Barry White Skrevet 19. februar 2010 Del Skrevet 19. februar 2010 Hei. Jeg er i en fast jobb, men likevel vurderer jeg å opprette et enkeltmannsforetak, av to grunner: - Av og til kan jeg få enkelte sideoppdrag i forhold til pc-support og websideutvikling - Jeg har lyst på .no-domene Problemet er at jeg er skeptisk til å plutselig få en mer komplisert økonomi med flere frister, skjemaer etc. etc. Så hva vil egentlig forskjellen være? Hvis vi ser bort i fra telefonselgere som skal selge meg kontorløsninger, vil min selvangivelse bli mye mer komplisert? Eller er det akkurat som før, en forenklet selvangivelse som jeg kan levere inn på nett, med et ekstra bilag som jeg må fylle ut der jeg spesifiserer hvor mye eller hvor lite jeg eventuelt har tjent på enkeltmannsforetaket? Hvis den enkle selvangivelsen plutselig forsvinner og jeg må frem med bilag og kvitteringer for min ordinære jobb også så blir det straks litt verre synes jeg. Angående skatt så har jeg forstått det slik at inntekter på enkeltmannsforetak må rapporteres inn fortløpende, og at skatten trekkes to ganger i året. Stemmer ikke det? Angående å trekke fra ting på skatten; Dette fungerer slik at hvis jeg f.eks. kjøper en bærbar pc til 10000,- så kan denne summen trekkes fra overskuddet, og den resterende summen er det det trekkes skatt for? På forhånd takk for alle svar Lenke til kommentar
okasin Skrevet 19. februar 2010 Del Skrevet 19. februar 2010 Håper det går greit at jeg også hiver meg på denne tråden.. Jeg ønsker også å vite mer om dette.. håper noen sitter med erfaring der ute som de vil dele Lenke til kommentar
Mez Skrevet 19. februar 2010 Del Skrevet 19. februar 2010 Hei. Er noe ekstra jobb med eget firma ja, spørs hvor stort du driver. Hvis du driver litt på hobbybasis(mindre skal) kan alternativet være å gå sammen med noen som har firma fra før og jobba via det firmaet. Jeg har drivet eget firma i mange år, og har også personer som arbeider fra mitt firma og tar inntekter og utgifter her mot å dele på sin andel av fellesutgifter osv. Det fungerer meget bra. Man kan da dra nytte av hverandre på flere nivåer. Gi meg gjerne en PM om du ønsker å vite mer, jeg ønsker ikke legge ut alle detaljer rundt hvordan vi driver her Lenke til kommentar
Barry White Skrevet 19. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2010 Nå har jeg forstått det slik at du passerer en viktig grense når omsetningen kommer på over 50000,- i året (du blir momspliktig). Dette vil ikke bli tilfellet for min del. Hvis en ikke trenger en regnskapsfører (Vil få et veldig enkelt regnskap), ikke har behov for å registrere seg i foretaksregisteret (enhetsregisteret holder for meg), så er det vel ikke noen store utgifter er det? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 19. februar 2010 Del Skrevet 19. februar 2010 Hvis en ikke trenger en regnskapsfører (Vil få et veldig enkelt regnskap), ikke har behov for å registrere seg i foretaksregisteret (enhetsregisteret holder for meg), så er det vel ikke noen store utgifter er det? Egentlig ingen utgifter. For å ta noe av det i første post, så vil du fremdeles få tilsendt en delvis forhåndsutfylt selvangivelse i posten (evt. laste ned fra Altinn/Altut), og det er kun det som vedrører foretaket du må fylle inn selv, samt rette eventuelle feil i det som er forhåndsutfylt. Jeg mener å ha lest at enten fra og med inntektsåret 2009 eller 2010 blir det ikke krav om utfylt næringsoppgave for omsetning under 50.000, tall fra foretaket skulle da fylles rett inn i selvangivelsen. Nå finner jeg selvsagt ikke tilbake til hvor jeg leste akkurat det... Typisk. For å ta det med pc'en, og alle andre driftsmidler, så skal det fordeles ettersom hvor mye det faktisk brukes privat og i næring. Bruker du pc'en 50% av tiden privat, så vil det i hovedsak ikke godtas å trekke fra mer enn 50% av innkjøpssummen på skatten. Forskuddsskatt er fire terminer i året (15. mars/mai/september/november), ikke to. Men om du har en lav omsetning i foretaket og full vanlig jobb i tillegg er det en god sjanse for at de bare vil trekke litt ekstra skatt av lønnsinntekten i stedet. Lenke til kommentar
tokakv Skrevet 19. februar 2010 Del Skrevet 19. februar 2010 Nå har jeg forstått det slik at du passerer en viktig grense når omsetningen kommer på over 50000,- i året (du blir momspliktig). Dette vil ikke bli tilfellet for min del. En liten notis her, omsetningsgrensen gjelder for de siste 12 månedene og har ikke noe med et vanlig kalenderår å gjøre. Se mval $2-1 (1) § 2-1. Registreringsplikt (1) Næringsdrivende og offentlig virksomhet skal registreres i Merverdiavgiftsregisteret når omsetning og uttak som er omfattet av loven til sammen har oversteget 50.000 kroner i en periode på tolv måneder Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå