)

Etter dette skal du kunne overklokke rimelig greit. Dersom du er helt nybegynner ville jeg ha satt meg grundig inn i de fleste tingene i en PC og i BIOS'en.

Men les Nybegynnerguiden først :yes:

Lenke til kommentar

Nå er jeg rimelig lei av den dere nybegynner guiden!! :grumpy:

Jeg har lest den flere ganger så.. men den sider meg ingen ting!!!

Så nå har jeg spurt flere ganger om noen hvet om en annen guide som kan hjelpe meg!

Altså om noen hvet om hvordan jeg kan finne en GUIDE som forklarer hvordan jeg klokker cpu en i BIOS????

Hvist ikke er det noen som kan forklare fra begynnelse til slutt hvordan jeg klokker i BIOS?

:yes:

Lenke til kommentar

Du stiller enten multiplyer eller fsb eller begge deler. Sammen med dette øker du vcore når maskinen begynner å bli ustabil. Når den er ustabil selv om du øker vcore så har du nått grensen dinn. Da senker du den en 10-20 Mhz.

Hvordan skal vi kunne gi deg en gude på hvordan du klokker i din bios når du ikke vet hvilket HK du skal ha? BIOS'ene er ikke identiske. Og det trengs faktisk ikke en slik guide, for når du har forstått hva det er du gjør så kan du gjøre det på stort sett alle BIOS'ene du finner(untat de som er låst for klokking da *host dumme compaq host*).

Vi kan ikke lære deg å skrive noveller før du har lært deg å skrive.

Du trenger litt backround, og den har Simen1(håper det ikke gjør noe) og jeg tenkt å gi deg :D

Vi drev å skrev litt på en guide, men det stoppet liksom opp (hvorfor det, ser fortsatt ut som den trengs?). Den er altså ikke ferdig, men her har du simen1 og P@rm@nn sin beta versjon av en Hovedkort guide.

CPU sin hastighet

Hastigheten på din CPU(prossesor) i MHz kommer av 2 faktorer, en Fsb(front side bus) og en Multiplyer. Disse ganges med hverandre, så om du har en Fsb på 133 (egentlig 133,33.. men desimalene utelates ofte) og en multiplyer på 12 har du en prossesor som kjører på 1600Mhz(133,33..*12). Les mer om hva MHz er for noe og hva som er forskjell på ytelse og MHz i en guide her (link når den guiden lanseres)

FSB, (Front Side Bus)

FSB er tradisjonelt hastigheten på kommunikasjonen mellom prosessoren og resten av PC'n. (Mer om hvordan hammer skiller seg ut fra dette her, link til senere guide.) FSB hastigheten måles desverre på mange forskjellige måter så det er ganske forvirrende. Vi skal prøve å rydde litt opp her: FSB går som regel på en hastighet mellom 100 og 200 MHz med dagens PC'er. Dette høres kanskje lite ut med tanke på hva som markedsføres. Dette kommer av at de fleste systemer i dag benytter seg av DDR (Double Data Rate) eller QDR (Quad Data Rate) overføring for å hhv. doble og firedoble datahastigheten. Det er vel og merke seg at frekvensen (MHz) ikke økes, men det overføres 2 eller 4 ganger mer data per MHz. (Mer om DDR og QDR i en senere guide) Markedsføringen prøver derfor gjerne å fortelle oss at FSB'en er MHz-tallet ganget med 2 eller 4 hhv. for DDR og QDR FSB. Slik markedsføring brukes for å illustrere hvor stor datahastigheten er i forhold til nå utgådde SDR (Single Data Rate) FSB'er. Gamle SDR FSB overførte 64 bit (8Byte) data over de 64 elektriske ledningene for dataoverføring som går mellom prosessoren og hovedkortet for hvert klokkeslag. 133MHz FSB sier oss at FSB'en har 133,33 millioner klokkeslag per sekund. Altså overfører en 133MHz SDR FSB 133.333.333 * 8 = 1066,66.. Byte med data per sekund (=1,066GByte/s) Eks1: Intel's 533"MHz" FSB er egentlig en 133,33..MHz FSB med QDR. Eks2: AMD's 333"MHz" FSB er egentlig en 166,66..MHz FSB med DDR. Den egentlige MHz'en er den som skal brukes når du regner ut prosessorhastigheten (se guiden over) og den som har noe å si for latency over selve FSB'en. Tallet for "tilsvarende FSB" (=MHz * 2 for DDR eller 4 for QDR) forteller oss noe om dataoverføringshastigheten. Som vi allerede har vært inne på så finnes det et tall til for FSB'ens hastighet. Denne hastighetenkan oppgis i antall Gigabyte/sekund. For å oppsummere litt så kommer en tabell med alle tre tallene ved siden av hverandre for alle de FSB'ene som har vært brukt de siste håndfull årene:

* 66MHz SDR FSB = 66,66.. ekte MHz = 533,33.. MByte/s

* 100MHz SDR FSB = 100,00.. ekte MHz = 800 MByte/s

* 133MHz SDR FSB = 133,33.. ekte MHz = 1,066.. GByte/s

* 100MHz DDR FSB = 100,00.. ekte MHz = Tilsvarende 200"MHz" = 1,600.. GByte/s

* 133MHz DDR FSB = 133,33.. ekte MHz = Tilsvarende 266"MHz" = 2,133.. GByte/s

* 166MHz DDR FSB = 166,66.. ekte MHz = Tilsvarende 333"MHz" = 2,666.. GByte/s

* 200MHz DDR FSB = 200,00.. ekte MHz = Tilsvarende 400"MHz" = 3,200.. GByte/s

* 100MHz QDR FSB = 100,00.. ekte MHz = Tilsvarende 400"MHz" = 3,200.. GByte/s

* 133MHz QDR FSB = 133,33.. ekte MHz = Tilsvarende 533"MHz" = 4,266.. GByte/s

* 200MHz QDR FSB = 200,00.. ekte MHz = Tilsvarende 800"MHz" = 6,400.. GByte/s

FSB har også innvirkning på mange andre deler av maskinen din. F.eks så kjører en PCI port på 33Mhz. Den hastigheten kommer av Fsb og en Divider. Altså fsb delt på et tall. Om Fsb er på 133 er divideren på 4 og Pci porten vil da kjøre på 33,25Mhz(133/4). Agp kjører på det dobbelte av Pci porten, altså 66Mhz. Den bruker også en divider fra Fsb, og den er da på 2(133/2=66,5Mhz). Nå er det en del hovedkort som kan låse Pci og Agp uavhengig av Fsb, men det får vi ta en annen gang

RAM hastigheter

Så har vi ram. Denne kjører også på en hastighet i Mhz. Det første du må vite er hva DDR for. I data sammenheng står det for double data rate. Poenget er at DDR ram kan sende og mota data på begge ender av en klokkesekvens(både i det bunnpunktet og toppunktet), altså utnytte hver Mhz2 ganger, og effektivt dobler bånbredden. Med denne bakrunnen kan du forstå hvordan vi betegner ram. Når vi sier 266Mhz ram, så kjører den egentlig på 133Mhz, men den kan bruke hver Mhz 2 ganger, derfor sier vi 266(133*2). Når vi sier 333Mhz kjører den egenltig på 166Mhz(333/2), og 400Mhz kjører egentlig på 200Mhz(400/2).  

Nå vet vi at både Fsb og ram kjører på en hastighet i Mhz. Vi vet også at ram får den dobbelte hastigheten når vi prater om den en den har i virkeligheten. Det samme gjør faktisk Fsb. Den kan ikke overføre på begge sider av klokkesignalene, men vi kaller den alikavell det dobbelte av hastigheten. Så en AMD XP 2800+ som det hos komplett står at har en fsb på 333Mhz, har egentlig bare en Fsb på 166Mhz(333/2). Men ofte står ikke rammen spesifisert med antall Mhz, men med et tall som 2700 eller kansje 3200. Og hva er de? Jo, de er egentlig veldig enkle. Det er hvor mange mb/s rammen kan overføre. Det letteste er bare å pugge de;  

2700=333Mhz(eller 166)  

2100=266Mhz(eller 133)  

3200=400Mhz(eller 200)  

Formelen for å finne ut de tallene er ganske enkel, det er Mhz*2*8. Mhz er her den ekte, ikke den man kaller de. Altså; 166*2*8=2656 som er rundet opp til 2700.  

Eller 200*2*8=3200  

Eller 133*2*8=2128 som rundes ned til 2100.  

FSB i forhold til RAM hastighet

Man kan kjøre Fsb og ram på 2 forskjellige hastigheter. Men med Nforce2 chippset lønner ikke dette seg, det beste er å kjøre Fsb og ram på samme hastighet. Grunnen til dette er at det er Fsb som kobler Ram med CPU. Tenk deg dette, du har en huske som husker 200 ganger i sekundet, og en som husker 166 ganger i sekundet. Tenk deg så at disse står bak hverandre. de skal levere varer til hverandre, og kan bare levere når de begge er på toppen, alstå rett før de går ned igjenn. Tenkt deg det øyeblikket de begge er på toppen, den første husken er helt bak mens den bakerste husken er helt frammpå. Da kan de levere varer fram og tillbake. Men så suser 200Mhz dissen framover, og 133Mhz dissen suser bakover. Men når 133mhz dissen er kommt fram igjenn, så er jo 200Mhz dissen på vei nedover siden den er raskere. Da må 133Mhz sitte å vente en helt til 200Mhz dissen er tillbake igjenn. Da hadde det jo vært mye smartere om de begge kjørte like raskt, om de kjørte synkronsiert.  

Den lille pausen den treigeste brikken må ha der oppe kalles latenzy, og jo lavere den er jo bedre.  

Så altså, Fsb måles i mhz, ram hastighet måles i både Mhz og i Mb/s. Den hastigheten du ser i Mhz på fsb og ram i butikken er oftest den doble av den ekte. På Nforce2 får du best ytelse om du kjører ram og fsb synkront.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...