djgudleif Skrevet 19. februar 2010 Del Skrevet 19. februar 2010 Hei, jeg har en form på et nettsted der folk fyller inn info for å lage seg en bruker. Problemet er at ÆØÅ ikke blir med databasen når man trykker submit, og resten av infoen som var etter en norsk bokstav blir ikke med. Har snakket med justhost.coms livechat og support mange ganger, men de greier aldri å hjelpe meg. Tror ikke charset i databasen er problemet. Har prøvd å skifte det til alt mulig rart. Det fungerer også helt fint å legge inn æøå gjennom phpMyAdmin. Jeg har derfor fundert på om det er et eller annet charset i PHP som må forandres på. Noen som vet hva som kan være problemet? Og hvis php er problemet, hva slags informasjon må jeg skrive inn i php.ini? Lenke til kommentar
TeisL Skrevet 21. februar 2010 Del Skrevet 21. februar 2010 Hei, Prøv å legg denne på toppen av php fila: header('Content-type: text/html; charset=utf-8'); Lenke til kommentar
HomzKriSs Skrevet 21. februar 2010 Del Skrevet 21. februar 2010 Nei, ikke bruk UTF-8 | Bruk heller ISO-8859-1 , da får du ikke de rare symbolene , når du bruker UTF-8 eller andre nasjonale symbolsspråk. Men lykke til =) Mvh, Kristoffer aka HomzKriSs Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 22. februar 2010 Del Skrevet 22. februar 2010 (endret) Nei, ikke bruk UTF-8 | Bruk heller ISO-8859-1 , da får du ikke de rare symbolene , når du bruker UTF-8 eller andre nasjonale symbolsspråk. Man finner igjen æ, ø og å i både UTF8 og latin1/ISO-8859-1. Problemet er sannsynligvis at trådstarter ikke er konsekvent i bruken av enten den ene eller den andre, at han blander de to. Da oppstår det problemer. Sørg for at dataen som sendes til server, MySQL og MySQL-tilkoblingen benytter seg av det samme tegnsettet. Endret 22. februar 2010 av Jonas Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 25. februar 2010 Del Skrevet 25. februar 2010 For all del ikkje bruk Latin-1(ISO-8859-1), det er ein gammal utdatert enkoding som bare skaper hodebry. UTF-8 er det som er mest vanleg idag. Lenke til kommentar
SniKaZ Skrevet 28. februar 2010 Del Skrevet 28. februar 2010 (endret) Jeg brukte UTF-8, for meg funket ikke ÆØÅ her så jeg gikk over til ISO-8859-1 da funket det mye bedre. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=730921 Veldig god guide når det gjelder dette. Endret 28. februar 2010 av SniKaZ Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 28. februar 2010 Del Skrevet 28. februar 2010 Snikaz, det er fordi du ikke har satt hele systemet ditt til utf-8, som Jonas nevnte. Jeg bruker konsekvent unicode/UTF-8. Er det som er fremtiden, mest kompatibelt og fleksibelt -som siddis nevner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå