Gå til innhold

Får moderatorer betalt for å være det?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alle moderatorer og veiledere gjør frivillig arbeid i tillegg til de fleste administratorer med unntak av innholdsansvarlig Dotten og Simen1 som er ansatt for å hjelpe innholdsansvarlig.

Motivasjonen er å kunne være med og tilrettelegge for en best mulig forumopplevelse for tusener av brukere i tillegg til at det er morro og man er del av et flott team :)

Tråden flyttes forøvrig til riktig kategori ;)

Lenke til kommentar

Vel, jeg ser for meg at motivasjonen er at man har blitt glad i et nettsted og ønsker å bli en større del av det. Da er et godt alternativ å bli moderator. Man sitter vel gjerne og surfer litt uansett og da er det noen som er så greie at de ofrer tiden sin til å holde forumet ryddiig og hyggelig.

edit: hernli smatt forbi meg :p, men jeg var ikke så langt unna.

Endret av -Zeitgeist-
Lenke til kommentar
hva slags jobber har dere ellers?

Strekker seg fra selgere til fotografer til sivilingeniører til programmerere til studenter for å nevne noe. Veldig variert med andre ord :)

Jo lengre man henger på forumet jo fortere oppdager en idioter her. Motivasjonen blir da å bli moderator og stenge ute idiotene og kunne ytre sin mening som hovedmening eller?

Jepp, det eneste vi er ute etter er i grunn makt og muligheter til å missbruke denne for å fremme våre meninger :fun:

Men du er jo forsåvidt inne på noe. Etter en viss fartstid dukker lysten til å bidra med mer opp og med litt erfaring er det mye lettere å vite hvordan ting skal takles.

Lenke til kommentar

Forutsatt at vi i "idioter" legger "regelmessige og alvorlige regelbrudd" er motivasjonen først og fremst å forsøke å omvende de nevnte, først og fremst med dialog, etterfulgt av negative sanksjoner, og så videre.

Hovedmotivasjonen er nok like individuell som alt annet. Jeg har alltid likt å hjelpe til, og har en del erfaring med lignende arbeid andre steder. Jeg er også tilhenger av dugnad og dugnadsånden.. Ja, da blir det sånn. :)

Angående hva vi arbeider med er det også veldig individuelt. Jeg er frilans fotograf og journalist. :)

Lenke til kommentar

Min personlige motivering:

Jeg har fått så mye av diskusjon.no opp gjennom årene (helt fra den tiden det lå på delphi-forums), at når jeg ble "headhuntet" til moderator-rollen, så kunne jeg ikke annet enn å si ja.

Man får dessuten svært mye ut av å være moderator (om man vil) både med tanke på personlig etikk/filosofi/retorikk/etc, og med tanke på "jobb". Jeg har økt min kunnskapskoffert med masse baggasje som både har tjent meg i jobb og fritid, og kommer til å tjene meg i fremtidig jobb og fritid.

Lenke til kommentar

Vi har vårt eget internforum ja. Svært mange som bruker det, og hva man får tilgang til og ikke avhenger av hvilken rolle man har. F. eks. har ikke veiledere tilgang til alt som moderatorer har. Og jeg har f. eks. mer tilgang enn en gjengs moderator, siden jeg er skribent, og dermed har tilgang til skribent-forumet.

Vi moderatorer og administratorer bruker forumet for å diskutere interne saker, hjelpe hverandre med modereringen, diskutere utførte modereringer, diskutere forslag til nye føring, diskutere endringer av struktur, mv. I tillegg har vi en egen "koseavdeling" hvor vi prater om det som måtte passe oss, privat. Man kan se på det som en slags moderator-off-topic.

Vi har hatt et moderatormøte arrangert av edda over to dager med både sosialt og faglig innhold. Dessuten hender det at om mange moderatorer tilfeldigvis er i samme by, så tar man en moderatorkveld på peppes på privaten og slikt.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Motivasjonen for egen del er samfunnsansvaret. Jeg ønsker meg et forum som forsøker å opprettholde visse idealer, forankret i ytringsfrihet. Samle inn folks meninger, sinnets fingeravtrykk om en vil.

Enn så lenge er dette forumet prisgitt enorm dugnadsånd, som i sum utgjør årsverk (flertall). Det er her flere som bidrar, ikke bare moderator og administrator, men også brukere som hjelper til med å rapportere feil, veiledere, "rapportører" (de som bruker rapportering mye) m.m. Viktigste bidrager er til syvende og sist hverken administrator, moderator eller andre som står for. Det er det brukerne, som bruker egen fritid til å gi forumet innhold som igjen gir lesere. For de som lurer på hvorfor noen modererer uten å få betalt for det, så kan man jo spørre seg hvorfor man skriver uten å få betalt for det. Dette handler ikke om penger, men noe langt viktigere. :)

Nå har jeg jo et håp om at vi faktisk kan betale for mer arbeidskraft. Det er bare rett og rimelig og for å komme videre i utviklingen. Utfordringen er å få midlene, og samtidig sørge for at de som jobber med forumet ikke blir erstattet med folk som stort sett utelukkende gjør det for lønnen.

I dag betales det ca 10 timer uken for å administrere Norges nest største forum, med flere tusen brukere og som genererer innhold som få andre nettsteder i Norge. Et innhold vi er nødt til å kontrollere fordi vi står juridisk ansvarlig for det. Samtidig er vi giganter hva unike besøkende angår (skriver man som bruker på Diskusjon.no så forvent en god del lesere.) Men timer i sum som går med i arbeid rundt forumet er mange ganger mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...