ACD Skrevet 19. februar 2010 Del Skrevet 19. februar 2010 En enkel oppgave som jeg skal levere seinest kl 16. Derfor haster det litt. Sannsynligheten for at kran 1 er i bruk: 0,5 Sannsynligheten for at kran 2 er i bruk: 0,3 Sannsynligheten for at kran 3 er i bruk: 0,1 Sannsynligheten for at kran 4 er i bruk: 0,7 - Hva er sannsynligheten for at alle er i bruk samtidig, hvis vi vet at minst én er i bruk? Kranene er uavhengige av hverandre Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 19. februar 2010 Del Skrevet 19. februar 2010 Regn ut sannsynligheten for at ingen er i bruk. P(minst en) er 1 - P(ingen). Uavhengighet gir at p(alle) = P(1)*P(2)*P(3)*P(4). Da er du et lite stykke på vei, hvertfall. Lenke til kommentar
ACD Skrevet 19. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2010 Sannsynligheten for ingen i bruk er 0,0945, naturlig nok. Men jeg kom meg ikke noe særlig lengre enn det. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 19. februar 2010 Del Skrevet 19. februar 2010 Og dermed har du at sannsynligheten for at minst en er i bruk er 0,9055. Så bruker du betinget sannsynlighet. Lenke til kommentar
ACD Skrevet 19. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2010 Det gikk til helvete. Jeg hater virkelig slik betinget sannsynlighet, hvor det ikke virker opplagt hvordan/om jeg kan sette opp tabell eller venndiagram. Jeg har levert, så dere trenger ikke svare på dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå