Lurvefranzen Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 (endret) Det har lenge stått mellom Økonomi og administrasjon mot markedsføring på BI for meg. Etter å ha lest litt rundt kan det virke som at mattematikken på øk.ad blir litt for vanskelig for meg. Jeg hadde p-matte de to første årene på VGS, og fikk 3 der. (De tre forskjellige lærerne kan delvis ha skylden i det, men jeg er ikke noe særlig dyktig i matematikk). Økonomi, derimot, interesserer jeg meg for. Jeg kan godt jobbe med tall, men jeg tror kanskje ikke jeg "mestrer" å bli økonom. Derfor lurer jeg på om markedsføring er det beste. Å jobbe med salg, relasjon med kundene og for å få en bedrift til å gå så bra som mulig høres utrolig interessant ut. Samtidig virker det som at mange som går på Markedsføring kommer inn i en "middelmådig" jobb der de knapt oppnår 300.000 i året. Slakt meg om dere vil, men jeg ønsker å tjene minst rundt en 500.000 i året, og det tror jeg er noe jeg kan oppnå. Jeg har et snitt på 5, inkludert faget "økonomi og ledelse", men 3 i matematikk. Så er det mulig å tjene "gode" penger dersom jeg tar en bachelor i markedsføring? Jeg har lyst å ta en mastergrad også, gjerne i utlandet, men jeg vet ikke hva jeg kan velge etter endt bachelorgrad. Håper noen kan gi meg tips og dele erfaringer rundt dette. På forhånd takk! Endret 18. februar 2010 av lurvefranzen Lenke til kommentar
Romanus Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 En bachelor i markedsføring vil neppe ta deg til himmelen, men med en master har du bra muligheter. Dine prestasjoner når du kommer ut i arbeidslivet er det viktigste når alt kommer til alt, selv om det selvsagt er lettere å få gode startjobber med gode karakterer. Allikevel er det ikke til å legge skjul på at det "beste" du kan gjøre er å bli siviløkonom med spesialisering i markedsføring. På BIs sivøk-master tar man som regel en "major" og en "minor". Ønsker du å jobbe med markedsføring og ledelse, ville jeg anbefalt en sivøk-master med markedsføring som major og organisasjonspsykologi eller strategi som minor. Lenke til kommentar
hvorre Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 Mener å ha hørt at markedsføringsutdannelse er noe av det mest bortkastede du kan inneha, da det ofte er ganske mye basiskunnskaper som er kjent blant det allmenne folket der ute. Og som du sier, det er ikke akkurat de beste lønnsutsiktene. Men som sagt, dette er bare noe jeg har blitt fortalt av div. personer. Vurderer selv å søke BI enten til våren eller neste år(avhengig om det blir forsvaret på meg eller ikke) og jeg tror jeg kommer til å gå enten den norske versjonen av øk.ad eller den engelske linjen. Vurderte også en stund den nye shippinglinjen, men frykter at den kanskje blir litt for snever. Det flotte med øk.ad er jo at det er en ganske åpen utdannelse som kan brukes til mye forskjellig. Har du noen linker du har lyst til å dele, TS? Lenke til kommentar
Lurvefranzen Skrevet 23. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2010 En bachelor i markedsføring vil neppe ta deg til himmelen, men med en master har du bra muligheter. Dine prestasjoner når du kommer ut i arbeidslivet er det viktigste når alt kommer til alt, selv om det selvsagt er lettere å få gode startjobber med gode karakterer. Allikevel er det ikke til å legge skjul på at det "beste" du kan gjøre er å bli siviløkonom med spesialisering i markedsføring. På BIs sivøk-master tar man som regel en "major" og en "minor". Ønsker du å jobbe med markedsføring og ledelse, ville jeg anbefalt en sivøk-master med markedsføring som major og organisasjonspsykologi eller strategi som minor. Jeg ser to ulemper med dette, nemlig at jeg må a) til Oslo og b) innom hardere matematikk enn det jeg må på et markedsføringskurs. Men dersom jeg tar en 3-åring bachelor i markedsføring og så følger på med en mastergrad i utlandet må jeg da stille sterkere enn det jeg kun ville gjort med en bachelor? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå