Skribenten_ Skrevet 19. februar 2010 Del Skrevet 19. februar 2010 Her sitter jeg å sliter med å se hd på youtube...mens min bror zapper mellom 4-5 hd live kanaler på tv på bare noen sekunder. Da begynner jeg å lure. Hvordan har det seg at internett, som er et mer moderne teknologi viser dårligere og tregere HD live kvalitet enn den mye eldre TV teknologien. Jeg tenker litt praktisk..her blir det send flere hd kanaler live, dette er jo også data som blir send til vår tv. Og den dataen regner jeg også med har en størrelse. nå er sikkert tv signaler og internett signaler 2 helt forskjellige teknologier, men kunne ikke de blandes litt sammen? Lenke til kommentar
Olaaaaa Skrevet 19. februar 2010 Del Skrevet 19. februar 2010 Kringkasting har jo den store fordelen at man sender alt til alle. Når du ser på noe på YouTube, må en server finne fram klippet, sende det som en egen strøm kun for deg fra USA, under atlanteren, gjennom halve Europa, inn i Norge og gjennom samme nett som blandt annet alt av telefonsamtaler, før det kommer inn til maskinen din. Kringkasting tar opp ganske mye båndbredde (i den analoge verdenen, altså dekker et stort frekvensspektrum), og tillater ingen form for interaksjon mellom sender og mottaker. Det er ikke før i TV-apparatet eller dekoderboksen din at akkurat den HD-strømmen du ønsker å se på blir skilt fra alle de andre strømmene. Nå har også kringkastingen tatt ibruk moderne teknologi. De fleste kringkastere i Norge som sender i HD-kvalitet, bruker like moderne videokoding som YouTube. Når du snakker om å blande disse teknologiene, tenker du sikkert på multicast, det vil si at man sender de samme dataene fra én avsender til mellom to og uendelig mottakere, uten at man starter mer enn en enkelt strøm fra avsender. På den måten kan man enklere distribuere det samme materialet til mange mottakere uten å kvele nettet. Ulempen er at all infrastrukturen i nettet må oppgraderes for at dette skal fungere. Og i tilfellet med youtube vil det ikke ha noe å si, da dette må være en én-til-én-strøm, med mindre du synes det er veldig morsomt å alltid starte å se midt i en video du ikke har lyst til å se og ikke ha noen kontroll over hvilken video som spilles. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå