Gå til innhold

Rusten og ivrig amatør trenger nytt Nikon.

Anbefalte innlegg

Hei.

Jøss, nå er det lenge siden jeg postet noe her inne. Jeg var tidligere ivrig amatør med en "helt ok" utstyrspark. I juli mistet jeg batteriladeren til kameraet, og siden jeg var litt mett på foto ble det til at jeg tok en pause og avventet kjøp av lader.

Nå nærmer det seg sommer og jeg lurer på om jeg skal drite i laderen og heller gå for nytt kamerahus - om ikke noen føler sympati og har en ekstra lader de vil selge.

Jeg er storfornøyd med mitt Nikon D200. Hva kan jeg kjøpe pent brukt som en naturlig arvetager? Lurer selvfølgelig på D300, men det har jo kommet så mye siden sist jeg kikket på finn.no :-)

Takk for tips.

Eirik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En D300 er ingen dum arvtager. Hvis du vil ha video, så er alternativet D300s. Men den er det få brukte av.

Alternativt, så kan du jo kjøpe ny batterilader til S200'en og noe gøy optikk.

Ja, jeg går noen runder med meg selv her om jeg muligens skal gå for en vidvinkel istedet. Jeg kommer ikke til å legge allverdens med kroner i det, da jeg er snart ferdig student.

Hyggelig at du fortsatt er her tomsi, kikket gjennom noen tråder og så bare ukjente navn.

Lenke til kommentar
Ja, jeg går noen runder med meg selv her om jeg muligens skal gå for en vidvinkel istedet. Jeg kommer ikke til å legge allverdens med kroner i det, da jeg er snart ferdig student.

En pent brukt Sigma 10-20mm eller Tokina 12-24mm kan være noe å vurdere.

Hyggelig at du fortsatt er her tomsi, kikket gjennom noen tråder og så bare ukjente navn.

Ukrutt forgår ikke så lett, vettu :)

Lenke til kommentar

Du trenger Sigma 30 mm f/1.4, det var det objektivet jeg brukte mest på D200. Hvis du tar nesten alle bildene på ISO 100-200 så er det ikke så veldig mye å hente på et nytt kamera siden D200 er meget bra på det aller meste.

Bruk heller pengene på nye objektiver helt til du har en komplett samling. Du mangler et Nikon 70-300 VR og 2-3 fastobjektiver i tillegg til supervidvinkel før det begynner å lønne seg å bruke penger på et bedre kamera.

Lenke til kommentar

Ja, jeg går noen runder med meg selv her om jeg muligens skal gå for en vidvinkel istedet.

Jeg tror jeg ville brukt pengene på to objektiver i denne omgangen, var jeg deg: Vidvinkelzoom-valget mitt ville vært Tokinas 12-24/4 (gjerne brukt), og i tillegg hadde jeg plukka med en 35/1.8 DX-Nikkor.

Da hadde du kompensert optimalt (og rimelig) for det som er D200 sin største svakhet: Svak høy-ISO. Den er noe forbedra fra D300 til D300s, så på litt sikt hadde jeg nok venta ut rimelige, brukte D300s, var jeg deg.

Lenke til kommentar

Jeg har selv D300 og angrer ikke. Oppgraderte fera D100. Men hvis jeg hadde hatt D200 hadde jeg neppe kostet på meg D300. Heldigvis sto jeg over D200. Er kjempefornøyd med D300 men kan desverre ikke si hva som er viktig på denne kontra D200.

På vidvinkel, hva med Tokina 11-16? Dette er et svært godt objektiv. Men forøvrigt, på vidvinkel føler jeg ikke sterkt behov for zoom. Tidligere har jeg benyttet Nikkor 16mm rettegnende, et fantastisk objektiv. Ligger å venter på et fremtidig digitalt FX-kamera.

Lenke til kommentar

Jeg har selv D300 og angrer ikke. Oppgraderte fera D100. Men hvis jeg hadde hatt D200 hadde jeg neppe kostet på meg D300. Heldigvis sto jeg over D200. Er kjempefornøyd med D300 men kan desverre ikke si hva som er viktig på denne kontra D200.

På vidvinkel, hva med Tokina 11-16? Dette er et svært godt objektiv. Men forøvrigt, på vidvinkel føler jeg ikke sterkt behov for zoom. Tidligere har jeg benyttet Nikkor 16mm rettegnende, et fantastisk objektiv. Ligger å venter på et fremtidig digitalt FX-kamera.

Etter å ha fått noen råd i tråden, beholder jeg D200'en min i en stund til. Det ligger godt i hendene, og det eneste jeg egentlig vil ha er bedre ytelse på høy ISO og fullformat. Men det er ikke noe nødvendig.. :)

Tokinaen ligger høyt opp på ønskelista :)

Nikkor 16mm virker kanon, men jeg synes 17mm på normalzoomen min holder fint. Så det blir nok noe videre enn 16mm :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...