Gjest Anonym Skrevet 19. februar 2010 Del Skrevet 19. februar 2010 Jeg sliter nå psykisk igjen, og spiser nesten ikke noe. Jeg er veldig fokusert på å gå ned i vekt, og se på kalorier å sånn. Vet at man skal spise lite og ofte for å gå ned normalt. Det gjør jeg vansligvis når jeg er bra psykisk. Men nå har det gått så langt at jeg teller kalorier, og er livredd for å ha noe i magen. Hvis jeg spiser noen fast føde, (går akkurat med en yoghurt) må jeg på do å kaste det opp. Føler ubehag og kvalme av å spise. Jeg spiser en yoghurt (skyr) om dagen og en appelsin hvis jeg virkelig skal skeie ut. Jeg er veldig feit så trenger å gå ned i vekt, veide 115 kg på onsdag, i dag 110 kg, er 166 cm høy. Så hodet mitt (som har tvangstanker) har bestemt seg for å nekte meg å spise mer enn dette. Jeg orker ikke spise mer heller, fordi da blir jeg kvalm. Har Ulcerøs Colitt også, så kvalmen kan skyldes denne sykdommen kansje? Så nevnte legen jeg var hos at jeg kunne ha fått spiseforstyrrelse. Jeg har slitet med overspising mye før, men har aldri måttet kaste opp maten eller følt jeg må tømme meg. Hva slags spiseforstyrrelse er det jeg har? Jeg får Fontex som medisin. Fast Legen min sa jeg klarte meg uten mat, så det var helt ok at jeg ikke spiste, mens hun på dps mente det omvendte. Hva skla jeg gjøre? Klarer ikke spise mer, har ikke sultfølelse heller, så føler meg ikke sulten. Har vært i perioder før hvor jeg verken har spist eller drukket noe, men klarer å drikke litt vann, eller noe som er kalorifritt. Har noen ide til behandling av dette? Har noen noen forslag om sider på nettet, eller steder som kan hjelpe til med dette. Legen min nevne et sted i oslo på Ullevoll, men vet ikke om jeg kommer dit eller ikke. Det kunne ta en del tid sa hun før jeg får vite noe og om jeg kommer inn, er ikke sikkert heller. Hun ringte meg i dag, og har ikek hatt tid til å høre enda. Hun går av med ei uke vinterferie nå. Fryser mye nå, bruker å svette deluxe egentlig, så e ruvant å fryse så mye. kan dette være pga ingen/lite mat? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 19. februar 2010 Del Skrevet 19. februar 2010 Tror jeg hadde skiftet lege. Nå er ikke jeg ekspert på spiseforstyrrelser eller noe, men jeg synes legen din burde henvist deg videre et sted. Høres helt sprøtt ut at legen mener du klarer deg uten mat. Om ikke legen klarer å gjøre noe med det, burde h*n henvise til noen som kan. Jeg har aldri hørt noe om den sykdommen du nevner før (Ulcerøs Colitt), men etter det jeg har lest på nett nå så burde han vel henvist deg til spesialist evt. fått deg på sykehus? Ang. det at du fryser er garantert på grunn av at du ikke spiser. Her kan du lese litt flere symptomer på spiseforstyrrelser. Lenke til kommentar
Gjest Anonym Skrevet 19. februar 2010 Del Skrevet 19. februar 2010 Ulcerøs Colitt er en kronisk tarmsykdom som kan være i bra og dårlige perioder. Sist gang jeg ikke fikk i meg drikke eller mat, var det ulcerøs colitten og reflux som herjet. De trodde det var psykisk, men det var Ulcerøs colitten. Er tydligvis ikke det nå, for crp og fecal testen (avføringsprøven) var normal. Hun På dps mente jeg skulle spist mer og lite og ofte, men det er håpløst nå. Er så fokusert på mat og slanking at jeg blir dårlig bare med tanken på mat. Har i dag spist en appelsin og en skyr yoghurt og føler meg tilfreds med det. Men har dårlig samvittighet av å spise. Fordi hodet mitt ikke lar meg gjøre dette. Har som sagt vært uten mat i over to uker før, men da fikk jeg intravenøst i tilegg pga. væskemangel. Jeg har gått ned fem kilo på to dager så merker at jeg ikke spiser normalt. Er en god følelse for meg å gå ned i vekt, så jeg synes det er greit å ikke spise eller spise bare det jeg sa. Jeg kan ikke ha Anorexia, fordi jeg er alt for overvektig til det. Veide jo 115 på det meste, nå 110. Har en bmi på over 40, så trenger å gå ned i vekt. Det er derfor legen min synes det er greit jeg ikke spiser. Er 3. dagen med 1 yoghurt om dagen, føler meg veldig kald på hendene og føttene, og det er uvant, bruker å være glovarm. Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 19. februar 2010 Del Skrevet 19. februar 2010 Det første du burde gjøre, er og bytte lege! Ja, du er litt overvektig, og kan med fordel slanke deg litt. Men den måten du gjør det på, er SKADELIG for kroppen. At din lege kan være så useriøs, er skummelt. Få deg en flink ny lege, og ha en samtale. Han kan eventuelt sette deg i kontakt med psykolog. Spiseforstyrrelser kommer det ikke noe godt av, du ødelegger bare deg selv fysisk og psykisk. Slutt så fort du kan. Lenke til kommentar
Gjest torjus Skrevet 19. februar 2010 Del Skrevet 19. februar 2010 Kjenner meg veldig igjen i det du skriver her, trådstarter. Jeg har/hadde spiseforstyrrelse, og på mitt værste så spiste jeg kun èn liten yoplait-yoghurt (50 kcal) og drakk litt vann om dagen. Jeg var helt nede i 50 kg på det værste. Men fikk hjelp og er heldigvis oppe i 60,9 kg og har som mål å gå opp i 70 kg. Er 183 cm høy. Jeg vil rett og slett bare advare deg om å fortsette slikt du gjør nå. Du ødelegger kroppen din noe så vanvittig! Du har ikke energi til noe som helst! Hvis du fortsetter slikt så vil du både ødelegge magesystemet, blod-sirkulasjonen og helsa di generelt. Grunnen til at du fryser er for øvrig at blod-sirkulasjonen din nesten ikke fungerer. Jeg frøys også noe vanvittig da jeg kun spiste 1 yoghurt om dagen. Hvis du vil slanke deg så gjør det på en sunn og normal måte. Spis sunt og normalt og tren kondisjon 2-3 ganger i uka så vil du fort se resultater. Gjerne gå til en enæringsfysiolog for å få et oppsett over et kosthold som du kan ha for å gå ned vekt hvis det er ønskelig. Du vil også føle deg mye bedre på denne måten! Akkurat dette her sa folk til meg også da jeg ikke spiste, og da tenkte jeg "det er lett for deg å si!". Så skjønner deg godt hvis du tenker det når du leser dette. Ellers så råder jeg deg til å bytte lege! Alle må ha mat for å fungere, selv om man veier 60, 100 eller 150 kg... Lenke til kommentar
Gjest Anonym Skrevet 24. februar 2010 Del Skrevet 24. februar 2010 Takker for alle svar. Vil bare fortelle at jeg ble lagt inn på natt til lørdag, og er hjemme igjen i dag. Spiser nå ganske normalt. Har ikke disse tankene og stemmene lengre nå, fikk kjempe bra hjelp der oppe. Nå skal jeg ha tettere oppfølging og skal prøve å få til en kost plan. For tiden er det Ulcerøs Colitten min som herjer ja, og legene trodde jeg også kunne ha et galle anfall. Så skal til medisinsk poliklinikk om 14 dager. Har konstant kvalme og diare, så er slitsomt å spise igjen når man føler alt bare renner igjennom. Har noen råd om dette? Hva som kan være lurt å spise og ikke spise? Bruker Mesasal mot dette, men virker ikke å hjelpe så mye. Har stadig tilbakefall hver måned. Lenke til kommentar
Gjest torjus Skrevet 24. februar 2010 Del Skrevet 24. februar 2010 Så flott å høre at du har fått hjelp og at det fungerer. Det var det jeg også trengte i samme situasjon! Angående ting du ikke bør og bør spise så bør du ligge unna: - Tyggis - Pastiller - Lettbrus Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå