Gå til innhold

[LØST] Returnerte bilnavigasjon, ble kontaktet for defekt lader


Myst

Anbefalte innlegg

Hei

 

På slutten av januar kjøpte vi en Tomtom navigasjon og en uke etter benyttet vi oss av 14 dagers angrerett og leverte den tilbake. Først i dag ble jeg kontakt av Elkjøp med beskjed om at laderen var ødelagt og de ville jeg komme opp for å se på den. Han sa den var knekt på en eller annen punkt.

 

Dessverre kan jeg ikke kjøre enda og skal dra sammen med faren min i morgen. I mellomtida vil jeg gjerne undersøke hvilke rettigheter jeg har i en slik situasjon.

 

Vi brukte navigasjonen bare i noen dager og jeg gjenopprettet fabrikkinnstillinger før jeg pakket den inn igjen med alle kabler og tilbehør. Forsikret alt var i god stand også.

 

Så ble ganske overrasket i stad når jeg fikk høre om det. Her er noen spørsmål:

 

1 - burde ikke de også ha sjekket at varen var i fungerende tilstand når de tok den tilbake?

 

2 - må jeg erstatte verdien kun av laderen eller for hele varen?

 

3 - noen gode argumenter jeg kan bruke når vi er der?

 

Takker for alle gode svar.

Endret av Myst
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ut ifra det jeg kan se kjøpte du dette produktet direkte hos forhandler(elkjøp). Problemet med dette er at du ikke har lovbestemt angrerett fordi det bare gjelder ved fjernsalg (internett, postordre, telefon osv.)

 

Det du antagelig forholder deg til her er bare elkjøps egen angremuligheter, hvor elkjøp selv setter vilkårene for angring. Hvis en antar at elkjøp opererer med samme regler som angrerettsloven skal varen være i slik stand at selger(elkjøp) kan videreselge produktet.

 

Ditt produkt er i følge elkjøp defekt ved innlevering. Dette gjør at elkjøp ikke kan selge produktet på nytt, hvertfall ikke for produktets orginale salgspris. Derfor vil nok angremulighetene som regel bortfalle i dette tilfellet.

 

Siden produktet er defekt blir du muligens nødt til å kjøpe tilbake varen og heller reklamere på produktet hvis feilen ikke er selvforskylt. Siden feilen skjedde innen 14 dager etter levering vil den være innenfor DoA(dead on arrival) tiden til de fleste produsenter, dette innebærer at du antagelig får nytt produkt, men ikke pengene tilbake.

 

Er du heldig er elkjøp grei og bare krever penger for laderen, men de er ikke pliktige til å tilby deg denne muligheten.

Endret av Kjstokka
Lenke til kommentar

Takk for svar. Kjøpte den via nettet og tok Collect@Store hos vår lokale Elkjøp, så angrerett hadde vi nok. Og så leverte vi den tilbake fordi vi ikke var fornøyd med den, ikke fordi den hadde feil eller mangler.

 

Har heller ingen planer om å kjøpe den tilbake. Håper også at de er greie nok til å kun kreve erstatning for laderen, for alt annet var i lik stand som vi kjøpte den.

Lenke til kommentar
Takk for svar. Kjøpte den via nettet og tok Collect@Store hos vår lokale Elkjøp, så angrerett hadde vi nok. Og så leverte vi den tilbake fordi vi ikke var fornøyd med den, ikke fordi den hadde feil eller mangler.

 

Har heller ingen planer om å kjøpe den tilbake. Håper også at de er greie nok til å kun kreve erstatning for laderen, for alt annet var i lik stand som vi kjøpte den.

 

Du har helt korrekt. Siden du kjøpte via nettet og Collect@store får du lovbestemt angrerett. Da har du fordelen ved at du har bestemte lover å forholde deg til.

 

Følgende fra Angrerettsloven mener jeg er mest aktuelt i ditt tilfelle.

 

§ 12. Unntak fra og begrensninger i angreretten

 

Angreretten gjelder ikke

 

a) dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde, og beskadigelsen eller forringelsen skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side

b) varer der selve leveringen har medført at de ikke kan leveres tilbake

c) varer som raskt forringes fysisk.

 

Ved annet fjernsalg enn telefonsalg kan angreretten ikke gjøres gjeldende for lyd- eller bildeopptak eller datamaskinprogram der forbrukeren har brutt forseglingen. Opplysning om at angreretten bortfaller skal framgå klart og tydelig på selve forseglingen.

 

 

Spørsmålet er hvorvidt den laderen var defekt ved levering eller om du har påført feilen. Skulle produktet være defekt ved levering vil du ikke være ansvarlig for dette.

 

Skulle derimot feilen skyldes kjøper kan selger kreve at avtalen om å oppheve kjøpet annuleres etter som den ikke er gyldig fordi kjøper ikke opplyste om defekten ved produktet ved angring. Jeg vil tro de i så fall kunne gjøre krav på pengene for produktet, mens du kan kreve produktet med defekt tilbake.

 

Antagelig vil nok ikke Elkjøp gjøre dette etter som det gjør deg til en misfornøyd kunde, og vil se verdien av å heller bare kreve de kostnader de har ved å erstatte laderen.

 

Det er hvertfall hvordan jeg vurderer saken.

Lenke til kommentar

Nja, spørsmålet er heller hvorfor de tar kontakt etter så lang tid. Alt funket da jeg pakket til retur. Om ikke det skjedde noe under transport eller ved retur, så har de lite å gå på, for vi kommer til å stå på vårt. Vel, vi får bare ta turen innom i morgen og prøve å løse den på beste måten. Om de skulle prakke på oss hele produktet fordi laderen er defekt uten omkostninger, takker vi gjerne ja til det.

 

Kommer med oppdatering i morgen, takk for all hjelp :)

Lenke til kommentar

Gjør dette ganske enkelt siden de har godkjent retur og betalt deg pengene:

 

Bare si at du ikke er interessert i dette, og at skaden mest sannsynlig har skjedd under deres varetekt.

 

Det er da grenser for hvor mye man gidder å interessere seg i en slik sak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...