Gå til innhold

Lokal caching av nettverksdisk

Anbefalte innlegg

Jeg har en nettverksdisk som er ganske treg (pga mange brukere som ikke bruker de samme filene som meg). Kan jeg bruke en lokal SSD som cache for mine mapper?

X:\Mappe1\ <- fysisk plassert på serveren

Jeg ønsker at denne skal ligge fysisk på den lokale SSDen og synkroniseres mot serveren f.eks hvert 15 minutt. (Bare noen få MB hver gang). Men her kommer hovedutfordringen: banen "X:\Mappe1\" må ikke endres på grunn av at linker i filene mine må finne andre filer i samme mappe uansett om referansene ligger på serveren eller på SSDen.

Er dette mulig? Og ikke hinsides komplisert å sette opp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken Windows kjører du?

Det med selve synkroniseringen burde gå greit, bortsett fra det med å synkronisere x-antall MB pr. x-minutt. Har ikke kommet over denne funksjonaliteten selv ennå.

Å ikke endre banene blir veldig vanskelig, da Windows uansett endrer på disse. Men det burde være mulig ved å lage noen bat-filer som fikser en statisk snarvei. Om jeg da ikke missforstår litt her.

Endret av TCi
Lenke til kommentar

Hvilken Windows kjører du?

Windows XP nå, men regner med det blir Windows 7 i løpet av året.

Det med selve synkroniseringen burde gå greit, bortsett fra det med å synkronisere x-antall MB pr. x-minutt. Har ikke kommet over denne funksjonaliteten selv ennå.

Jeg formulerte meg nok litt dårlig. Alt nytt skal synkroniseres hver gang, ikke bare et gitt antall MB. Det jeg mente var at det sjeldent er mer enn noen få MB nytt for hvert kvarter. Hver synkronisering tar altså bare noen få sekunder over et 100 Mbps nettverk (som blir 1 Gbit i løpet av året).

Å ikke endre banene blir veldig vanskelig, da Windows uansett endrer på disse. Men det burde være mulig ved å lage noen bat-filer som fikser en statisk snarvei. Om jeg da ikke missforstår litt her.

Jeg tror du forstår rett her. Det er nettopp det som er vanskeligheten. Gjøre sånn at en mappe beholder navnet sitt men at fysisk lokasjon endres til den lokale SSD-en.

Grunnen til at jeg ønsker en slik løsning er at responstiden til filene på serveren gjør at det går tregt. En lokal SSD er mye raskere, men ulempen er at jeg ikke kan endre banen av hensyn til linker mellom filene på X-disken. Båndbredden er ikke noe problem, men jeg skulle gjerne hatt 0,1 ms responstid til filene i stedet for 10 ms.

Lenke til kommentar

Når det gjelder synkronisering er nok SyncToy løsningen. Den er veldig lett å sette opp og støtter scheduler task godt (siden det er et MS-produkt).

Det med at programmer skal kjøres på den andre fysiske lokasjonen løser du med å lage snarveier til programmene manuelt. Om jeg ikke tar helt feil vil ikke Windows endre på den type snarveier (fra disk X til Y).

Går du derimot over til Windows 7 kan du også fortsette å bruke SyncToy, men Windows 7 har også en egen integrert indeksering og synkronisering som er bedre enn XP (XP har ikke indekseringen riktignok).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...