Ekko Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Hei Lite spørsmål jeg kom over i part med venner. Vet ikke om noen kan svare meg "batstant", men noen meninger. Kari jobber i et firma. Hun jobber 80% stilling (fordi hun vil jobbe 80%, ikke pga sykdom) fra 1. januar 2009. Hun blir gravid og får delvis sykelding og går ned i en total stilingsprosent på 50% fra 1. juni. Hun blir dårligere og blir fulltidssykemeldt fra 1. juli frem til november når hun går ut i vanlig fødselspermisjon. Resten av november og desember. I 2010 sier sjefene at alle ansatte skal få 20 000 i bonus pga året 2009 var vellykket. Hvilken bonus ca bør hun i dette tilfellet få? Trenger ikke noe nøyaktig utregnet svar, men av typen 100% fordi hun er ansatt hele året 80% fordi hun er 80% ansatt hele året ca 40% fordi hun var 80% ca halve året og biddro ikke resten 0 fordi hun ikke var der hele året ect. Lenke til kommentar
diskoduck Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Det finnes vel ikke noe regelverk på dette, men antar at hun har vært ansatt over en lengere periode enn det aktuelle året. At det var tilfeldigvis 2009 som gikk bra, kan skyldes tilfeldigheter, f.eks. konjunktursvingninger i den aktuelle bransjen. Kari har sikkert bidratt til selskapets fremgang før. For å unngå forskjellsbehandling og videre bråk rundt dette, burde vel alternativ 1 velges: "100% fordi hun er ansatt hele året". Evnt. kan en stillingsbrøk-utregning være aktuelt, men det må da gjelde alle firmaets ansatte. Dette burde et aktuelt diskusjonsemne for Elin Ørjasæther på E24, hun har jo en blogg hvor hun tar opp lederspørsmål. Lenke til kommentar
LaStrada Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Der jeg har jobbet har vi fått ut i fra hvor mye vi har jobbet, dvs vært på jobben og faktisk jobbet. Om man er feks 20% sykemeldt får man 20% mindre bonus. Ut i fra mine erfaringer fra dette firmaet ville det blitt alternativ 3: ca 40% fordi hun var 80% ca halve året og biddro ikke resten Men personlig mener jeg det bør være alternativ 2 for at det skal bli rettferdig for da får hun 80% av bonusen siden hun har jobbet 80% stilling (om man ser bort i fra sykemelding som man selvfølgelig ikke kan noe for). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå