Gå til innhold

Kamptråd - Everton vs Manchester United


Latias

Everton - United  

45 stemmer

  1. 1. Uniteds beste...

    • VDS
      1
    • Neville
      0
    • Brown
      0
    • Evans
      2
    • Evra
      2
    • Valencia
      1
    • Scholes
      1
    • Carrick
      0
    • Fletcher
      4
    • Rooney
      2
    • Berbatov
      12
    • Scholes (innbytter)
      0
    • Obertan (innbytter)
      1
    • Owen (innbytter)
      2
    • Ingen
      17
  2. 2. Fornøyd med kampen?

    • Ja.
      9
    • Passe.
      1
    • Nei.
      25
    • Vet ikke/så ikke kampen.
      2
    • Er ikke United-supporter, så er fornøyd seff.
      8


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Berbatov var bedre enn Rooney i dag, men det forandrer særs lite av helhetsintrykket.

Det er ikke helhetsinntrykket vi diskuterer, men kampen i dag. Det jeg reagerer på er at selv når Berbatov har gjort en god kamp og er vår beste spiller, så får han en rævva 5,5 i karakter, mens Rooney som kanskje gjorde en av sine dårligste kamper for oss noensinne bare får en halv karakter lavere, det er ingen fornuft og det er tydelig at (ja, jeg bruker ordet igjen) trynefaktoren er stor.

 

Jeg har et spørsmål til alle "Berba-lovers" der ute: Om han er så jævla god, hvorfor får han da knapt spille lengre?

Jeg skjønner ikke hvorfor du begynner med ordspill som "Berba-lovers", det er unødvendig. Jeg synes Berbatov får ufortjent mye kritikk, noe av kritikken har heller ikke rot i virkeligheten, er det rart man stiller spørsmål da? Det jeg etterlyser er edruelighet, at man i det minste prøver å bedømme spillerne på like premisser. Slik enkelte er nå virker det som om Rooney får en karakter for kampen, også plusser man på minst ett poeng fordi det er Rooney mens det er stikk motsatt for Berbatov. Jeg har aldri sagt noe som gjør at jeg fortjener stempelet "Berbalover".

 

Over til spørsmålet ditt. SAF har i lange tider valgt mer defensive formasjoner borte i Europa og mot vanskelige motstandere, da gjerne med én spiss. Siden Rooney er den beste av de to er det selvfølgelig naturlig at Rooney får spille. Selv skulle jeg gjerne sett Berbatov i flere kamper, spesielt i PL.

 

Kamper: 23

Mål: 9

Assist: 3

Berba har etter det jeg har fått med meg fem assist i PL, pluss en i CL.

 

Det gir en ratio på 0.39 hva mål angår.

Statistikk kan manipuleres nesten akkurat hvordan man vil, og her har du ikke tatt høyde for at han har blitt byttet ut tidlig i mange av kampene eller kommet inn som innbytter. Mål/assist pr minutt statistikken hans sier at det går 111 minutter mellom hvert mål/assist, synes ikke det er ille for en som spiller dypere i banen og er ut og inn av laget hele tiden.

Han har for øvrig scoret i alle de fem siste kampene i PL han har startet. Ikke dårlig det.

 

Jeg tror ikke jeg orker enda en lang diskusjon om Berbatov er god nok eller ikke, og som jeg sa lenger opp her, det er heller ikke det denne diskusjonen egentlig gikk ut på.

Men det ser i hvert fall ut til at vi er enige i at Berba var den beste for oss i dag. :)

Lenke til kommentar

"synes ikke det er ille for en som spiller dypere i banen og er ut og inn av laget hele tiden."

 

Poenget er at han kommer ut og spiller dypere også roter han vekk ballen gang på gang på gang. Hvis ikke så prøver han å komme dyp og han tror gang på gang at ballen magisk kommer til å gå gjennom forsvarsspilleren bak han og at han kan bare ta en liten backheel over hodet hans eller la ballen gå. Han er utrolig frustrerende, for hvis han bare hadde brukt teknikken hans på en mer fornuftig måte så kunne han vært fantastisk for oss. Men et annet problem er jo det at han er ganske jævlig treig og gjennombrudds til han fungerer jo bare ikke. Så mange manger tidligere i sesongen når en ganske perfekt ball har blitt spilt gjennom til han men han får det til å se ut som en dritt ball også går den lett gjennom til keeperen; også begynner han å klage selvfølgelig. Og gå på banen.

Lenke til kommentar

Det jeg er helt enig med deg i er at det er forskjellsbehandling og at spesielt Rooney slipper av kroken for lett etter dårlige opptredener.

 

Det lå ikke noe negativt ladd bak "berbalovers" bemerkelsen forøvrig, men den var myntet på deg, NK og Hyrlen i hovedsak som et vennskapelig sleivspark. Jeg har registrert at du er blant oss få (jeg våger og inkludere meg selv, som lenge før du ble "aktiv" i fotballforumet, har blitt hengt ut for å nettopp kritisere klubbens kjeledegger) som faktisk bedømmer spillere etter like premisser.

 

Over til spørsmålet ditt. SAF har i lange tider valgt mer defensive formasjoner borte i Europa og mot vanskelige motstandere, da gjerne med én spiss. Siden Rooney er den beste av de to er det selvfølgelig naturlig at Rooney får spille. Selv skulle jeg gjerne sett Berbatov i flere kamper, spesielt i PL.

 

Vi spilte sjelden/aldri 4.5.1 på Old Trafford de foregående sesongene og ei heller på det gode 90-tall Mr. Shit-Enter. Hvorfor har Sir Alex nå lagt om til 4-5-1 også på eget gress? Jo, fordi 4.4.2 med Berba og Rooney ikke fungerte godt nok samt at midtbanen vår ble overløpt/fliset av duoer på lag som Burnley og co. Syntes det blir litt tynn suppe å hevde at berba er offer for Sir Alex formasjonskifte eller defensive strategier - jeg vil heller hevde at han selv er en av flere årsaker til SAF taktiske endringer underveis i sesongen. Hadde han vært god nok, hadde han spilt.

 

 

Berba har etter det jeg har fått med meg fem assist i PL, pluss en i CL.

 

Ikke i følge mine statistikker. Uansett er det helt irrelevant for poenget. Uansett hvor urettferdig det nå enn er så bedømmes en spiss etter antall mål i fremre rekke og der har Berbatov vært en skuffelse. Når han itillegg ikke er instrumental (nok) i det oppbyggende spillet blir det for spedt for en mann med £30m prislappen tyngende på sine skuldre.

 

Om du ser på statestikken, vil du se at jeg har lagt ut antall minutter også. I fjor spilte han 3130min mot feks Rooney sine 3353 eller Ronaldo sine 3754 og presterte med all respekt ikke allverden.

 

Vi kan i det minste være enig om at han har spilt nok kamper til at vi alle har sett nok til å kunne danne oss et fair bilde av spilleren Berbatov. Så kan vi heller være enig om å være uenig om Dimitar Berbatov.

 

:)

 

Edit: rettet opp et par leifer.

Endret av The Game
Lenke til kommentar

Wow. Husker hvordan alle deltakere av tråden satt oppe om natta og fulgte med, for deretter å bytte til "atov"-nick når frelseren var kommet. Slik er det ikke nå lenger. Jeg forsvarte Berbatov etter hans første sesong, men jeg vet ikke lenger. Uansett hvor godt han presterer så blir jeg enormt provosert over holdningen hans. Dvs. "løper kun når man får ballen i beina", altså det samme som står i beskrivelsen på min fan page på Facebook. Forskjellen er bare at jeg ikke tjener ørten pund i uka på det. Jeg og alle dere andre vet hvilket nivå han kan og hva vi vil han skal ligge på. Dessverre er jeg usikker på om Berbatov himself ønsker det samme.

 

Egentlig litt merkelig å ha en slik diskusjon etter en dag der Berbatov sto fram som en av de minst dårligste.

Endret av Points
Lenke til kommentar

Poenget er at han kommer ut og spiller dypere også roter han vekk ballen gang på gang på gang. Hvis ikke så prøver han å komme dyp og han tror gang på gang at ballen magisk kommer til å gå gjennom forsvarsspilleren bak han og at han kan bare ta en liten backheel over hodet hans eller la ballen gå. Han er utrolig frustrerende, for hvis han bare hadde brukt teknikken hans på en mer fornuftig måte så kunne han vært fantastisk for oss. Men et annet problem er jo det at han er ganske jævlig treig og gjennombrudds til han fungerer jo bare ikke. Så mange manger tidligere i sesongen når en ganske perfekt ball har blitt spilt gjennom til han men han får det til å se ut som en dritt ball også går den lett gjennom til keeperen; også begynner han å klage selvfølgelig. Og gå på banen.

 

Mulig du føler han er slik, det gjør ikke jeg. Men det virker som om du straffer han og gir han dårligere karakter enn han burde få fordi han etter din mening har spilt dårligere før. Det blir feil.

 

 

Vi spilte sjelden/aldri 4.5.1 på Old Trafford de foregående sesongene og ei heller på det gode 90-tall Mr. Shit-Enter. Hvorfor har Sir Alex nå lagt om til 4-5-1 også på eget gress? Jo, fordi 4.4.2 med Berba og Rooney ikke fungerte godt nok samt at midtbanen vår ble overløpt/fliset av duoer på lag som Burnley og co. Syntes det blir litt tynn suppe å hevde at berba er offer for Sir Alex formasjonskifte eller defensive strategier - jeg vil heller hevde at han er en av flere årsaker til benkplassen selv. Hadde han vært god nok, hadde han spilt.

 

Nøyaktig hvorfor SAF har lagt om til 4-5-1 er usikkert, det kan være flere grunner. Tapet av Ronaldo har helt klart svekket oss, kanskje han mener midtbanen bør prioriteres i vanskelige kamper, kanskje det er Berbatov som ikke er god nok, eller kanskje det er en kombinasjon. Jeg tipper i grunn det siste.

 

 

Ikke i følge mine statistikker. Uansett er det helt irrelevant for poenget. Uansett hvor urettferdig det nå enn er så bedømmes en spiss etter antall mål i fremre rekke og der har Berbatov vært en skuffelse. Når han itillegg ikke er instrumental (nok) i det oppbyggende spillet

I følge PremierLeague.com har han fem assist, de skal være rimelig korrekte. Berbatov har like mange mål som Anelka, er ikke langt unna Adebayor og er på 14-plass på toppscorerlisten om jeg ikke tar helt feil, ikke dårlig det for en som ikke har spilt spesielt mye. Jeg synes sesongen hans har vært ok, egentlig akkurat som jeg forventet, hverken mer eller mindre.

 

Jeg er for øvrig enig med deg i at førstesesongen hans var skuffende. Mulig det var en kombinasjon av at jeg forventet flere mål og at jeg trodde han var en annen spillertype. Hadde av en eller annen grunn fått for meg at han var en spydspiss, goalgetter ala Nistelrooy, men det viste seg fort at det var feil. Han minner mer om en fremskutt playmaker. Og jeg skal ærlig innrømme at jeg lot meg irritere blå av det jeg syntes var latskap og kjipe holdninger. Det toppet seg med straffebommen i FA-Cupen.

 

Men jeg har lært meg å leve med kroppsspråket hans, og etter å ha fulgt ekstra nøye med på bevegelsene hans i løpet av flere kamper har jeg funnet ut at han ikke er så lat som jeg trodde han var (og som flere fortsatt mener han er), bevegelsene hans er med på å gi Rooney rom og skaper åpninger i forsvaret til motstander.

 

Ang sytingen og klagingen enkelte (ironisk nok :fun: ) klager på, så var det det samme med Ronaldo og, men han var en publikumsfavoritt så da var det greit. Synes ikke Berbatov sutrer noe spesielt mer enn hva som er normalt for en spiss.

 

Vi kan i det minste være enig om at han har spilt nok kamper til at vi alle har sett nok til å kunne danne oss et fair bilde av spilleren Berbatov. Så kan vi heller være enig om å være uenig om Dimitar Berbatov.

Det er vi nok være enige i ja.

Lenke til kommentar

Men skal du påberope deg retten til å syte og klage, så får du faen meg gjøre en innsats selv. La merke til et par situasjoner i dag der Berbatov hadde samme utgangspunkt som motstander til å fange ballen. I stedet for å ta utfordringen stopper han bare, snur seg rundt og viser en kroppsholdning som om noen hadde kjørt kona hans hardt opp mot veggen. Jeg begynner å få nok. Ut med Owen og Berbatov etter min mening. Et lag som United bør ha bedre 2.- og 3.-valg enn dette.

 

Det eneste jeg forventer av en United-spiller er innsats. Er han ikke god nok er det SAF som har ansvaret.

Lenke til kommentar

Probelemet til Berbatov er nettopp det at han får alt for mye press på seg og blir bedt om å gjøre oppgaver han ikke bør gjøre. Hadde Berbatov vært en spiller som kom direkte fra Bulgaria for småpenger tror jeg han ville blitt en åpenbaring for Man Utd. Han er egentlig akkurat den type spiller dere trenger. En supportspiss som kan holde på ball og la laget komme etter. Han har også det lille ekstra som kan gjøre en forskjell i tette kamper.

 

300-millionersmannen og late Berbatov som ikke gidder å jobbe hjelper ikke noe særlig om man skal motivere Berbatov. Jeg tipper han blir dritgod igjen om han drar fra Manchester.

Lenke til kommentar

BLABLABLA.

 

Berbatov scorer i alle kamper han starter for tiden. Han er en av få tekniske spillere på United. At han ikke er god nok? Vel jeg er enig. Han har ikke prestert godt nok. Men han skal ha honnør når han gjør det. I år har han heller ikke fått matchingen som trengs, mye skyldes nok at 4-5-1 har fungert godt iforhold til 442.

 

At 4-4-2 ikke fungerer lenger kan jeg enkelt forklare. Valencia, Park, Fletcher, Nani, Giggs og Obertan er vel våre alternativer på vingen. Jeg syns alle suger med unntak av Giggs. Nei mongoer, jeg syns ikke Fletcher suger, men som kant. Uten gode vinger kan vi aldri få 442 til å fungere. Valencia har kvaliteter, men han kan jo ikke trekke sentralt siden han har klumpfot. Han er tvunget til å stå på sin høyrekant uten egentlig å bidra til noe i første del av det oppbyggende spillet. Hans løp i bakrom har blitt mye mye bedre i det siste, men han kan fortsatt ikke utfordre på annet enn fart og styrke. Jeg syns han er grå. Dette hadde vært tilgivelig om vi hadde hatt en bedre ving på venstre som opptok folk, men vi har somregel PARK. Gudbedre. Derfor må vi spille 4-5-1 som er som støttehjul for vinger. Selvfølgelig i kombinasjon med at vi bare har 2 spisser som er av kvalitet, dermed er matching av de samtidig konstant som å be om trøbbel. Lyset i min tunnel hvertfall er Nani, om spillet hans tas opp vil dette hjelpe Valencia mye. Om Valencia har rom til å utfordre på farten er det nok få som er bedre, for han har en rå styrke som kun Rooney kan matche i United.

 

At folk skylder på at Berba ikke er god nok for at vi spiller 4-5-1? Jesus. Sir Alex hadde kjøpt en ny spiss om det hadde vært tilfelle.

 

Uansett tror jeg alle våre problemer løser seg når Vidic og Rio er tilbake.

Endret av Hyrlen
Lenke til kommentar

...

Der mista du mye i min bok, tc. Jeg kunne spådd det innlegget der fra en mil. Rooney 5, Berba 5.5? Bullshit. Berbatov ER The United Way.

 

At du ikke kan si at Berbatov var god engang idag, men bortforklarer det i ting som ikke har grep i virkeligheten idag vitner vel egentlig om hvor lite objektiv du er når det dreier seg om Berba.

QFT.

Lenke til kommentar

Sorry Niko, men jeg ser bare ikke at Berba var GOD i går. Han var som sagt ikke veldig dårlig, men han var ikke noe spesielt god i det hele tatt. Kanskje han fortjente 6, men jeg var litt usikker så jeg tok 5.5 på han. Rooney var litt farlig mot slutten så det trakk han opp fra en 4-4.5 karakter. Easy now.

Endret av tc47
Lenke til kommentar

I mine øyne var Rooney crap i går. Årets mest tåplige bytte på 1-1 også. Berba og Val ut. Suicide.

 

Obertan har jeg mista troa på etter å ha sett reservelagskamper + alle pusete innhoppene. Klart han er nervøs, men gutten trenger minst ett år til på reservelaget før han kan spille livsviktige PL kamper for oss, imo. Var Owen NÆR ballen i går?

Lenke til kommentar

Owen var usynlig i helga, men han har vel hatt eit par veldig friske innhopp i det siste om eg ikkje hugsar feil, dog?

 

Når det gjelder Berba trur eg både han og laget hadde hatt godt av at SAF gav han litt tillit framover. Han har ikkje spelt mykje i det siste, men då han har starta har han vert god- og kor forbanna rått (typisk) hadde det ikkje vore om han hadde virkelig trådd fram og henta ligagullet heim, og gi kritikarane eit slag midt i trynet.

 

...så kjem tc med ein lang post om korleis han tok feil av berba og at han trekker tilbake alt det vonde han sa, at han elsker han osv osv... ^^,

 

Jo, for DET hadde jaggu vore noke :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...