Gå til innhold

Få rep/mye vekt VS mange rep/moderat vekt?

oysteinw

Anbefalte innlegg

Hei,

Må først bare understreke at jeg er litt fersk i gamet og ikke kan så mye om dette (begynte treningen i starten av januar). I mitt styrketreningsopplegg på det lokale treningssenteret har det blitt lagt opp til et ganske variert program (tar for seg både armer, bein, skuldre/rygg, bryst og mage). På hver øvelse er det stort sett lagt opp til at jeg skal kjøre 3-4 sett á 10-12 repetisjoner. Høres dette fornuftig ut?

Hvordan utarter resultatene seg dersom man legger opp til færre repetisjoner og større vekt/belastning f.eks.? Spør mest av nysgjerrighet.

Mvh.

Øystein

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å bygge masse må man stresse musklene, altså må man ødelegge muskelfibrene. Det som skjer når de blir ødelagt er at de bygger seg opp sterkere og større for neste trening. Men så spørs det, hvilken treningsfilosofi skal du velge? Det finnes way to many ute på nettet, noen programmet som 10x10, 5x5, Volum Traning, 5-3-1, 10x10.

Konklusjonen: Velg det som funker best for deg, lav reps og tung belastning har alltid funket best for meg.

Lenke til kommentar

La oss si at du løfter 80kg 1RM, hvilke vekter bør en da trene med viss man tenker å bruke få reps og tunge vekter? tenker på 5x5

og hvordan bør du egentlig varme opp før dette, ta et sett på f.eks 40 og enda et på 60, får så å gå på 5x5?

Lenke til kommentar

Man kan ikke svare på dette før man vet hva som er målet, hva man trener og når.

Evt utgangspunktet.

Trening for styrke er noe helt annet en trening for volum, selve reppen og pausene og RM/progresjonen er helt forskjellig.

På for eks volum, 5x5 programmet sier seg selv, der er det 5 rep på alle settene , alle ukene.

På for eks RYP er det 15RM man starter med, men når vekten øker så klarer man ikke holde det repptallet så reppen senkes automatisk, for eks

Uke 1 15 rep

Uke 2 10 rep

Uke 3 10 rep

Uke 4 5 rep

Uke 5 5 rep

Uke 6 5 rep

Uke 7 3 rep

Deloading og så på nytt.

Når rep senkes så øker man settene.

Metode nr 2 er nok for de mer avanserte, det er autoregulering av mengden med tanke på dagsform.

En ting du må ha uansett hvilken rep man starter på er progresjon, en lineær progrsjon for nybegynnere.

Dvs øke vektene fra trening til trening/evt uke til uke.

For å klare dette så har man en deloading så tar man RM vektne man har funnet ut så kutter man for eks 25% og begynner der på uke 1.

Endret av War
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...