Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

skademelding. åssen går man fram?

halaa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tegn tydelig og forklar så omfattende du kan om hva som skjedde. Dette kan avgjøre om du får igjen noe på forsikringen.

ok.

det har jeg tenkt å gjøre. men får man det samme summen som man har betalt for bilen eller, har kjøpe kontrakten som står hvor mye jeg hadde betalt for bilen. klarte å total vrake bile i dag, skrenset og traff gjrde på begge sider av veien.

Lenke til kommentar

Tegn tydelig og forklar så omfattende du kan om hva som skjedde. Dette kan avgjøre om du får igjen noe på forsikringen.

ok.

det har jeg tenkt å gjøre. men får man det samme summen som man har betalt for bilen eller, har kjøpe kontrakten som står hvor mye jeg hadde betalt for bilen. klarte å total vrake bile i dag, skrenset og traff gjrde på begge sider av veien.

Nei. De går ut ifra listepris. Dette kan slå begge veier.

Om du har en eldre bil med feks bare 50.000km på telleren, så vil du ikke få det den egentlig er verdt. Samme bilen, kjørt 250.000 med masse bulker og tekniske feil, vil være verdt det samme som den strøkne bilen med 200.000km mindre på telleren.

Endret av rublings
Lenke til kommentar

... men får man det samme summen som man har betalt for bilen eller, ... klarte å total vrake bile i dag, skrenset og traff gjrde på begge sider av veien.

Her er det også et spørsmål om hvilken type forsikring du har. Det er forskjell på anvsrasforsikring (påbudt) og kasko.

Lenke til kommentar

ok.

Nei. De går ut ifra listepris. Dette kan slå begge veier.

Om du har en eldre bil med feks bare 50.000km på telleren, så vil du ikke få det den egentlig er verdt. Samme bilen, kjørt 250.000 med masse bulker og tekniske feil, vil være verdt det samme som den strøkne bilen med 200.000km mindre på telleren.

Utgangspunktet er vel listepris, men du får også mer hvis den har lav kilometerstand. Det fikk hvertfall vi gjennom en forsikringssak. Kan også være lurt å legge frem kvitteringer for utgifter på bilen den siste tiden før det skjedde, det kan i noen tilfeller få opp erstatningen du får. Lykke til!

Lenke til kommentar

Utgangspunktet er vel listepris, men du får også mer hvis den har lav kilometerstand. Det fikk hvertfall vi gjennom en forsikringssak. Kan også være lurt å legge frem kvitteringer for utgifter på bilen den siste tiden før det skjedde, det kan i noen tilfeller få opp erstatningen du får. Lykke til!

bilen er/var en vw passat 97 gått 156000km. hadde kjøpt for 50 tusen 6 måneder siden, kjøpe kontrakten var i hanskerommet, men jeg tok den med hjemme. det var kanskje dumt da. ellers så var en liten bulk på dør og en liten en(nesten usynlig) på taket, de fra forsikring kom så og tok bildet av bulkene før jeg får kasko på bilen. er litt redd at de bulkene få prisen betraktelig ned.

Endret av halaa
Lenke til kommentar

De går nok fra listepris først og fremst uansett. Tviler på at noen små kosmetiske skader har noe særlig å si, men for all del kan godt være.

Hvis de tilbyr deg et beløp langt under det du ga for bilen så kan du jo komme med den kvitteringen på 50k. Aner ikke hva listepris er på disse.

Lenke til kommentar

er det noen spesielle listeprise forsikringsselskapene bruker eller er det de på dinside.no eller prisliste.as dom bruker?

eller har dom kanskje sine egne listepriser, veit noen det?

Endret av halaa
Lenke til kommentar

er det noen spesielle listeprise forsikringsselskapene bruker eller er det de på dinside.no eller prisliste.as dom bruker?

Vet ikke hva de bruker, men det er ikke tilsvarende den på DinSide.no. Jeg sjekket "listepris" på min bil der inne i forbindelse med at jeg ble påkjørt for en liten stund siden. Den siden mente bilen min var verdt 9000,-. 27.000,- minus 18.000,- pga km.stand på 220.000 :ermm:

Skaden ble taksert til 16.500,- som jeg fikk inn på konto uten problemer, så de går iallefall ikke ut ifra DinSide sin tjeneste eller noe lignende.

Jeg mener jeg fant en tjeneste der man kunne regne ut listepris på en annen måte. Da var det oversikt over alle bilers nypris, med forskjellige motorer, utstyrsnivå ol. Så var bilen verdt en viss % av nybilprisen. Da endte jeg opp på 30.000,-.

Stor forskjell med andre ord.

Endret av rublings
Lenke til kommentar

Vet ikke hva de bruker, men det er ikke tilsvarende den på DinSide.no. Jeg sjekket "listepris" på min bil der inne i forbindelse med at jeg ble påkjørt for en liten stund siden. Den siden mente bilen min var verdt 9000,-. 27.000,- minus 18.000,- pga km.stand på 220.000 :ermm:

Skaden ble taksert til 16.500,- som jeg fikk inn på konto uten problemer, så de går iallefall ikke ut ifra DinSide sin tjeneste eller noe lignende.

Jeg mener jeg fant en tjeneste der man kunne regne ut listepris på en annen måte. Da var det oversikt over alle bilers nypris, med forskjellige motorer, utstyrsnivå ol. Så var bilen verdt en viss % av nybilprisen. Da endte jeg opp på 30.000,-.

Stor forskjell med andre ord.

takker

Endret av halaa
Lenke til kommentar

Dette er en kollisjon uten andre innvolverte parter etter hva jeg kan se, så ja, du mister bonus osv. og hva du skriver på skademeldingen tror jeg ikke har så mye å si ettersom du ikke skal bevise noe uskyld.

Hvis det ikke er å godta for din del å bruke forsikringen med egenandel + bonustap og du heller vil ta det utenom, så IKKE send inn skademelding. Det eneste som skjer da er at du pr. definisjon har "registrert en skade". Endel selskaper vil aldri spørre om dette ved kjøp, så der har det ikke noe å si, men prøv f.eks kalkulatoren til Gjensidige på gjensidige.no. For min del, selv om jeg ikke har fått noe skyld, gikk forsikringspremien min opp med 6000kr BARE pga at jeg "har 1 registrert skade siste 3 år".

Endret av gxi
Lenke til kommentar

DinSide.no sin kalkulator er jo bare ren tull. Bilen min som er helt ren, godt tatt vare på, sterk og pålitelig motor, 0 % rust, EU OK til 2012 og så mange slitedeler at lista ville vært på flere sider. Mao. topp stand til en 95-modell å være. Listeprisen på min bil er da vrak. 1500 kr. En kompis sjekka med en Audi 80 tror jeg, den ligger til 20-30 000 og kom på vrakpris den også.

Lenke til kommentar

DinSide.no sin kalkulator er jo bare ren tull. Bilen min som er helt ren, godt tatt vare på, sterk og pålitelig motor, 0 % rust, EU OK til 2012 og så mange slitedeler at lista ville vært på flere sider. Mao. topp stand til en 95-modell å være. Listeprisen på min bil er da vrak. 1500 kr. En kompis sjekka med en Audi 80 tror jeg, den ligger til 20-30 000 og kom på vrakpris den også.

er enig om man skal taksere en bil må den ses og prøves, det er flere andre ting enn bare årsmodel.

Lenke til kommentar

hei

gjensidige/Naf har taksert bilen 43000kr mens jeg hadde betalt 53kr for bilen 5 måneder siden, har kjøpekontrakten. Hjelper det vanligvis å klage, og hvor lang tid kan det ta for at dom behandler klagen/saken igjen? sånn ca.

takk

Endret av halaa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...