Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Skal veie meg i morgen

Gjest trådstarter

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest trådstarter
Tørr jeg spørre hvorfor du vil gå opp?

Du skal vel ikke ta en slags "anoreksi" test hos legen, der du skal veie deg?

Fordi jeg er undervektig.

Jo, det er riktig det.

Lenke til kommentar

Da burde du ikke gjøre deg tyngre før testen. La testen gå normalt og la legen ordne opp sånn at du kan bli bedre og kvitt undervekten din. Kjenner en (bekjent, ikke akkurat en venn) som hadde/har anoreksi. Den personen fikk behandling og er på bedringenes vei. Du burde vel også få behandling, sånn at du også kommer på bedringenes vei.

Mitt tips er at du fullfører denne testen uten å prøve å gjøre deg tyngre.

Lenke til kommentar
Gjest trådstarter

Får å oppdatere her, så kan jeg si at jeg har gått opp 2,5 kg på 1,5 uke. Hvordan er det i det hele tatt mulig? Greit nok, jeg skal opp i vekt, men fy fader hvor fort det går.

Lenke til kommentar
Gjest trådstarter

Jo, takk. Jeg føler jeg snart har energi nok til å begynne å trene igjen. Har alltid trent masse fram til jeg fikk spiseforstyrrelse i oktober i fjor. Siden da har kroppen gått på sparebluss og spist enormt lite så kroppen min er nesten ødelagt dessverre. Men merker den begynner å våkne til liv igjen nå :)

Men faktisk... jeg vil egentlig ikke gå opp i vekt. Jeg er innerst inne stolt av å ha klart å gått ned såpass mange kilo (40 kg, fra 97 til 56,2, nå veier jeg 60).

Hu ernæringsfysiolog/psykolog-dama sier at jeg ikke kan trene helt enda.. Kun lett (som en 1-2 km gå-tur)..

Men hvordan er det egentlig mulig å gå opp så mye som 2,5 kg på en uke? Ble mildt sagt sjokka da jeg så det. Og er litt sjokka over at jeg går så lett opp i vekt.

Lenke til kommentar

Siden du "ikke har spist" på så lenge så har du fått ett meget lav forbrenning slik at alt du spiser legger på deg. For å motvirke dette må du spise jevnt økende over tid, over til ett normalt kosthold.

Du har sikkert hørt om uttrykket jojo-slanking, der har du de som ikke spiser på 2 uker og er kjempeglade for å ha gått ned 5 kilo, også oppdager de at de har plutselig gått opp tilsvarende kort tid etter bare ved å spise normalt. Kroppen oppfører seg som en kamel da, at den sparer på energien til når den trenger i tilfelle sult og andre katastrofer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...