Gå til innhold

Enda flere figurer

Gunfreak

Anbefalte innlegg

Som sikkert noe vet og alle er lei av å høre om driver jeg med vargameing.

Basicly gjenskaping av historiske slag med tinnsoldater.

Det kom en ny regel bok ut i vinter og sammen med at jeg har blitt langt bedre til å male de siste 6 månendene var fristelsen bare for stor.

Jeg kjøpte først ca. 70 figurer forige uke, fra australia sammen med noen kanoner, dette er nok for ca. 2 enheter(battaljoner) og et halvt batteri.

Men i dag måtte jeg kjøpe litt mer, jeg kjøpte 6 Prøysiske kurrasiers for å gjøre ferdig en kavaleri enhet jeg er halv ferdig med, kjøpte også 8 prøysiske musketeerer for å bli ferdig med en halv ferdig infanteri enhet også.

Jeg kjøpte nok figurer til å lage 5 flere battaljoner, 2 franske legere(lett infanteri) 1 fransk linge(linje infanteri) og en russisk musketter battaljon.

Så tilsammen 7 battaljoner 1 et kuirassir regiment, hver battaljon er mellom 32 og 48 figurer og et kavaleri regiment er 12 figurer så tilsammen 268 figurer når jeg er ferdig dem dem jeg har bestillt nå,

Men det vil være ca. 800 tilsammen før jeg er helt ferdig, det er ca. 20 battaljoner og 6 kavaleri regiment pluss 4 batterier.

Disse figurene er ca. 15mm høye og er av dyreste merke for den størrelsen, det fine er at de er ekstremt rene skulpturer og kan bli utrolig detaljerte

Her er noen eksempler på hvordan de ser ut

Prøysisk Musketterer, tenger 8 til får å få den på full 32 styrke

prussianmusketeers001.jpg

Halvferdig fransk linge battaljon

Frenchlinge006.jpg

For å vise størrelsen

landwehr3001.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm, hver sin smak antar jeg.

Men, hvor mye koster de forskjellige figurene da, om man f.eks. skal ha noen som er detaljerte, og derfor av kvalitet?

Om jeg en dag skulle være uheldig og havne i rullestol, kan jeg få bli med og leke da eller? :fun:

Endret av greygenic
Lenke til kommentar
Hm, hver sin smak antar jeg.

Men, hvor mye koster de forskjellige figurene da, om man f.eks. skal ha noen som er detaljerte, og derfor av kvalitet?

Om jeg en dag skulle være uheldig og havne i rullestol, kan jeg få bli med og leke da eller? :fun:

Jeg kan godt brekke begge beina dine, så kan du midlertidig være i rullestol så kan du være med å leke.

Pris avhenger av 2 ting, størrelse og pris, de minste 6mm figurene coster bare noen få øre pr. figur men du trenger mange av dem, de største på 40mm koster 30kr stykke

På 15mm har du de billige som koster ca. 100kr for 50 stykker, altså 2kr stykke, disse er ofte mindre detaljerte dårlige skuplturer mye rett kanter osv. men visse folk liker "stilen" og visse kan virklig få dem til å bli vakre kunstverk, det kan ikke jeg.

Så har du mellom merker som er litt dyrere men bedre. de jeg kjøper er enkelt de beste figurene man får i 15mm, men koster nesten 5kr styket, dette er faktisk samme pris som 28mm(my større figurer) av beste merke.

Men vil man ha det beste koster det, så samme 50 figurer av beste merke vil koste 240kr

Lenke til kommentar

Jeg kan godt brekke begge beina dine, så kan du midlertidig være i rullestol så kan du være med å leke.

Ehh, takk for tilbudet, men jeg tror jeg står over... laugh.gif

Da tror jeg nå at jeg har funnet meg enda en mulig hobby, for prisen for et par hundre figurer er da slettes ikke uoverkommelig.

Lenke til kommentar

Det er mange regler så du kan bestemme selv hvor mange figurer du trenger

De reglene jeg bruker krever så mange som 32 til 48 figurer pr. enhet, og jeg trenger mange enheter, så jeg trenger liksom 900 figurer og jeg kjøper de dyreste så det blir liksom 5000kr.

Andre regler krever langt mindre figurer, noen regler kan du greie deg med så få som 12 figurer pr. enhet

Men selv med de fleste regler vil du trenge fra 300-500 figurer minimum for å lage to sider

Så klart finner du noen å spille med, trenger du bare å lage en side og han andre kan lange den andre, det er det de fleste gjør, men siden jeg ikke har funnet noe å spille med, må jeg lage begge sider, og spiller for det meste med meg selv.

Jo større hver side er, jo større bord trenger man også, selv har jeg et bord som er 120x210cm noe som gjør at jeg kan ha et passe stort slag.

Så klart du trenger ikke å spille, det er minst like mange som bare maler for morroskyld og noen laget som sagt små kunstverk

Et enkelt prosjekt som tar lang tid, men ikke så alt for dyrt er å spille med poleonos regler

Der lager du to krops en på hver side, ca. 20-26 enheter på hver side, så ca. 50 enheter totalt, med 12 figurer pr enhet blir det ca. 624, med de billigste figurene blir det ca. 1200kr med figurer, ikke så alt for dyrt, ca. det samme som en single malt 25 år gammel whisky

Eller du kan spille Grand amree regler som ENDELIG har ble ny printet og gitt ut igjen etter å ha godt ut av produsjon i flere år,

Der kan du virklig gjøre hva du vil og hvor stort du vil. Orgianlt skal du ha enheter på en 8x8 stor firkant, dette gjør at du kan ha 32 figure på hver base og du tenger ca. 70 baser,

Dette sier seg selv blir latterlig my figurer.

MEN du kan uten store problemer minske alle størrelser ned til 3cm pr. enhet, og da kan du ha så få som 8 eller til og med 6 figurer pr. base, dette gjør at du tenger så få som 420 figurer for BEGGE SIDER lett overkomlig og koster da under 1000 lappen for figurer det er med 6 figurer pr. base, med 8 blir det 560 som også er lett overkomlig og fremdeles bare rundt 1000 lappen med de biligste figurene.

Med grand armeë med 3cm baser, kan du spille slag som HELE waterloo på 120x180 stort bord med ca. 500 figurer

Pris ca. 1200 kr for figurer og baser, Men du vil trenge nesten 1000kr til bare i maling og maling tilbehør, men har du først maling varer det i flere år.

Det beste jeg kan anbefale er å kjøpe en pakke med 50 billige figurer, kjøpe 10-15 farger(de som passer til figurene) og bare prøv, liker du det ikke har det kostet deg et par 100 kr.

Liker du det, kan du komme tilbake til denne tråden å se om du har lyst til å gjøre noe større.

Lenke til kommentar

En annen ting man kan gjøre som ikke krever så mange figurer er å bruke Lasalle sin army generator.

Den er vedlig lett og det krever ikke så mange figurer.

Army builderen baserer seg på at du først velger

Teater(periode), det er 5 å velge mellom, Conquest, Empire, Peninsula, Liberation og 100 days.

Perioden du velger har noe å si for hva slags enheter du har tilgenniglig, noe type enheter er tilgenglige i flere perioder noen bare en periode.

Etter du har valgt periode, velger du land, Frankrike, England, Prøysen, Østrike og Russland, du har også mindre land, du kan legge til senere)

Når du valgt disse to, kommer til til en side i boka der du følger valgene dine.

Hvert land har en "base division" i hver periode, denne MÅ man ha, dette kan være 6 infanteri regimenter, 1 kavlaleri regiment og et batteri, eller 4 infanteri regimenter, 2 jeger regimenter og 2 batterier, Dette er basen, den må man velge.

MEN så skal du legge til en eller flere ekstra brigader, en ektra birgade kan være en av 3 typer, organic, reserve og allied.

Organic og Allied er på spille bordet fra start av, reserve kommer som forsterkinger uti spillet.

Du har flere valg i hver kategori, foreksempel kan Pyøsen i Conquest perioden velge mellom, kurassier brigade eller en infanteri brigade som organic.

Hele poenget er at man skal ha mange valg med spillet skal ALTID være balansert, så det er lett å spille, altid fare for begge sider, ypperlig for å få med andre på et raskt spill.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...