bangbroz Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 (endret) Vet ikke om dette går under vitenskap. Men i Juni 2009 i min sommerferie så viste grader målerne ved huset mitt hele syke +55.6 Celsius på terrassen våres. Og jeg tuller ikke en gang, det var så varmt at jeg brant meg på foten når jeg gikk ute. Det var tropisk regnfritt varme i over en uke og gradene holdt seg mellom 50-55+ på dagen og 30-33+ om natten. Når regnet kom igjen på slutten av Juni så kom det røyk opp fra bakken og gresset på baksiden var brunt av all heten. Og i Desember 2009 rundt juletider var det så kaldt som -35 til kaldeste -43 i over en uke. Biler stoppet i veien fordi motorene frøs. Jeg søkte litt på internett og fant ut at det femte varmeste stedet i verden var målt på rundt +56C. Og det var like varmt utenfor huset mitt i sommer!! Jeg skjønner ikke hvordan det ikke kan stå noe om den intense heten noen steder? Skjedde bare dette rundt hos oss? Og jeg finner ikke bare på dette siden det bor godt over tusen mennesker der jeg bor som opplevde det samme. Jeg bor i Hedmark. Endret 18. februar 2010 av bangbroz Lenke til kommentar
aklla Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 (endret) tempraturmåleren var i sola? den gir kun riktig måling i skyggen. eller den er defekt. jeg holder en knapp på det siste... du kan jo teste med å ta den med inn, har du +40 grader inne er det noe galt med den : værdata for Kongsvinger i Hedmark: Endret 18. februar 2010 av aklla Lenke til kommentar
ZealD Skrevet 19. februar 2010 Del Skrevet 19. februar 2010 Er enig med trådstarter, det er noe mystisk med temperaturen som oppgis på nettet. Jeg jobbet på Voss i sommer, og temperaturmåleren ( som stod i skyggen: vi hadde 2 stykker på forskjellige steder av forskjellig type ) viste 46 grader, begge to! Og i januar var jeg i Nittedal, og der målte gradestokken minus 43, både den i bilen og i huset, selv om på nettet står det knapt rundt -30? noe er feil med den på nettet, det er jeg sikker på. Men de mottar vel kun temperatur målinger fra et en måler på hvert sted, så om de er feilplassert kan det gi et utslag? Lenke til kommentar
Mez Skrevet 19. februar 2010 Del Skrevet 19. februar 2010 Målinger for temperatur må jo gjøres i åpen luft, fritt for sol og ikke noe oppvarmet rom som står mot sola, eller lignende. Jeg er sikker på at andre steder i verden har det vært varmere i sola enn det var hos deg i sommer. De temperaturrekordene du sier, det er målt riktig - dvs. i skyggen og friluft. Men var varmt i sommer ja, ingen kan nekte for det Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 19. februar 2010 Del Skrevet 19. februar 2010 Plasseringen av termometeret har stor betydning. Jeg har to termometer utendørs, ett på sørveggen, under terassetaket. Dette viser jevnt over flere grader høyere dagtemperaturer enn det andre termometeret, som er plassert på nordveggen, også det under tak. Selv når det er skygge på sørveggtermometeret fra terassetaket (ikke direkte sollys), men sola varmer på terassen under, så viser dette termometeret klart høyere temperatur enn det andre på nordveggen. Men i overskyet vær og om natta viser de likt. Lenke til kommentar
bangbroz Skrevet 19. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2010 Plasseringen av termometeret har stor betydning. Jeg har to termometer utendørs, ett på sørveggen, under terassetaket. Dette viser jevnt over flere grader høyere dagtemperaturer enn det andre termometeret, som er plassert på nordveggen, også det under tak. Selv når det er skygge på sørveggtermometeret fra terassetaket (ikke direkte sollys), men sola varmer på terassen under, så viser dette termometeret klart høyere temperatur enn det andre på nordveggen. Men i overskyet vær og om natta viser de likt. Vi har flere termometere? Noen i skyggen noen inne og noen i sola. Den som viste 55.6 maks i sommer var i solen hele tiden. Og de i skyggen viste rundt 38-40+ og på natten inne var det rundt 30+ Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 19. februar 2010 Del Skrevet 19. februar 2010 Er enig med trådstarter, det er noe mystisk med temperaturen som oppgis på nettet. Jeg jobbet på Voss i sommer, og temperaturmåleren ( som stod i skyggen: vi hadde 2 stykker på forskjellige steder av forskjellig type ) viste 46 grader, begge to! Og i januar var jeg i Nittedal, og der målte gradestokken minus 43, både den i bilen og i huset, selv om på nettet står det knapt rundt -30? noe er feil med den på nettet, det er jeg sikker på. Men de mottar vel kun temperatur målinger fra et en måler på hvert sted, så om de er feilplassert kan det gi et utslag? Du er vel klar over at målingene som ligger på nettet (yr.no, met.no, vg.no, dagbladet osv.) er hentet fra målestasjoner, og ikke i fra ditt termometer?. F.eks. så står den offesielle målestasjonen i Svolvær på flyplassen, som er ca. 1,5-2 km unna selve byen. På yr.no ser jeg at kaldeste temp. hittil i år er -11. Men det stemmer ikke, men det betyr ikke at det er feil heller. Det eneste du får oppgitt er forholdene på målestasjonen. Det har forøvrig vært -13 enkelte steder i byen. Det jeg skal fram til er at det kan være relativt store lokale variasjoner på temperatur og vind. Jo lengre unna du er målestasjonen, jo større vil variasjonene være mellom din måling og stasjonens. Lenke til kommentar
Eaan Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 Kanskje Phannyboy og trådstarter er samme person? Lenke til kommentar
ZealD Skrevet 22. februar 2010 Del Skrevet 22. februar 2010 Kanskje Phannyboy og trådstarter er samme person? Det er vi ikke, hvorfor skulle vi være det? Lenke til kommentar
Andre1980 Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Nå skal vel også temperaturen måles 2 meter over bakkenivå.... så det kan også ha noe med ditt resultat. Dessuten tar ikke målestasjonene hensyn til evt daler og fjelltopper, som ofte er varmere/kaldere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå