janusch Skrevet 19. februar 2010 Del Skrevet 19. februar 2010 Jeg har en Opel Omega 1992 som det stort sett er noe galt med hele tida. Denne gangen har det dukket opp en ulyd når jeg gir gass. Først var det bare ved lave hastigheter, men nå er det mer eller mindre konstant. Når jeg slipper gassen forsvinner ulyden. Virker som lyden kommer fra bakhjulet. Det er bakhjulstrekk så det kan tyde på at ulyden stammer fra utvekslingen. Lyden høres ut som om det er noe som slår borti hjulet. Noen som vet hva dette kan være og om det er alvorlig i den grad at jeg ikke bør kjøre en meter til? Jo Lenke til kommentar
djanrune Skrevet 19. februar 2010 Del Skrevet 19. februar 2010 ser ut som du har vært uheldig med omega kjøp altså?? jeg har omega også, men den har aldri vært noe trøbbel med men på ene jeg hadde engang det kan høres ut så samme problem. Er det bankelyd/durelyd og litt risting? sjekket om noen foringer bak er ødelagte? eller en mansjett på bakaksel? vist du har grisekjørt mye med den da kan det være diffen som synger sitt siste vers. Sjekk først foringer og mansjetter, vist ikke så går du over drivverk og kikker litt. Eventuelt tapp ut olja fra bakaksel og ta av dekselet og se inni om tannhjulene er slitt eller noe. men husk og fyll på ny olje vist du åpner den Lenke til kommentar
janusch Skrevet 19. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2010 Det har vært en del trøbbel med den ja. Jeg kjenner ikke noe vibrasjon foreløpig, men dunkelyden har blitt markant høyere den siste tiden. Jeg har heller ikke rukket å kikke noe nærmere på problemet, men det er kanskje på tide å gjøre det i dag. Skal sjekke de nevnte forslagene. Jo Lenke til kommentar
Virion Skrevet 19. februar 2010 Del Skrevet 19. februar 2010 Det heter bakhjulsdrift. Forhjulene trekker og bakhjulene dytter/driver bilen fremover. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 19. februar 2010 Del Skrevet 19. februar 2010 Bakhjulstrekk har blitt brukt siden de første framhjultrekkerne kom i salg i Norge og da snakker vi hvertfall fra ca 1930 hvis ikke før så du prøver og korrigere noe som har lang hevd, minner litt om språkrådet på en dårlig dag. Lenke til kommentar
Ideal Skrevet 19. februar 2010 Del Skrevet 19. februar 2010 Her var det mye vås og usakligheter. Da er det bra at jeg kan svare deg saklig med informasjonen du behøver. Dersom du har vibrasjon ved gasspådrag, som forsvinner når du slipper gassen, er det nesten 100% sikkert at du har en utslitt drivknute. Jeg er ikke sikker på hvordan opphenget bak på en Omega er, men tipper det er uavhengig hjuloppheng. Hvis dette stemmer er det ganske sikkert drivknute som er utslitt. Drivknuten slites jo først i den retningen den driver. Når du tråkker på gassen, vil drivknuten møte den siden som er mest slitt. Når du slipper gassen, vil den møte den motsatte siden, og vibrasjonen vil da stoppe. Dersom drivknuten gir helt opp, vil du bli stående, da du ikke vil ha drift på det ene hjulet. Det er derfor å anbefale at du bytter drivknuten så fort som mulig. Jeg vil selvfølgelig anbefale at du hører på meg i stedet for fjortenåringer som aldri har hatt bil som ber deg om å tappe olje av diffen og ikke vet hva de snakker om. (Jeg er dritlei av bil delen av dette forumet, det er bare fjortiser som aldri har hatt bil og bare prater drit her.) Lenke til kommentar
djanrune Skrevet 19. februar 2010 Del Skrevet 19. februar 2010 ehmm og tappe ut oljen i fra diffen er lurt vist man skal sjekke inni der. snakker da av erfaring. er ikke noe særli og ligge under og få oljesøl over hele seg akkurat Lenke til kommentar
janusch Skrevet 23. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2010 Ja, jeg har ihvertfall bråk med gasspådrag, vibrasjonene har ikke gjort seg merkbar enda, men jeg regner med det kommer. Er det noen som vet hva det koster for å bytte drivknuten? Lenke til kommentar
Ideal Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 (endret) Jeg bare gjetter villt og sier Ca 3500, avhengig av hvor mye den koster i delekostnad. Men det er bak fra hjulet? Det er ikke fra mellomakselen..? Endret 23. februar 2010 av Ideal Lenke til kommentar
janusch Skrevet 25. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2010 Det er vanskelig å si nøyaktig hvor lyden kommer fra, bortsett fra at det kommer bakfra. Det høres ut som om det kommer fra venstre siden, men det kan jo ha noe med at jeg sitter på førersiden. Ellers er bremseklossene nesten slitt ned bak. Jeg vet ikke om dette kan ha noe å si for ytelsen. Lenke til kommentar
Ideal Skrevet 25. februar 2010 Del Skrevet 25. februar 2010 Bremsekloss som henger fast vil kunne forårsake bankelyd, men det burde ikke forsvinne når du slutter å gi gass. Kan du ikke bare få dette fikset, i stedet for å gå rundt å lure på hva det er? Uansett er det en kostnad på et par tusen vi snakker om. Blir spennende å høre om det var drivknute eller ikke. Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Kan vel like godt være drivaksel-lageret eller "hardy"koblingen (vis det er den koblingen denne bilen har). Kan få mye samme symptomer såvidt meg bekjent. Kan jo også være hjullageret. Ta en tur innom nærmeste snap drive eller lignende, billigere å feilsøke der enn hos bergheim ol. Lykke til iallefall! Jeg vil tro at du kan spare mye penger på å gjøre det selv alt utenom hjullageret er noe du kan gjøre selv på en dag/kveld. Trenger presse for hjullageret mest sannsynlig. Lenke til kommentar
Ideal Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Hjullager lager en ulende lyd. Når trådstarter sier at lyden kommer bak fra venstre side, er det vel lite som tyder på at det er noe galt med mellomaksel. Dersom dette var en hengende caliper/kloss, så ville lyden vært der hele tiden, også når han ikke ga gass. Dermed er dette nesten nødt til å være en dårlig drivknute. Det som gjør dette særlig sannsynlig er at lyden er der hovedsaklig når trådstarter gir gass. Drivknuten vil jo slite på "forkant" av bikkjebeinet når du gir gass, og bakkant når du slakker av på gassen. Dermed er det selvfølgelig forkant som blir mest slitt. Derav kommer dette symptomet, at lyden blir borte når du slakker av, siden den siden av "bikkjebeinet" ikke er slitt noe særlig. Jeg har selv hatt akkurat slike symptomer på en audi jeg hadde, og det var dårlig drivknute. Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Joda såklart, men hjullagre kan lage andre lyder en uling. Har selv erfart det. Var en slaks slå-lyd som kom ved akslerasjon. Han sier han TROR det kommer fra venstre bak, men lyder som går i karroseriet kan høres ut som det er fra alle mulige steder. Og mellomakslingen har en tendens til å lage ulyder ved akslerasjon som i dette tilfellet. Sier ikke at det er noe annet, og drivknuten høres veldig sannsynlig ut, men verdt å sjekke opp i alt for å være sikker. Lenke til kommentar
janusch Skrevet 6. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2010 Jeg har naa hatt bilen paa verksted, i Sverige vel og merke. I tillegg til aa skjekke ut ulyden skulle de bytte bremseskiver og klosser. Naar jeg hentet bilen fikk jeg beskjed om at det var knusktoert bak ved kardangen - eller kardanaxelen som svenskene kaller det. Paa spesifikasjonen staar det at de har smoert opp splinsen og kardangen. Dette hjalp ikke, naa synes jeg lyden er vaerre enn hva den har vaert tidligere. I gaar begrenset ikke lyden seg utelukkende til naar jeg gav gass heller. Naa kommer den mer eller mindre hele tiden. Jeg maa vel uansett ta en telefon til mr. mekaniker over helga. Men hva har skjedd her, har mekanikeren sett at det var toert og dermed oversett et kombinasjonsproblem, vanskelig aa si. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå