Gå til innhold

Windows 7 x86 eller x64? Forvirret

Gjest Slettet-IHWlGMJn

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-IHWlGMJn

Som student kan jeg laste ned windows 7 gratis. Jeg kan velge mellom x86 og x64.

Jeg har en CPU av typen Intel Core 2 Q6600 og ønsker å kjøre 64bit.

Er det ikke da korrekt å laste ned x64?

Jeg har lest noen steder at du kan velge mellom 64/32bit når du installerer, men hva er da forskjellen mellom de to nedlastingsvalgene mine?

Jeg har nemlig prøvd å laste ned x64-versjonen og brent denne på en dvd, bootet dvd'n, men etter beskjeden om at den har lastet inn diverse filer og starter installasjonen av windows kommer jeg til et bilde ala dette:

http://z.about.com/d/pcsupport/1/0/-/6/-/-/windows-7-install-7.jpg

Bortsett fra at jeg kun har musepeker og ingen tekst over hodet. Det skjer ingenting etter at jeg har kommet til det bildet.

Kan dette være fordi jeg har lastet feil dvd? Eller er det muligens fordi det har skjedd en feil ved nedlasting eller brenning?

Jeg er noe forvirret ...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som en korrupt bildefil eller feilbrenning...

Det er svært lite som skiller x86 og x64 i 7 versjonen, og dersom du har to-kjerne prosessor og mer enn 3gb ram i maskinen, vil det være naturlig å velge x64 for å utnytte maskinvaren fullt ut.

Kompabilitetsproblemene som eksisterte i x64 versjonen av XP er ikke ett issue i 7, og begge skal fungere fint med det meste av drivere :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IHWlGMJn

Jeg har en quad-prosessor og over 3gb ram, ja.

Jeg har prøvd x64-versjonen av XP og det var ikke noe hyggelig, nei. Har fortiden XP 32bit, og planen er å kjøre det litt side om side med Win7 64bit. Så får vi se hvordan jeg liker Win7 :)

Jaja ... skal prøve å laste ned og brenne ut på nytt nå. Får se hvordan det går.

Lenke til kommentar

Det er riktig at x64 er 64-bit utgaven. 32 og 64-bit utgavene kommer på forskjellige DVDer så du har lastet ned riktig. 64-bit utgaver kalles som regel x64 eller amd64. 32-bit utgaver har også navn som i586, x86 og.

Som star sier så høres det ut som det har skjedd noe feil i brenneprosessen.

Om det er MSDN Academic Alliance du bruker, så er jeg rimelig sikker på at filene sjekkes for feil når de er lastet ned. Kan være feilbrenning. Prøv med en kopi til. Annen leser, brenner eller annen type DVD plater kan også hjelpe

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IHWlGMJn

Eller bare vent en god stund. På én av PC-ene jeg har installert Windows 7 på har den hengt slik i 5-6min før det skjedde noe mer. Det samme skjedde etter et menyvalg lengre ut i installasjonsprosessen.

Jeg lot den ikke stå mange minuttene før jeg bare reboota(Ikke mer enn 3 i alle fall). Det var ingen tegn på at noe skjedde på skjermen og hverken dvd-rom eller hdd lagde noen lyd(Men den jobber vel kanskje på minnet og trenger derfor ikke nødvendigvis å lage mekaniske lyder. Ikke vet jeg).

Jeg skal i alle fall prøve å få brent ut en plate til og testa den i løpet av kvelden.

Lenke til kommentar

På PC-en jeg installerte windows 7 på var det kun den animerte sirkelen og bevegelig musepeker som hintet om at noe muligens skjedde. Helt til plutselig harddisken gav lyd fra seg igjen etter 5-6min.

Det kan muligens hjelpe å ta ut RAM-brikker til det kun er én igjen, for så å sette de tilbake igjen etter at windows er installert.

Endret av Belarnion
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IHWlGMJn

På PC-en jeg installerte windows 7 på var det kun den animerte sirkelen og bevegelig musepeker som hintet om at noe muligens skjedde. Helt til plutselig harddisken gav lyd fra seg igjen etter 5-6min.

Det kan muligens hjelpe å ta ut RAM-brikker til det kun er én igjen, for så å sette de tilbake igjen etter at windows er installert.

For min del var det vanlig musepeker(Som kunne beveges normalt) og bakgrunnen var den samme som bildet jeg linker til i første post. Det er vel sikkert bakgrunnsbildet under hele installasjonen.

Velvel ... skal i alle fall prøve å la den stå oppmot 10min om det samme skjer med nye plate. Vi får se :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IHWlGMJn

Var visst bare jeg som var utålmodig!

Men finner det noe dårlig at det tok i overkant 3min fra at dvd-rom blir stille/ikke leses fra, til at man får en respons.

Ikke noe timeglass(Eller denne nye rundingen i vista/win7) eller noe som helst. Brukeren burde jo alltid få beskjed om at ting går sin gang og alt er greit.

Uansett: Takk for svar :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...