Gå til innhold

Oppgradering til fiberoptikk og steder i landet


Anbefalte innlegg

Nå har jeg ventet og ventet og ventet, og bor i en av Norges rikeste kommuner, hvor det da også bor ganske mange mennesker. Jeg har hatt 3Mbit linje i, hmm, 5, 6, 7 år eller noe slikt, og begynner å bli en smule lei.

Har fått for meg at det er Telenor som eier alt av slikt utstyr rundt om i dette land(sikkert andre som vet dette med sikkerhet) og jeg har jevnlig ringt NGT som er min leverandør, og det eneste de sier fra gang til gang, er at det ikke er noe de får gjort noe med, og at jeg bare må vente.

Vel, jeg vet om folk som bor i gokk som har bedre linje enn meg, og så bor jeg i Asker kommune, rett ved Norges hovedstad, og sitter her med 3Mbit ??? Fatter ikke at det er mulig rett og slett. Og ja, jeg har prøvd mange ganger og bedt dem gjøre et forsøk med å sette opp hastigheten. Resultatet er kun at enten skjer det ingenting, eller så synker faktisk hastigheten.

 

Hvor finner jeg info på når en slik utbygging kommer til å finne sted, og hvordan er det over hode mulig at jeg sitter med en slik hastighet i så mange år, når jeg bor der jeg bor ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, om det kommer fiber i nabolaget så er det vanskelig og unngå og få det med seg, selgerne kommer på dørene og det holdes møter og info i posten osv.

At noen har dårlige og lange telefonlinjer er nok nokså jevnt fordelt uansett hvor rik kommunen er.

Fiber utbyggingene har ingenting med Telenor og gjøre bortsett fra de utbyggingene som Telenor gjør selv.

Hvis det er interesse i området så kan du prøve og få til noe med interesselister o.l.

 

De største på fibernett i Norge er Lyse med partnere, du kan jo kikke litt der:

 

http://www.altibox.no

Lenke til kommentar

Men alle som driver noen form for salg, tenker da penger. Om det er stor befolkningstetthet og folk er villige til å betale, så er det vel bare å smekke opp sentraler. Internett forsvinner ikke med det første, og internett er ikke så utrolig dyrt, så folk i Asker kommune tror jeg er villige til å få bra internett.

har ca 3km til noden/sentralen fra her jeg bor, og hva jeg har fått for meg er vel 4km den "magiske" grensen ?

 

Money talks, bullshit walks. Finnmarksvidda får derfor vente...

Lenke til kommentar

Fiberutbyggingen i Norge drives stort sett av lokale e-verk, ett lokalt e-verk på vestlandet gir en lang f i at folk rundt Oslo vil ha fiber, de pløyer pengene tilbake i lokalsamfunnet og derfor finner du hypermoderne fibernett i små kommuner hvor mange knapt tror de har innlagt vann.

 

Men hvis du er såpass ivrig så bør du ta tak idet, dette er 100% interessestyrt så skaper du interesse i nabolaget og skaffer interesselister, de er gull for utbyggerne.

Lenke til kommentar

Må si dette forbauser meg, men mulig du har rett.

 

Er bare vandt med at det er tilbud og etterspørsel som gjelder.

 

Nå er ikke akkurat jeg shitloaded av penger, men det er en kommune med bra økonomi, så etterspørselen ligger der og dveler.

Hadde dog vært greit og ha et organ man kunne henvendt seg til angående slikt, ettersom min ISP gir blanke faen.

Lenke til kommentar

Har dog vært mye graving her ute de senere år, og håper det ikke kun er fjerning av ekskrementer, såkalt kloakkrør, det er snakk om. hadde i såfall vært smart å gjøre begge ting samtidig, men det er vel neppe slik ting funker i dette samfunnet vi lever i. Hadde blitt billigere for begge parter, men neida. La oss heller gjøre jobben to ganger :p

Lenke til kommentar

Jo flere folk som bor på en plass, jo dyrere er detå grave. Med det mener jeg at jo større kommune, jo dyrere er det. Oslo er vel kanskje den dyreste plassen for entreprenører å grave, og de ønsker ikke luftlinjer midt i byn, slik som i thailand, så da blir det VELDIG dyrt å bygge ut... derfor er Oslo sene med å få fiber. De vanskeligste områdene vil jeg tror er sentrumsnære områder.

 

Her i Stavanger er så godt som hele kommunen bygget ut, også nabokommunene, men vi er jo "the home of lyse".

 

PS! den mye layouten er mye tregere enn den diskusjon.no hadde før. Irriterende.

Lenke til kommentar

Jo flere folk som bor på en plass, jo dyrere er detå grave. Med det mener jeg at jo større kommune, jo dyrere er det. Oslo er vel kanskje den dyreste plassen for entreprenører å grave, og de ønsker ikke luftlinjer midt i byn, slik som i thailand, så da blir det VELDIG dyrt å bygge ut... derfor er Oslo sene med å få fiber. De vanskeligste områdene vil jeg tror er sentrumsnære områder.

 

Her i Stavanger er så godt som hele kommunen bygget ut, også nabokommunene, men vi er jo "the home of lyse".

 

PS! den mye layouten er mye tregere enn den diskusjon.no hadde før. Irriterende.

Ok, ser den, men det er jo desto mer penger å få inn igjen med tanke på alle folka som skal ha bredbånd. You gotta spend some, to earn some... Og fornying av internettutstyr er vel sikkert som banken. Tviler på at internett forsvinner med det første.

Endret av PrayingMantis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...