Incumbent Skrevet 19. februar 2010 Del Skrevet 19. februar 2010 Hei! Skal til høsten begynne på linjen datateknikk ved ntnu, og har i den sammenheng noen spørsmål angående utstyr: - Er det vits i investere i en macbook pro? Tenker da på osx først og fremst. Ja, vet man kan smøre inn hele greia med windows, men da ser jeg ikke poenget med å bruke noen tusen ekstra på en maskin med "feil" tastatur, null hdmi og mangel på standard windowsgoodies. Jeg ønsker å bruke så mye penger det er nødvendig å bruke på en laptop for en itstudent. Først og fremst lurer jeg vel mest på om softwareutvikling lar seg gjøre på osx like godt som i windows, og om det evt er noen drawbacks med en macbook pro ved et slikt studie. Pc med gode specs frister så klart mye, men byggekvaliteten i macbookene er det som frister meg i den andre retningen. Lenke til kommentar
___ Skrevet 19. februar 2010 Del Skrevet 19. februar 2010 Hei! Skal til høsten begynne på linjen datateknikk ved ntnu, og har i den sammenheng noen spørsmål angående utstyr: - Er det vits i investere i en macbook pro? Tenker da på osx først og fremst. Ja, vet man kan smøre inn hele greia med windows, men da ser jeg ikke poenget med å bruke noen tusen ekstra på en maskin med "feil" tastatur, null hdmi og mangel på standard windowsgoodies. Jeg ønsker å bruke så mye penger det er nødvendig å bruke på en laptop for en itstudent. Først og fremst lurer jeg vel mest på om softwareutvikling lar seg gjøre på osx like godt som i windows, og om det evt er noen drawbacks med en macbook pro ved et slikt studie. Pc med gode specs frister så klart mye, men byggekvaliteten i macbookene er det som frister meg i den andre retningen. Null HDMI? Nyere Macbook Pro maskiner har da Displayport, man får adaptere for både VGA, DVI og HDMI. Selv har jeg en adapter fra Kanex, som gir HDMI+lyd. Jeg benytter min Macbook Pro til utvikling i Java, og jeg har enda ikke støtt på noen problemer fordi jeg utvikler på en Mac. Hvis du er nødt til å bruke Windows, kjøp en PC. Werner Lenke til kommentar
Incumbent Skrevet 20. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2010 Er klar over displayport. Jeg har mac av helt andre årsaker enn softwareutviklingsårsaker fra tidligere og kjenner maskinvaren fra MA092 til MB471, men jeg lurer på om det er praktisk mulig å bruke en slik under studiet jeg har nevnt. Takk for link til adapteret, men før det blir native 1.3 er det ikke noe vits. 2-kanals lyd er nei takk, og å måtte ha med adapter for å kunne vise film eller bilde på større skjerm - hjemme eller borte - frister ikke. (Ikke nødvendigvis derfor jeg skal ha ny laptop, som jeg skrev er jo mbp ønskelig og da sier det seg selv at hdmi, for meg, ikke er jordas case) Du svarer ikke på spørsmålet mitt heller, jeg spør om man kan bruke den på nevnte studie, ikke hvorvidt du mener jeg bør handle meg pc for å kjøre windows eller en mac for å kjøre osx. Javautvikling er irrelevant, platformuavhengighet er ikke noe jeg er ute etter. Takk for svar skal du likevel ha. Lenke til kommentar
Doff3n Skrevet 22. februar 2010 Del Skrevet 22. februar 2010 (endret) Du svarer ikke på spørsmålet mitt heller, jeg spør om man kan bruke den på nevnte studie, ikke hvorvidt du mener jeg bør handle meg pc for å kjøre windows eller en mac for å kjøre osx. Javautvikling er irrelevant, platformuavhengighet er ikke noe jeg er ute etter. Takk for svar skal du likevel ha. Du kan bruke Mac på det studiet ja, det er mange i min klasse som har Mac. Mange av foreleserne har faktisk også Mac har jeg merket. Det har ikke så mye å si. En fordel med windows er at du kan få gratis windows OS fra NTNU. Men hvis du går på ntnu kan du få billig mac her: http://org.ntnu.no/mug/aoc/ Det med Java er faktisk ganske relevant, det er det første språket jeg lærte på NTNU vertfall. NTNU er flinke til å bruke åpne plattformer virker det som. Jeg kjøpte windows maskin når jeg begynte på studiene fordi jeg trodde det hadde mye å si, men tenkte å kjøpe Mac hvis det kommer en ny macbook pro nå snart ;-) EDIT: Du trenger ikke super PC for å gå på datateknikk heller, men som du sier så er Macbook proen veldig robust, så den holder seg nok godt ;-) Endret 22. februar 2010 av DuffX Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå