Gå til innhold

Hjelp til valg av langrensski!

NatroN

Anbefalte innlegg

Hei! Som noen kanskje gjettet er jeg HELT grønn på langrenn!

Var i dag innom den lokale sportsbutikken og det gjorde alt enda værre.

Har stått litt på ski hele livet, men nå skal jeg kjøpe et skikkelig par som jeg kan bruke til trening og turgåing (Med fart, ikke snile gåing!)

Er ikke av typen som staker og går tur hele veien, skøyter mye og går så og si kun i oppkjørte løyper.

Kan noen være så snill og fortelle meg hva jeg bør kjøpe?

Stålkant, eller ikke? Tur- eller konkuranse ski? Fisher, Atomic eller Madshus? Skøyteski eller Classic ski?

Jeg mener det: HJELP!

Alle motsier hverandre, så jeg er helt i mørket! Noen poengterte at stålkant kun er for u-preppa løyper for å kunne bremse mye og ha mer kontroll... Riktig? Er dette da unødvendig?

Bleh, alt av svar taes imot med STOR takk, ettersom jeg er ivrig på å komme meg i gang!

NatroN

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du helst vil skòyte, og bor et sted hvor det er brukbart med skòytelòyper, saa vil jeg anbefale aa kjòpe ett par med skòyteski. Styr unna fjellski og denslags. F.eks. Madshus Terrasonic er et bra alternativ som ikke er alt for dyrt. (Har du mye penger aa bruke opp saa er jo Nanosonic best, men adskillig dyrere. Styr unna Hypersonic, de taaler ikke saa mye. :p )

Dersom du baade vil gaa klassisk og skòyting saa bòr du kanskje kjòpe en saakaldt combi-sko, som kan brukes baade til skòting og klassisk, men hvis du bare skal ha ett par ski, og det er skòyteski, saa sats paa skòytesko.

Lenke til kommentar

Har du litt penger skal jeg si at det å gå til en vutikk som virkelig kan ski er noe jeg anbefaler på det sterkeste. Kjenner du noen i ski miljøet der du bor får du raskt svar på hvor det er bra å kjøpe ski. En mer spesial butikk vil kunne finne et par ski som passer deg bra anngående vekt og høyde du vil få smøre soner på klassisk ski noe som hjelper på glid osv., jeg lover at noe av grunnen til at mange unge ikke liker å gå på ski er pga dårlig utstyr gjør deg en tjeneste å kjøp noe mer enn de billigste turskiene trenger ikke å være topp racer ski, men noe som er bra å gå med uten at det teller tiendeler. Meld deg på noen kurs om vedlikehold av ski eller smørekurs, ski er som vin viss de blir holdt vare på blir de bedre og bedre kjenner folk som har vært i diskusjoner om jr. Vm i dvs ski sporter og de går på ski i viktige konkurranser som er flere år gamle og som er mye bedre enn de skiene de kjøpte eller fikk(sponsing) før sesongen.

Min filosofi er at folk som setter smørefrie ski på ungene skal bli skutt på åpen gate og at smørefrie ski burde forbys ved lov, ser alt for mange som går på slike ski, det suger rett og slett ski gleden ut av deg.

Skimerke for deg er ikke så viktig dette er bare for de som vil vinne noen få sekunder.

Gå til en iallefall halv spesialbutikk og si du skal ha gode ski ( ikke fjellski eller de billigste turskia) etter det velger du merke etter hva du føler for du vil ikke kjenne forskjell på de forskjellige.

Endret av Zimmerh
Lenke til kommentar

Hei

Jeg sitter selv i samme dilemma som deg så jeg skyter like gjerne inn noen ekstra spørsmål i tråden din :) . Skal selv kjøpe meg et par langrennsski.

Sikkert ikke dumt å gjøre som Zimmerh foreslår, å kjøpe ski der hvor man får skikkelig service og kunnskap. Men er det noen som vet hvor mye penger man burde legge i en bra skipakke uten å blakke seg? Tenker på full pakke med ski, sko, bindinger og staver. Man burde vel ikke få så alt for dårlig utstyr for 3000-4000 tusen?

I første omgang er det snakk om ski til trening på oppkjørte løyper. Kunne tenke meg ski som skal brukes kombinert mellom skøyting og classic. Da er det vel best og mest praktisk å kjøpe rene "skøyteski" fremfor rene "classicski"? Noen som har tips om dette?

Når det kommer til sko så er det kanskje ikke dumt å gjøre som H4ngm4N sier, å kjøpe seg combisko.

Endret av AndersVB
Lenke til kommentar

Hei

Jeg sitter selv i samme dilemma som deg så jeg skyter like gjerne inn noen ekstra spørsmål i tråden din :) . Skal selv kjøpe meg et par langrennsski.

Sikkert ikke dumt å gjøre som Zimmerh foreslår, å kjøpe ski der hvor man får skikkelig service og kunnskap. Men er det noen som vet hvor mye penger man burde legge i en bra skipakke uten å blakke seg? Tenker på full pakke med ski, sko, bindinger og staver. Man burde vel ikke få så alt for dårlig utstyr for 3000-4000 tusen?

I første omgang er det snakk om ski til trening på oppkjørte løyper. Kunne tenke meg ski som skal brukes kombinert mellom skøyting og classic. Da er det vel best og mest praktisk å kjøpe rene "skøyteski" fremfor rene "classicski"? Noen som har tips om dette?

Når det kommer til sko så er det kanskje ikke dumt å gjøre som H4ngm4N sier, å kjøpe seg combisko.

Til 3-4000 blir det en grei pakke combi sko er nok lurt, kjøp ski hos noen som kan det også tråler du nærmiljøet for de biiligste SWIX CT3 stavene bare få tips om lengde først ;)

Lenke til kommentar

Hei

Jeg har brukt ufattelig med tid og krefter, og kommer fram til dette:

Det finnes IKKE kombinerte ski, kun sko!

Classic ski skal være lengre enn scating ski, og jeg (uerfaren men lest i evigheter) anbefaler deg IKKE scating ski med mindre du er god på skøyting!

Skøyteski vil ha et mye stivere spenn, og du vil kun klare å få feste med klister når du legger HELE vekten din på EN ski, ergo UMULIG å bruke som classic ski!

Jeg kan komme med tipset en god venn av meg som er veldig god på ski kom med: Kjøp Classic ski som er litt kortere enn de skal, og staver som er litt lengre enn de skal, og du er i mål! Da har du nemlig ski som er perfekte for classisk, men som er MYE lettere å skøyte med så du kan trene på dette også!

Klassiske ski skal være 202-205 for meg, som er 1.81, og stavene skal til skuldre!

Skøyte ski skal være 15-20 CM kortere, og stavene skal til leppene/nesa!

Kompi sko var supert! Jeg fikk anbefalt dette og det er noe HELT annet enn å prøve å skøyte med vanlige sko! Du har avstivede ankler, men støvlene er ikke like lange som skøyte sko så du kan gå med de :D

Jeg kjøpte Fisher SuperLight, One Way staver, og Alpina kombi sko, og fikk pakkepris på Olympia Sport (veldig gode på ski!) til 4300!

Da børstet de og preppet skiene i tilleg!

Bare husk en ting som jeg smertefult fikk erfare: Ikke kjøp stålkant med mindre du skal utenfor preparerte løyper! De bremser veldig i sporet og er ekstremt vanskelige å skøyte med! Vil takke Zimmerh for supert svar, selv om jeg allerede hadde handlet da du postet :) Veldig ålreit når folk tar seg 2 minutter til å hjelpe andre!

Takk :)

Og lykke til Anders!

IKKE kjøp skøyteski med mindre du er bombesikker på at du klarer det! Disse vil nemlig være klin ubrukelige til klassisk gåing, fordi de er så bakoverglatte!

Lenke til kommentar

Hei

Jeg har brukt ufattelig med tid og krefter, og kommer fram til dette:

Det finnes IKKE kombinerte ski, kun sko!

Classic ski skal være lengre enn scating ski, og jeg (uerfaren men lest i evigheter) anbefaler deg IKKE scating ski med mindre du er god på skøyting!

Skøyteski vil ha et mye stivere spenn, og du vil kun klare å få feste med klister når du legger HELE vekten din på EN ski, ergo UMULIG å bruke som classic ski!

Jeg kan komme med tipset en god venn av meg som er veldig god på ski kom med: Kjøp Classic ski som er litt kortere enn de skal, og staver som er litt lengre enn de skal, og du er i mål! Da har du nemlig ski som er perfekte for classisk, men som er MYE lettere å skøyte med så du kan trene på dette også!

Klassiske ski skal være 202-205 for meg, som er 1.81, og stavene skal til skuldre!

Skøyte ski skal være 15-20 CM kortere, og stavene skal til leppene/nesa!

Kompi sko var supert! Jeg fikk anbefalt dette og det er noe HELT annet enn å prøve å skøyte med vanlige sko! Du har avstivede ankler, men støvlene er ikke like lange som skøyte sko så du kan gå med de :D

Jeg kjøpte Fisher SuperLight, One Way staver, og Alpina kombi sko, og fikk pakkepris på Olympia Sport (veldig gode på ski!) til 4300!

Da børstet de og preppet skiene i tilleg!

Bare husk en ting som jeg smertefult fikk erfare: Ikke kjøp stålkant med mindre du skal utenfor preparerte løyper! De bremser veldig i sporet og er ekstremt vanskelige å skøyte med! Vil takke Zimmerh for supert svar, selv om jeg allerede hadde handlet da du postet :) Veldig ålreit når folk tar seg 2 minutter til å hjelpe andre!

Takk :)

Og lykke til Anders!

IKKE kjøp skøyteski med mindre du er bombesikker på at du klarer det! Disse vil nemlig være klin ubrukelige til klassisk gåing, fordi de er så bakoverglatte!

Har jo kjøpt mye ski på Olympia sport kjøpte de beste skøyte skia jeg noen gang har hatt der :new_woot: har 2 par til og de kan jo ikke måle seg med det parret har hatt det i 4 år nå og de går bedre nå enn det de gjorde da jeg kjøpte dem.

El_cash jeg kan love deg at kjøper du litt kvalitets utstyr kan være litt stive priser, men tar man godt vare på det og holder det i stand er det verdt det, ski er 2 vidt forsjellige ting med godt utstyr og dårlig utstyr.

Kjenner en som har vært i verdenstoppen i en ski gren for rundt 20-30 år siden, han hadde funnet igjen et gammelt ski par som var gode for 30 år siden, han slipte dem hos madshus og de gikk like bra som mine.

Endret av Zimmerh
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hvis du ikke har kjøpt noe ski enda er det bare å komme seg ut til en sportsbutikk nå, de selger jo ut skiutstyr (stort sett til 50% avslag) Har kjøpt klassisk ski (Fisher til opprinnelig 2800 kroner) på 50& salg denne uken, og i går kjøpte jeg meg en skøyteskipakke (både ski og sko fra Fisher) til opprinnelig over 5000 kroner, også på 50% salg. Har aldri hatt skøyteski før, og har vært veldig i tvil om jeg kom til å bruke det noe særlig, men et så godt tilbud lot jeg ikke gå i fra meg. Hvis det ikke faller i smak er det sikkert mulig å selge uten alt for mye tap.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...