Thespios Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 (endret) Heisann! Jeg er ny på forumet og har siste dagene jobbet med å klokke den helt nye Alienware Aurora PCen min. Noe som går greit til en viss grad. Men møter veggen. Spesifikkasjoner. CPU: Intel Core i7 920 (Revision D0) (1.23v) Core Voltage går opp og ned i CPU-Z, Ustabilt? Multiplier x 20 Bus Speed/ BClk x 185 Chipset: Intel X58 Rev. 13 Memory: Elpida DDR3 PC3-10700 (1,5v) (FSB:DRAM 2:6) Jeg har ikke stilt inn på noe annet enn CPU Voltage, BClk (185) og Memory Rate (x6) Jeg har klart å fått BClk opp i x 190, men da bare rebooter PCen når jeg kommer til loading screen på Windows 7. Dessuten har jeg jo lest flere overklokkings guider av i7 920, blant annet her på hw.no Noe jeg evt kanskje syns virker høyt er på CPU-Z (Memory) NB Frequency! 3710 MHz. Er dette noe som ikke bør være så høyt? Og evt hva kommer dette av? Har lest de fleste i7 Guidene på forum her allerede men har ikke fått noe mer ut av det. Så om noen har noe erfaring evt noen gode tips, tar jeg imot med åpne armer. Ville helst hatt CPU opp til 4.000 MHz. Håper på svar fra dere som har peiling Thespios Endret 19. februar 2010 av Thespios Lenke til kommentar
raWrz Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Hei Sett alt på stock (slik som det var) og gjør følgende: Kan du si noe nærmere hva slags HK du bruker? (sjekk cpu-z under motherboard.. tror alienware bruker et asus kort) Last også ned Realtemp og sjekk temp under last med prime. Realtemp: http://www.techpowerup.com/realtemp/ Prime: 32bit: http://mersenneforum.org/gimps/p95v259.zip 64 bit: http://mersenneforum.org/gimps/p64v259.zip hva slags kjøler er det? Lenke til kommentar
Thespios Skrevet 18. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2010 (endret) Takk for svar allerede Skal gjøre som du sa. Har lastet ned programmene. Angående HK under CPU-Z info er det Alienware, og ikke Asus. Skal være vann kjøling. Men sjekke gjerne disse 2 kjapt. Så ser du hvordan det ser ut. UPDATE Har kjørt Prime95 i 7 timer ca. Real Temp har max temp på 70 C - 72 C - 71 C - 69 C Så hvordan er dette? Endret 19. februar 2010 av Thespios Lenke til kommentar
raWrz Skrevet 19. februar 2010 Del Skrevet 19. februar 2010 Hei Prøv følgende: BCLK 200 Ratio: x20 Turbo mode: disable VTT: 1.30 (øk hvis du opplever BSOD ikke mye over 1.35 for 24/7 bruk) VCORE: 1.25 (øk hvis du får BSOD ikke mye over 1.30 for 24/7) Mem multiplier: x8 (eller x6.. kommer enn på hva du vil ramen skal kjøre) Uncore: 16 (dette er NB Frequency. den SKAL være 2 ganger det mem multi er.. QPI: x36 hvis du kan stille den DIMM Volt: 1.64/1.65 Er du usikker så er det bare og spørre Lenke til kommentar
Thespios Skrevet 19. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2010 (endret) Okei, Skal teste ut det du sier. Men BIOS min vinker veldig annerledes fra de jeg er kjent med fra screenshots i forum ol. BSOD er vel feil melding i Prime95? Eller ved oppstart av Windows? Og burde jeg slå av BSOD? Dette er vel i windows? Men det finnes vel forskjellig code på disse ettersom hva som er feil? Men du sier jeg skal sette opp DIMM Volt til 1.65, kan jeg risikere å ødelegge noe med det inputs du listet opp? Evt hva er forskjell på VTT og VCORE? Virker som det heter noe annet hos meg. Burde jeg slå av Hyperthreading, C1E og evt Spread Spectrum? Endret 19. februar 2010 av Thespios Lenke til kommentar
raWrz Skrevet 19. februar 2010 Del Skrevet 19. februar 2010 BSOD= Bluse Screen of Death som da er de blå skjermene som du får opp hvis noe går galt (si feil koden hvis det kommer opp ) Angående BIOS: siden du har da et Alienware HK (betyr vell DELL... siden Alenware = Dell) så er BIOSEN forskjellig fra det EVGA, Gigabyte osv er. DIMM volt er trygt helt til du går over 1.65volt som alle minner til I7 SKAL tåle forskjell på volter kan du lese her: http://www.evga.com/forumsarchive/tm.asp?m=100494809&mpage=1&key Hyperthreading gjør at alle kjærnene dobbler seg (i7 = 4 kjærner = 4 ekstra "fake" kjærner) C1E er en sove modus les mer på wikipedia Spread Spectrum veit jeg ikke hva er Men anbefaler deg og lese litt om dette selv og spørr hvis det er noe du ikke finner ut av. Lenke til kommentar
Thespios Skrevet 19. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2010 Uncore: 16 ? Her ser det ut til jeg får et stort problem. Virker ikke som jeg får skiftet på denne i verken Bios eller på Intel Extreme Tuning Utility programmet i W7. Har googlet det, men får ikke noe gode svar. Lenke til kommentar
raWrz Skrevet 19. februar 2010 Del Skrevet 19. februar 2010 hmm.. har du lett igjennom hele biosen din? Hva er NB freq din på? Lenke til kommentar
Thespios Skrevet 20. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2010 (endret) Ja, har sett godt igjennom. Jeg har Uncore: 24 i Intel Extreme Tuning programmet i W7, men problemet er at jeg får ikke skiftet noe input her. Mulig jeg burde se etter etter update på evt bios eller intel programmet? NB Frekvens: 2670 MHz Forresten, CPU kjølinga på Alienware ser ut til å være Corsair H50 Hydro Series. http://www.asetek.com/content/view/478/132/ Endret 21. februar 2010 av Thespios Lenke til kommentar
Thespios Skrevet 21. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2010 Da har jeg testet og prøvd mye forskjellig siste dagen. Har klart å OC CPU til 3.8 GHz. Har testet Prime95 bare 1 time. Hadde da 85 C i Real Temp. Er dette alt for høyt? NB Frequency er nå på 3800 MHz. Er dette for mye? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå