nkrystad Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Kjøpte i august 2008 en HP Pavilion dv5 1020eo-maskin som siden den gang har vært inne til reparasjon to ganger; én gang pga. klikkelyd fra harddisk og andre gangen fordi maskinen ble overopphetet ved bruk. Sistnevnte er årsaken til at den igjen må inn til sjekk. Enkelte ganger slår den seg av som en følge av den voldsomt høye temperaturen. Sendte en e-post til HP support, og ble der henvist videre til InfoCare som tar seg av alt vedrørende reparasjoner. Der ble jeg fortalt at ettersom maskinen ikke lenger er dekket av garantien (ett år hos HP), så ble jeg nødt til å betale omkostningene i forhold til reparasjonen. Her er svaret til InfoCare: "Maskin er nå utenfor garanti. Vi kan utføre et betalbart oppdrag og har logget en sak på ACTNR: 2167540 Sec:8555" Nå mener jeg bestemt at fristen er 5 år når det kommer til bærbare maskiner. Er da dekket av forbrukerkjøpsloven på dette punktet? Hvordan bør jeg gå videre? Lenke til kommentar
Nator Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 (endret) Det kommer jo anpå, hvis maskinen er full av støv som gjør at den yter dårligere f.eks., så dekkes det ikke av reklamasjon. Men hvis vifta er blitt defekt f.eks., eller trådløstkort plutselig er blitt ustabilt, uten at du har gjort noe for å forårsake dette, så skal det dekkes under reklamasjonsretten. Det holder å si (med en gang) "jeg ønsker å benytte meg av reklamasjonsretten". Det burde egentlig være selvsagt, men noen bedrifter er veldig sleipe og lurer forbrukere for flere millioner hvert år. En kur mot overoppheting er å bruke en boks med komprimert luft, åpne luka under PCen og blåse ut støvet fra filtrene. OBS! Ikke la vifta snurre rundt når/hvis du sprayer luft på den, hold den fast med en finger, ellers kan kulelageret delvis ødelegges slik at den lager masse støy etterpå. OT: Mest kjent for å drive ulovlig svindel på denne måten ovenfor både butikker og forbrukere er Apple. Endret 18. februar 2010 av Nator Lenke til kommentar
Sinnapels Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 InfoCare er vel ikke selger? Du syntes ikke du bør ta opp eventuell reklamasjon fra HP først? Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Reklamasjon gjøres i butikken hvor du kjøpte maskinen. Kontakt dem. IC utfører ikke reklamasjonssaker direkte, det er en utgiftspost som må dekkes og derfor må du gå gjennom butikken du handlet i. Lenke til kommentar
nkrystad Skrevet 18. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2010 En ting er ihvertfall sikkert, jeg er ikke årsak til problemene maskinenen har vært gjennom. Det er en kjent sak at enkelte av HP- og Compaq-modellene er håpløse hva angår varmeutvikling. Vært skrevet endel om akkurat dette (HP og Acer er i øverste sjiktet hva angår klager). Altså har jeg ingen interesse av å selv bruken noen penger på å fikse problemet. Uansett, maskinen ble kjøpt hos en lokal Elkjeden-forhandler som for nærmere ett år siden gikk konkurs. Dermed er det vel produsenten HP jeg må forholde meg til? Svaret jeg fikk fra HP support lød som følger: "Takk for at du tok kontakt med HP Teknisk support. Dette er noe som må utbedres med en service, men siden maskinen din er utenfor garanti så kan jeg ikke ordne det for deg. Du kan selv bestille service hos vår servicepartner InfoCare på 815 81 333 eller [email protected]. Det er dog mulig at ditt kjøp innebærer rettigheter også utenfor garanti, så jeg foreslår at du tar kontakt med din forhandler og forhører deg om hva som gjelder ditt kjøp." Jeg tok som fortalt kontakt med InfoCare, og der ga dem meg et blankt avslag på grunnlag av at garantien var utgått - uavhengig av om feilen var et resultat av dårlig behandlig fra min side, eller produktfeil. Føler at HP bruker egen "intern"-garanti mot meg for å unngå utgifter på reparasjon. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Ta kontakt med selger og reklamer på maskinen. Selv om du reklamerer så kan du risikerer å måtte dekke kostnadene ved dette selv dersom det viser seg at dette skyldes manglende vedlikehold eller andre forhold fra din side, forutsatt at du er blitt gjort oppmerksom på dette ved innlevering. Lenke til kommentar
nkrystad Skrevet 18. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2010 Uansett, maskinen ble kjøpt hos en lokal Elkjeden-forhandler som for nærmere ett år siden gikk konkurs. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Føler at HP bruker egen "intern"-garanti mot meg for å unngå utgifter på reparasjon. Du må selv si at du ønsker å reklamere på maskinen. Si også fra til InfoCare at du venter på reklamasjonssak, så slipper du at de returnerer maskinen med regning for undersøkelse og frakt. Lenke til kommentar
Nator Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Du har rett ved lov til å rette reklamasjonskrav mot alle ledd oppover i kjeden - fra butikk til produsent. I dette tilfelle er HP som produsent nødt til å behandle reklamasjonssaken, som en reklamasjonssak, og ikke en garantisak. Man kan anta - uten å ha studert HPs garantier - at reklamasjonsloven er sterkere enn HPs garanti på samtlige punkter, uansett. Men det er riktig at det må VIA HP, som skal arrangere pick-up, reparasjon og omlevering (reparert eller ny maskin ved feil). Anbefaler å ringe dem OG infocare for å få ordna denne saken slik at du ikke får en regning fra IC som "må betales" før saken er ordnet opp. Lenke til kommentar
Johnny Thrust Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 Hei Dette er plankekjøring ! Gjør følgende: 1 Ring Infocare og be de ha maskinen på vent, til du får ordnet dette med HP 2 Ring HP på 23500024, og be om å få tilsendt et reklamasjonsskjema (claim form), fyll ut dette, og send det i retur til HP (legg også ved en kopi av kjøpskvitteringen din) 3 HP behandler dette på minimum 24 timer (de brukte laaaang tid før) 4 Send svaret du får fra HP til Infocare, og si at HP har godkjent reklamasjon (noe som du dokumenterer med svarskrivet fra HP. Dette gjør forhandlere i Norge flere ganger hver dag, og det er et slit ! Selv om garanti er utgått, er HP pålagt å følge forbrukerkjøpslov, der det skal være 5 års reklamasjonsrett på laptop`er ( 2 år på batterier). 1 Lenke til kommentar
TEE Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 Nesten riktig Wollert En sluttkunde skal ringe 815 62 070. Alt annet enn forhandlere blir avvist på det nummeret du oppga. Lenke til kommentar
Johnny Thrust Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 Jeg bøyer med i støvet, du har helt rett.... det er bare min vrede mot HP/Infocare, og systemet deres som gjorde meg svimmel... ..som den forhandleren jeg er, er det telefonnummeret brent fast i hodet Lenke til kommentar
TEE Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 Jeg kjenner godt til frustrasjonene dine, og har brukt over ett år med stort sett ingenting annet enn å prøve å rette opp i det som førte til dem Lenke til kommentar
nkrystad Skrevet 22. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2010 (endret) Har nå fylt ut skjemaet. Men ettersom butikken jeg kjøpte maskinen hos nå er konkurs, og kvitteringen ble lagret i deres internsystem, har jeg altså ikke noe kvittering så sende ved. Men er dette egentlig nødvendig? Sitter ikke HP på denne informasjonen med bakgrunn i serie- og produktnummer? Ellers må jeg si det er rimelig tåpelig at man må betale 7,06,-/min når garantien er utgått. Er nemlig tlf.nr. 820 60 005 man må ringe om garantien er utgått (http://welcome.hp.com/country/no/no/contact/phone_assist.html). Endret 22. februar 2010 av nkrystad Lenke til kommentar
PerB Skrevet 22. februar 2010 Del Skrevet 22. februar 2010 Du fikk kvittering da du kjøpte PCen. det er ditt ansvar å ta vare på denne. Men det kan være at maskinens serienummer kan hjelpe (forutsatt at det ikke er gråimport). Evt, har du betalt med kort hos Elkjeden kan kontoutdrag sannsynligjøre kjøpsdato. Lenke til kommentar
dextercf Skrevet 22. februar 2010 Del Skrevet 22. februar 2010 minner meg om at jeg må kontakte InfoCare om en Packard Bell som er varm som ei steikeplate etter at den står idle med lokket igjen.. Lenke til kommentar
nkrystad Skrevet 22. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2010 Du fikk kvittering da du kjøpte PCen. det er ditt ansvar å ta vare på denne. Men det kan være at maskinens serienummer kan hjelpe (forutsatt at det ikke er gråimport). Evt, har du betalt med kort hos Elkjeden kan kontoutdrag sannsynligjøre kjøpsdato. Takk for tipset. Fant selvsagt info i nettbanken! Da sender jeg det hele over til them boyz and gurlz @ HP Support. Skal bli spennende å se utfallet av dette. :-) Må bare få takke dere alle for hjelpen så langt! Lenke til kommentar
TEE Skrevet 22. februar 2010 Del Skrevet 22. februar 2010 Ellers må jeg si det er rimelig tåpelig at man må betale 7,06,-/min når garantien er utgått. Er nemlig tlf.nr. 820 60 005 man må ringe om garantien er utgått (http://welcome.hp.com/country/no/no/contact/phone_assist.html). Om du ringer 815 62 070 og sier at du vil reklamere fungerer det helt fint. Ellers kan du kontakte gratis via webskjema og e-postsupporten. Lenke til kommentar
Senseimorph Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 Selv om garanti er utgått, er HP pålagt å følge forbrukerkjøpslov, der det skal være 5 års reklamasjonsrett på laptop`er ( 2 år på batterier). Kan du vise meg hvor i verden det står at det er 5års reklamasjonsrett på ALLE deler i en bærbar pc? Bærbar pc har generelt 3års reklamasjon mens STASJONÆR pc har 5års reklamasjon. Batteri derimot har 6mnd garanti. Men den har 2års reklamasjon. Reklamasjon på en batteri gjelder KUN visst batteri er helt dø. Visst pc klare å komme inn i windows med batteri så er det en godkjent batteri. Sender inn Hp/acer/asus/ toshiba til vanlig. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 (endret) Selv om garanti er utgått, er HP pålagt å følge forbrukerkjøpslov, der det skal være 5 års reklamasjonsrett på laptop`er ( 2 år på batterier). Kan du vise meg hvor i verden det står at det er 5års reklamasjonsrett på ALLE deler i en bærbar pc? Bærbar pc har generelt 3års reklamasjon mens STASJONÆR pc har 5års reklamasjon. Batteri derimot har 6mnd garanti. Men den har 2års reklamasjon. Reklamasjon på en batteri gjelder KUN visst batteri er helt dø. Visst pc klare å komme inn i windows med batteri så er det en godkjent batteri. Sender inn Hp/acer/asus/ toshiba til vanlig. 3 års reklamasjonstid finnes ikke i Norge. Det er kun 2 og 5 år. Dersom en vare er ment å vare betydelig lenger enn 2 år, har man 5 års reklamasjonsrett. Og ja, alle delene i en bærbar, unntatt batteriet, har 5 års reklamasjonsrett. Batteriet har 2 års reklamasjonsrett. Link. Endret 2. mars 2010 av Ratleto Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå