dan83 Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 (endret) Har nettopp skaffet meg en sigma EF 530 standard blits, men har noen problemer og spørsmål.Må også nevnes at jeg er helt ny når det kommer til ekstern blitser(finner ikke ut av dette via manualen, som var meget dårlig): 1. Hva er den tall rekken som er på blitsen; 24, 28, 35, 50, 70, 105 og hvorfor blinker 24 og 105 konstant når jeg skur på blitsen?(uanett hva den står på) 2. Ved TTL, så har jeg lest og hørt a blitsen skal være ganske smart og ta hensyn til kameraets blender osv(ved Av, som jeg bruker mest) og blitsen vill velge sync 1/60 eller 1/125 og derfor vill blitsen fryse motivet og bestemme lukkertiden!? Men da lurer jeg på hvorfor jeg ikke får til å få et klart bilde inne under dårlige lysforhold når jeg bruker Av ved en relativt stor blender åpning(f/5)? Jeg må faktisk blende opp ganske mye og øke iso verdien en del før det i det hele tatt blir mulig å få et godkjent bilde håndholdt 3. hvis jeg går inn på C.Fn funksjonene for ekstern blits så får jeg bare beskjed som at blitsen enten er slått av eller at den ikke er komfortabel med kameraet, hva kan være årsaken til dette? Jeg vet at dette er en sigma blits for canon, så finner dette meget merkelig? Endret 18. februar 2010 av dan83 Lenke til kommentar
PerB Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Se om denen tråden din gir svar på det du lurer på: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1205151&hl= Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 (endret) Har nettopp skaffet meg en sigma EF 530 standard blits, men har noen problemer og spørsmål.Må også nevnes at jeg er helt ny når det kommer til ekstern blitser(finner ikke ut av dette via manualen, som var meget dårlig): 1. Hva er den tall rekken som er på blitsen; 24, 28, 35, 50, 70, 105 og hvorfor blinker 24 og 105 konstant når jeg skur på blitsen?(uanett hva den står på) Zoominnstillingene på blitsen, hvorfor det blinker vet jeg ikke. Les bruksanvisningen på blitsen -grundig-, eller still inn på brennvidden du bruker og se om det slutter å blinke. 2. Ved TTL, så har jeg lest og hørt a blitsen skal være ganske smart og ta hensyn til kameraets blender osv(ved Av, som jeg bruker mest) og blitsen vill velge sync 1/60 eller 1/125 og derfor vill blitsen fryse motivet og bestemme lukkertiden!? Men da lurer jeg på hvorfor jeg ikke får til å få et klart bilde inne under dårlige lysforhold når jeg bruker Av ved en relativt stor blender åpning(f/5)? Jeg må faktisk blende opp ganske mye og øke iso verdien en del før det i det hele tatt blir mulig å få et godkjent bilde håndholdt Gå inn på custom function på kameraet ditt og sett lukkertid til 1/200 (fast) om du ikke skal ta hensyn til naturlig lys (noe som kommer etter hvert som man får erfaring) 3. hvis jeg går inn på C.Fn funksjonene for ekstern blits så får jeg bare beskjed som at blitsen enten er slått av eller at den ikke er komfortabel med kameraet, hva kan være årsaken til dette? Jeg vet at dette er en sigma blits for canon, så finner dette meget merkelig? Ikke merkelig i det hele tatt. Canon kamera har ikke mulighet for å styre custom function på Sigma blits (om Sigma blitser i det hele tatt har noen avanserte C.FN innstillinger å kunne styre da, det tviler jeg på) Endret 18. februar 2010 av sn0dig Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 18. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2010 (endret) Hvis jeg setter lukkertiden på 1/200, så vill vell bilde bli veldig undereksponert hvis jeg bruker TTL? Jeg prøvde litt på Manuel(på kameraet) med litt raskere lukkertid, men da ble bilde veldig mørkt!? Fant forresten ut hvorfor 24 og 105 blinket, var pgr av den sprederen som man drar ut og setter foran blitsen:) Prøvde forresten også å ta et bilde av pulten min med hvite ark, ved Av og flashen stilt på TTL og det førte til at arkene ble utbrent/overeksponert. Dette skjedde derimot ikke med den interne blitsen Må si jeg er meget forvirret nå, får jeg ser ikke poenget med denne eksterne flashen hvis den brenner ut høytonerved TTL(ved ok lysforhold), men allikevel ikke kan gi meg en rask nok lukkerhastighet til at jeg kan ta bilder under dårlige lysforhold? Håper noen her kan opplyse meg litt? Endret 18. februar 2010 av dan83 Lenke til kommentar
arthoz Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 (endret) Her har jeg satt min 430EX II til 1/64 (blinket blir kortere) power i manual, 1sec exposure, f/8, iso100. Rommet er så mørkt som jeg kan ha det til at jeg fortsatt ser dråpene falle. Siden det kun(vel nesten) lyset til blitsen som lyser opp bildet blir alt fryst (sikkert andre som kan forklare mer i detaljer om hvor lenge blitsen lyser opp på hver styrke etc) Endret 18. februar 2010 av arthoz Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Hvis jeg setter lukkertiden på 1/200, så vill vell bilde bli veldig undereksponert hvis jeg bruker TTL? Jeg prøvde litt på Manuel(på kameraet) med litt raskere lukkertid, men da ble bilde veldig mørkt!? Blitsen blinker kun i rundt 1/10000 sekund. Så om kamera har 1/60, 1/125 eller 1/200s har lite å si så lenge lyset i rommet er svakt nok. Bruker du kortere lukkertid enn 1/200s, så vil du få skygge på bildet fordi bakre lukkergardin begynner å lukke før forre lukkergardin har åpnet helt. Hvis bildet blir for mørkt i manuellt, så har du for lav ISO eller for høy blender til at blitsen klarer å gi nok lys til en korrekt eksponering. Jeg synes selv at blits er noe skikkelig kødd å få til ... Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 18. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2010 Hvis jeg setter lukkertiden på 1/200, så vill vell bilde bli veldig undereksponert hvis jeg bruker TTL? Jeg prøvde litt på Manuel(på kameraet) med litt raskere lukkertid, men da ble bilde veldig mørkt!? Blitsen blinker kun i rundt 1/10000 sekund. Så om kamera har 1/60, 1/125 eller 1/200s har lite å si så lenge lyset i rommet er svakt nok. Bruker du kortere lukkertid enn 1/200s, så vil du få skygge på bildet fordi bakre lukkergardin begynner å lukke før forre lukkergardin har åpnet helt. Hvis bildet blir for mørkt i manuellt, så har du for lav ISO eller for høy blender til at blitsen klarer å gi nok lys til en korrekt eksponering. Jeg synes selv at blits er noe skikkelig kødd å få til ... Ja, virker køddent Jeg leste dette på nettet: In the Aperture-Priority mode, you select an aperture and the camera chooses an appropriate shutter speed. Because an external flash is being used, the camera will set the shutter speed to the flash synchronization speed (i.e., 1/60 or 125 sec). When you press the shutter-release button, the flash fires. Dette skjer derimot ikke når jeg velger Av og det er en av grunnene til at jeg er så forvirret? På mitt s6500fd så var minimum lukkertid, når flash var aktivert, på 1/40 og jeg kunne ofte få skarpe makro bilder med relativt lav lukkertid pgr av blitsen. Jeg regner med at det samme skal være mulig med en ekstern blits til et dsrl? Var jo en av årsakene til at jeg kjøpte den, for å kunne ta potretter og lignende under litt dårlig lys! Kjøpte også med en softboks for å få litt mykere lys, men håper ikke den var helt bortkasta heller? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Dette skjer derimot ikke når jeg velger Av og det er en av grunnene til at jeg er så forvirret? Du må endre en Custom function på Canon for å få det til ... På mitt s6500fd så var minimum lukkertid, når flash var aktivert, på 1/40 og jeg kunne ofte få skarpe makro bilder med relativt lav lukkertid pgr av blitsen. Jeg regner med at det samme skal være mulig med en ekstern blits til et dsrl? Var jo en av årsakene til at jeg kjøpte den, for å kunne ta potretter og lignende under litt dårlig lys! Kjøpte også med en softboks for å få litt mykere lys, men håper ikke den var helt bortkasta heller? Det kan fungere slik på Canon også, men først må du justere riktig Custom Function. Den eminente boka som fulgte med kamera, skrevet av den spanske forfatteren Manuel, forteller deg hvilken funksjon det er. Lenke til kommentar
arthoz Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Jeg leste dette på nettet:In the Aperture-Priority mode, you select an aperture and the camera chooses an appropriate shutter speed. Because an external flash is being used, the camera will set the shutter speed to the flash synchronization speed (i.e., 1/60 or 125 sec). When you press the shutter-release button, the flash fires. Dette skjer derimot ikke når jeg velger Av og det er en av grunnene til at jeg er så forvirret? C.Fn i kameraet ditt kan du velge om Av skal låses til 1/200s eller auto. med blits. Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 18. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2010 (endret) Jeg leste dette på nettet:In the Aperture-Priority mode, you select an aperture and the camera chooses an appropriate shutter speed. Because an external flash is being used, the camera will set the shutter speed to the flash synchronization speed (i.e., 1/60 or 125 sec). When you press the shutter-release button, the flash fires. Dette skjer derimot ikke når jeg velger Av og det er en av grunnene til at jeg er så forvirret? C.Fn i kameraet ditt kan du velge om Av skal låses til 1/200s eller auto. med blits. Og hvis jeg gjør det, så vill bilde bli riktig eksponert? Kameraet mitt har en sync speed på 1/200, så er vell maks lukkertiden jeg kan bruke med ekstern blits? Mine mistanker var korrekte, bildene blir undereksponert ved sync 1/200 når jeg bruker Av. Søren, nå ser jeg egentlig ikke poenget med denne ekstern flashen, for slik jeg ser det nå, så kan jeg kun bruke TTL under gode lysforhold, men da blir jo tydeligivs lyset for sterk og høytoner blir utbrent? Endret 18. februar 2010 av dan83 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Og hvis jeg gjør det, så vill bilde bli riktig eksponert, ved Av? Må vell sett den på auto tipper jeg da? Kameraet mitt har en sync speed på 1/125(tror jeg), så er vell maks lukkertiden jeg kan bruke med ekstern blits? Med blitsen på auto, så skal det bli noenlunde riktig. Synk hastigheten er 1/200s på xxxD serien til Canon. Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 18. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2010 (endret) Og hvis jeg gjør det, så vill bilde bli riktig eksponert, ved Av? Må vell sett den på auto tipper jeg da? Kameraet mitt har en sync speed på 1/125(tror jeg), så er vell maks lukkertiden jeg kan bruke med ekstern blits? Med blitsen på auto, så skal det bli noenlunde riktig. Synk hastigheten er 1/200s på xxxD serien til Canon. Den sto på auto, men da velger kameraet trege lukkerhastigheter under dårlig lysforhold, ved bruk av Av. Med andre ord, jeg skjønner ikke nå åssen jeg skal kunne få rikitg eksponerte bilder med ekstern flash under dårlige lysforhold(med en relativt rask lukkerhastighet) Ingenting av det jeg erfarer nå stemmer med det han fotografen jeg kjøpte blitsen av fortale meg(på foto og video) og hvis jeg ikke finner ut av dette så kommer jeg til å retunerer blitsen. Det inntrykket jeg sitter med nå, er at en slik ekstern blits fungerer best på motiver som er på litt avstand og under gode lysforhold, men håper ikke dette er tilfellet? Endret 18. februar 2010 av dan83 Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Og hvis jeg gjør det, så vill bilde bli riktig eksponert, ved Av? Må vell sett den på auto tipper jeg da? Kameraet mitt har en sync speed på 1/125(tror jeg), så er vell maks lukkertiden jeg kan bruke med ekstern blits? Med blitsen på auto, så skal det bli noenlunde riktig. Synk hastigheten er 1/200s på xxxD serien til Canon. Den sto på auto, men da velger kameraet trege lukkerhastigheter under dårlig lysforhold, ved bruk av Av. Med andre ord, jeg skjønner ikke nå åssen jeg skal kunne få rikitg eksponerte bilder med ekstern flash under dårlige lysforhold(med en relativt rask lukkerhastighet) Ingenting av det jeg erfarer nå stemmer med det han fotografen jeg kjøpte blitsen av fortale meg(på foto og video) og hvis jeg ikke finner ut av dette så kommer jeg til å retunerer blitsen. Det inntrykket jeg sitter med nå, er at en slik ekstern blits fungerer best på motiver som er på litt svtand og under gode lysforhold, men håper ikke dette er tilfellet? Bruker ekstern(e) blitser både på nærbilder og ett par meter eller lenger uten problemer. Det er alltid prøve å feile før man har full kontroll på ekstern blits basert på egen erfaring. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Pust dypt. Det er ikke noe feil verken med kamera eller blits, men det ER mer krevende med speilrefleks enn med kompakt. Hva skjer dersom du setter kamera i P og lar kamera styre blitsen? Forresten, har du stilt blits-kompensasjon? Let i menyen og finn blits-komp, hvis den ikke står på 0, så sett den dit. Når du har sett at det blir nær ok, kan du begynnee å skyve blender den veien du vil ha den, eller blits-komp lyser/mørkere. Hjelper det? Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 18. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2010 Pust dypt. Det er ikke noe feil verken med kamera eller blits, men det ER mer krevende med speilrefleks enn med kompakt. Hva skjer dersom du setter kamera i P og lar kamera styre blitsen? Forresten, har du stilt blits-kompensasjon? Let i menyen og finn blits-komp, hvis den ikke står på 0, så sett den dit. Når du har sett at det blir nær ok, kan du begynnee å skyve blender den veien du vil ha den, eller blits-komp lyser/mørkere. Hjelper det? Kan ikke stille så mye på den blitsen egentlig, kan kunne sette den på TTL, Mh(full lysstyrke) og ML.Den har ikke engang en lcd skjerm, så kanskje jeg bare har kjøpt meg en dritt blits? Men burde jo ikke være noe problem å returnere den:) Kan prøve med P, men det liker jeg egentlig ikke,siden jeg vill ha kontroll over dybdeskarpheten! Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 18. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2010 Og hvis jeg gjør det, så vill bilde bli riktig eksponert, ved Av? Må vell sett den på auto tipper jeg da? Kameraet mitt har en sync speed på 1/125(tror jeg), så er vell maks lukkertiden jeg kan bruke med ekstern blits? Med blitsen på auto, så skal det bli noenlunde riktig. Synk hastigheten er 1/200s på xxxD serien til Canon. Den sto på auto, men da velger kameraet trege lukkerhastigheter under dårlig lysforhold, ved bruk av Av. Med andre ord, jeg skjønner ikke nå åssen jeg skal kunne få rikitg eksponerte bilder med ekstern flash under dårlige lysforhold(med en relativt rask lukkerhastighet) Ingenting av det jeg erfarer nå stemmer med det han fotografen jeg kjøpte blitsen av fortale meg(på foto og video) og hvis jeg ikke finner ut av dette så kommer jeg til å retunerer blitsen. Det inntrykket jeg sitter med nå, er at en slik ekstern blits fungerer best på motiver som er på litt svtand og under gode lysforhold, men håper ikke dette er tilfellet? Bruker ekstern(e) blitser både på nærbilder og ett par meter eller lenger uten problemer. Det er alltid prøve å feile før man har full kontroll på ekstern blits basert på egen erfaring. Da kan du kanskje prøve å forklare meg hva mer jeg kan prøve? Jeg håper jeg slipper å bruke manuel styring av blitsen, hvor man må regne ut GN og den greia der? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Punkt 1. Har du lest manuel og satt riktig custom function for Av og blits? Punkt 2. Har du sjekket at du får lukkertid 1/200s når blitsen er montert og du har valgt Av. Fiks dette først, så kan du gå videre. Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 18. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2010 (endret) Punkt 1. Har du lest manuel og satt riktig custom function for Av og blits? Punkt 2. Har du sjekket at du får lukkertid 1/200s når blitsen er montert og du har valgt Av. Fiks dette først, så kan du gå videre. Punkt 2: checkd, som sagt, bilde blir undereksponert, uansett blender egentlig Punkt 1: har sjekket litt på custom functions og den eneste som er relatert til ekstern flash, utenom sync speed, er AF assist beam firing, hvor en av alternativene er: only external flash emits! Hva mener du med riktig egentlig? Kan velge auto eller 1/200(fixed) på sync speed og hvis jeg velger auto, så blir det alt for treg lukkertid Tror kanskje jeg har kjøpt en litt for billig og enkel blits jeg!? Endret 18. februar 2010 av dan83 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Punkt 2: checkd, som sagt, bilde blir undereksponert, uansett blender egentlig Punkt 1: har sjekket litt på custom functions og den eneste som er relatert til ekstern flash, utenom sync speed, er AF assist beam firing, hvor en av alternativene er: only external flash emits! Hva mener du med riktig egentlig? Kan velge auto eller 1/200(fixed) på sync speed og hvis jeg velger auto, så blir det alt for treg lukkertid Tror kanskje jeg har kjøpt en litt for billig og enkel blits jeg!? Det er ikke umulig at du har kjøpt en for billig blits, men du bør få bedre resultat enn den innebygde. Custom function bør stå på 1/200 (fixed). Den gjelder kun Av, og er det du ønsker. Hvis du velger f.eks. ISO 400 og f/5,6 og prøver ut med den innebygde blitsen kontra Sigmaen; hvordan blir resultatet da? Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 19. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2010 <!--quoteo(post=15250093:date=18/02-2010 : 23:41:name=dan83)--><div class='quotetop'>QUOTE(dan83 @ 18/02-2010 : 23:41) <a href="index.php?act=findpost&pid=15250093"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Punkt 2: checkd, som sagt, bilde blir undereksponert, uansett blender egentlig Punkt 1: har sjekket litt på custom functions og den eneste som er relatert til ekstern flash, utenom sync speed, er AF assist beam firing, hvor en av alternativene er: only external flash emits! Hva mener du med riktig egentlig? Kan velge auto eller 1/200(fixed) på sync speed og hvis jeg velger auto, så blir det alt for treg lukkertid Tror kanskje jeg har kjøpt en litt for billig og enkel blits jeg!?<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd--> Det er ikke umulig at du har kjøpt en for billig blits, men du bør få bedre resultat enn den innebygde. Custom function bør stå på 1/200 (fixed). Den gjelder kun Av, og er det du ønsker. Hvis du velger f.eks. ISO 400 og f/5,6 og prøver ut med den innebygde blitsen kontra Sigmaen; hvordan blir resultatet da? Ting ble bedre ved iso 400, men vill helst unngå å bruke høy iso, selv om iso 400 gir lite støy. Så det er to grunner til at jeg vurdere å levere blitsen tilbake i dag: 1. sliter med å få riktig eksponerte bilder under dårlig lysforhold, uten å måtte bruke treg lukkertid. En stor blender åpning og litt høy iso er jo en mulighet, men jeg ofrer en del da føler jeg(mindre kontroll over dybde og støy) 2.det virker som at høytoner blir utbrent hvis jeg kommer nærme nok. Ble fortalt at denne blitsen støtter det nyeste ttl systemet til canon, noe som vill si at blitsne tar hensyn til avstanden fra motivet, men virker ikke som det funker så bra på høytoner? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå