tomsi42 Skrevet 19. februar 2010 Del Skrevet 19. februar 2010 Det du opplever er det samme de fleste opplever når begynner å bruke blits. Jeg er ikke sikker på om resultatet blir noe bedre om du skaffer deg en 430EX istedet. Det jeg ser ut ifra hva andre på forumet får til, er at de bruker mange blitser som styres trådløst og alt er satt opp manuellt ... Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 19. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2010 (endret) Det du opplever er det samme de fleste opplever når begynner å bruke blits. Jeg er ikke sikker på om resultatet blir noe bedre om du skaffer deg en 430EX istedet. Det jeg ser ut ifra hva andre på forumet får til, er at de bruker mange blitser som styres trådløst og alt er satt opp manuellt ... leverte den tilbake i dag og fikk en tilgode lapp.Skal nok heller vente til jeg får råd til pro modellen, hvor man har mye mer manuel kontroll(kan styre blits styrken osv) Snakket med en kar på foto og vidoe som skøyt mye med ekstern blitser og han mente at blitsen ble litt for enkel i lengden og til de formålene jeg skal ha den til:) Haster ikke uansett med en ekstern blits, så klarer å vente et par mnd før jeg skaffer meg en ny:) Endret 19. februar 2010 av dan83 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 19. februar 2010 Del Skrevet 19. februar 2010 Hvilken kamera er det du kjøpte igjen 500D ? Kan hende Sigmablitsen ikke er kompatibel i ttl med 500D. Tror nok det fungerer lettere med originalblitsen "430/580EX" ,den er veldig enkel og justere styrken på lyset. Jeg har faktisk begynt og bruke manuell på kamera når jeg bruker blits,synes det er mye enklere,blitsen står fortsatt på ettl og justerer styrken etter behov.Normalt så står kamera på ISO200,blender 5.6 og lukker 1/60 sec. Lenke til kommentar
water2foto Skrevet 19. februar 2010 Del Skrevet 19. februar 2010 1. Hva er den tall rekken som er på blitsen; 24, 28, 35, 50, 70, 105 og hvorfor blinker 24 og 105 konstant når jeg skur på blitsen?(uanett hva den står på) Denne tallrekken viser brennvidden på zoomen eller det objektivet du bruker. På en canon-blitz stiller den seg inn til f.eks. 50 dersom du har påmontert et objektiv med 50mm brennvidde eller zoomer til 50mm på et zoom-objektiv. Lenke til kommentar
water2foto Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 2. Ved TTL, så har jeg lest og hørt a blitsen skal være ganske smart og ta hensyn til kameraets blender osv(ved Av, som jeg bruker mest) og blitsen vill velge sync 1/60 eller 1/125 og derfor vill blitsen fryse motivet og bestemme lukkertiden!? Men da lurer jeg på hvorfor jeg ikke får til å få et klart bilde inne under dårlige lysforhold når jeg bruker Av ved en relativt stor blender åpning(f/5)? Jeg må faktisk blende opp ganske mye og øke iso verdien en del før det i det hele tatt blir mulig å få et godkjent bilde håndholdt Ja, en original Canon-blitz ER smart. Alle EX-blitzer fungerer slik at lyset måles gjennom objektivet. TTL er forkortelse for TroughTheLens, det betyr at lyset måles gjennom objektivet og at lysmengden på blitzen justeres automatisk slik at eksponeringen blir korrekt. Lenke til kommentar
water2foto Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 2. Ved TTL, så har jeg lest og hørt a blitsen skal være ganske smart og ta hensyn til kameraets blender osv(ved Av, som jeg bruker mest) og blitsen vill velge sync 1/60 eller 1/125 og derfor vill blitsen fryse motivet og bestemme lukkertiden!? Men da lurer jeg på hvorfor jeg ikke får til å få et klart bilde inne under dårlige lysforhold når jeg bruker Av ved en relativt stor blender åpning(f/5)? Jeg må faktisk blende opp ganske mye og øke iso verdien en del før det i det hele tatt blir mulig å få et godkjent bilde håndholdt Når du velger "Av" vil kameraet velge en lukkertid som gir korrekt eksponering uten bruk av blitz. Dvs., du får en lang lukkertid når du velger en liten blenderåpning. Blitzen vil imidlertid bidra til å fryse bildet slik at det ikke blir uskarpt medmindre du beveger kameraet mye under eksponeringen, Lenke til kommentar
water2foto Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 (endret) "quote" 2. Ved TTL, så har jeg lest og hørt a blitsen skal være ganske smart og ta hensyn til kameraets blender osv(ved Av, som jeg bruker mest) og blitsen vill velge sync 1/60 eller 1/125 og derfor vill blitsen fryse motivet og bestemme lukkertiden!? Men da lurer jeg på hvorfor jeg ikke får til å få et klart bilde inne under dårlige lysforhold når jeg bruker Av ved en relativt stor blender åpning(f/5)? Jeg må faktisk blende opp ganske mye og øke iso verdien en del før det i det hele tatt blir mulig å få et godkjent bilde håndholdt "quote" Med en EX-blitz på et Canon-kamea med ETTL vil du aldri få feil eksponering(lyse elle mørke bilder). Men ved å bruke "Av" vil lukkertidene bli lange ved dårlige lysforhold. Bruk heller "M", så kan du stille både lukker og blender til hva du måtte ønske. F.eks. blender 22 og lukker 250; blitzen regulerer lysstyrken korrekt (dog innenfor visse gitte verdier). Jeg vet ikke hva blitzen din kostet, men Canon har nå en blitz som koster ca 1000kr, 270EX, dvs. ledetall 27 som funger fint til alle bilder som ikke har for lang avstand til objektet. Selv er jeg gammel og har Canon 420EX og 550EX, begge gir korrekt eksponering med en avstand på 0,5 meter og oppover. Dvs. eksponeringen blir korrekt på alt fra macro til 20 meter med 50mmm f1.4. Endret 20. februar 2010 av water2foto Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 (endret) Jeg vet ikke hva blitzen din kostet, men Canon har nå en blitz som koster ca 1000kr, 270EX, dvs. ledetall 27 som funger fint til alle bilder som ikke har for lang avstand til objektet. Ville ikke anbefale deg og kjøpe en 270EX hvis man skal bruke blitsen til litt mer en snapshot. Den har kun preflash "en rekke korte blink" for fokusering,avstanden fra objektivet er kort,kan ikke bruke som slave,kan ikke vries horisontalt kun vertikalt,Kan bare justeres fra kameraet også har den ikke innebygget justerbar lysomfang noe som gjør at du kan få problemer ved bruk av vidvinkel under 28mm og tele over 50mm. 430EX II dekker fra 14mm til 105 mm brennvidde. Endret 20. februar 2010 av Nautica Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå