Gå til innhold

Bygge server - hva går sammen med hva?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg lurer på om jeg skal oppgradere min gamle P4 2.8 Ghz til noe mer moderne.

Men jeg stiller i samme klasse som flere her, jeg aner ikke hvilke komponenter som passer sammen lengre.

Som om noen gidder å sette opp noen forslag så hadde det vært fint.

Jeg har et agp-kort som holder mål i bøtter og span, men passer det lengre i nye hovedkort?

Uansett, jeg trenger ikke kabinett, (skjermkort), nettverkskort(har pcikort, stoler ikke på de innebygde), dvd-spiller og strømforsyning.

Det jeg i utgangspunktet har behov for er RAM-plass (rask ram) og muligheter for intern raid. Kjører enkel sata for tiden, men ønsker å utvide til ssd når prisene tilsier dette.

Så en moderat rask cpu og minst plass til 8gb ram (opptil 24) hadde vært kurant.

Dette skal kjøres på et kontor, så en kurant stille kjøler hadde også vært å foretrekke.

Ps, det skal kjøres linux på dette. Andre forslag og løsninger mottas med takk. Og ja, jeg vil holde meg godt under 5000,-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva slags server er det du skal bygge?

- D.J.

httpd/mail/*sql

Prøvde en ekstern sqlserver i går mot den som går i dag, og opplevde ca 6-10 sekunder forskjell ved samme oppsett av gallery3. Den eksterne servern var en debian som var var installert på en minnepenn :D

Så det er på høy tid å oppgradere hw :)

(altså, samme webserver, men forskjellig mysqlserver)

Lenke til kommentar

Hei! Har selv brukt følgende utstyr til oppsett av Win2003 server.

AMD ATHLON II X2 250 3.0 Ghz Link: http://products.amd.com/en-us/DesktopCPUDetail.aspx?id=562

ASUS M4A78 PRO (har innebygd grafikkort) Link: http://www.asus.com

/product.aspx?P_ID=EbXqq06yxpJwlABf&templete=2

Kingston DDR2 4x2 GB 800 Mhz, vanlig value Ram.

Hovedkortet støtter 16 GB Ram, variabel hastighet på prosessorvifte/kabinettvifte, 6 satadisker og raid 0,1 og 1+0.

Lenke til kommentar
Hei! Har selv brukt følgende utstyr til oppsett av Win2003 server.

AMD ATHLON II X2 250 3.0 Ghz Link: http://products.amd.com/en-us/DesktopCPUDetail.aspx?id=562

ASUS M4A78 PRO (har innebygd grafikkort) Link: http://www.asus.com

/product.aspx?P_ID=EbXqq06yxpJwlABf&templete=2

Kingston DDR2 4x2 GB 800 Mhz, vanlig value Ram.

Hovedkortet støtter 16 GB Ram, variabel hastighet på prosessorvifte/kabinettvifte, 6 satadisker og raid 0,1 og 1+0.

Sikkert fint det, men AMD blir det ikke brukt penger på, beklager.

Lenke til kommentar

Hei! Ja, vi har alle har våre preferanser. Skulle du velge å gå imot et rent Intel basert serverprodukt kan du jo se litt nærmere på hovedkort fra Tyan kombinert med Intel Xeon. Prismessig vil du ende rundt kr 5500.00 +-. Et slik oppsett støtter 64GB ram, 2 fysiske prosessorer, raid i forskellige varianter og DDR3 minne.

Lenke til kommentar

Hei! Ja, vi har alle har våre preferanser. Skulle du velge å gå imot et rent Intel basert serverprodukt kan du jo se litt nærmere på hovedkort fra Tyan kombinert med Intel Xeon. Prismessig vil du ende rundt kr 5500.00 +-. Et slik oppsett støtter 64GB ram, 2 fysiske prosessorer, raid i forskellige varianter og DDR3 minne.

Så du anbefaler Xeon fremfor i7? Den ene jeg valgte der, hadde i allefall 4 kjerner.

Jeg så litt på hovedkort som har 2 sokler i går og de var jo litt dyre :(

Og du anbefaler spesielt Tyan?

Edit: Ingen hadde Tyan inne, "ventet" inne om noen dager. jaaada

Endret av Grimnar
Lenke til kommentar

Hei! Grunnen til at jeg foreslår Xeon er en lavere pris og et langt mindre strømforbruk. Rent ytelsesmessig er det selvsagt ingen tvil om at i7 slår dual core Xeon. Belasting av server er vel det som avgjør et slikt valg. :D

Tyan har jeg brukt i jobbsammenheng og fungerer fint med diverse windows og linux oppsett.

Endret av nissen8663
Lenke til kommentar

Nå skal det jo nevnes at Xeon er i i7 utgaver og, mange på forumet her koser seg med Xeon W3520 og W3540, som vel er tilsvarende til i7 920 og 940.

Hvis strømforbruk er viktig ville eg personlig sett på Lynnfield/nyere fra intel, med aktiv power gate bruk for en herlig lav idle.

Lenke til kommentar

Nå skal det jo nevnes at Xeon er i i7 utgaver og, mange på forumet her koser seg med Xeon W3520 og W3540, som vel er tilsvarende til i7 920 og 940.

Hvis strømforbruk er viktig ville eg personlig sett på Lynnfield/nyere fra intel, med aktiv power gate bruk for en herlig lav idle.

Hei! Du har et godt poeng, skulle også ha nevnt at jeg refererte til Intel Xeon E5502 1.86Ghz.

Lenke til kommentar

Hei! Du har et godt poeng, skulle også ha nevnt at jeg refererte til Intel Xeon E5502 1.86Ghz.

Dere er velkommen til å komme med linker til cpu og hovedkort som passer :D

Edit: Det er bestemt at det blir i7 920

Men så til hovedkort?

(Ikke Tyan, ingen som har inne, og prisen passer ikke :D )

Endret av Grimnar
Lenke til kommentar

Dette må vel duge

http://old.prisguide.no/product.php?productId=93651&cat_id=30

Så lenge jeg har dvi så holder det for min del. Nvidia har jeg knotet med i Debian også, så det skal gå knirkefritt.

RAM da? Støtter hk og cpu rask ram egentlig? Kan det dukker opp en deal breaker nå

Edit: De hadde ikke på lager selvsagt. Må være skjermkort uten vifte.

Agp-spor på nye hovedkort er heeeelt ute det?

Endret av Grimnar
Lenke til kommentar

Dette må vel duge

http://old.prisguide.no/product.php?productId=93651&cat_id=30

Så lenge jeg har dvi så holder det for min del. Nvidia har jeg knotet med i Debian også, så det skal gå knirkefritt.

RAM da? Støtter hk og cpu rask ram egentlig? Kan det dukker opp en deal breaker nå

Edit: De hadde ikke på lager selvsagt. Må være skjermkort uten vifte.

Agp-spor på nye hovedkort er heeeelt ute det?

Hei! Agp er helt ute i dette segmentet. Cpu tar max 24GB Ram DDR3 800/1066. HK tar max 23GB med 4GB pr. slot DDR3 800/1066.

Lenke til kommentar

Hei! Agp er helt ute i dette segmentet. Cpu tar max 24GB Ram DDR3 800/1066. HK tar max 23GB med 4GB pr. slot DDR3 800/1066.

Det med AGP er jo greit nok, tross alt en pc fra 2003 som skal byttes ut.

Men farten på rammen var jo ikke all verden, mener jeg leser om hastigheter på 1333mhz her og der?

Lenke til kommentar

Men farten på rammen var jo ikke all verden, mener jeg leser om hastigheter på 1333mhz her og der?

Hei! Det stemmer det, opptil 1600mhz. Om jeg ikke tar helt feil klarer ikke cpu/hk å utnytte dette når max ram er installert. Noe som betyr at den raske og kostbare rammen blir "klokket ned".

Lenke til kommentar

Hei! Det stemmer det, opptil 1600mhz. Om jeg ikke tar helt feil klarer ikke cpu/hk å utnytte dette når max ram er installert. Noe som betyr at den raske og kostbare rammen blir "klokket ned".

Okei

http://old.prisguide.no/product.php?productId=118519&cat_id=10 Denne da? Eller er det gamle nyheter?

Edit: Om noen finner moderne cpu og hk MED innebygget skjermkort så hadde det vært fint! :D

Endret av Grimnar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...