Fossin Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 (endret) HeiJeg skal bytte ut CPU-vifta mi til fordel for vannkjøling, og i den forbindelse lurte jeg på om det finnes 120mm-vifter med 4-pins tilkobling som kan kobles til CPU-vifte-kontakten så hastigheten blir styrt avhengig av temperaturen? Er det det som kalles PWM-styring? Det hadde vært deilig om BIOS kunne tatt seg av viftekontrollen så jeg slapp manuell viftestyring.Hvordan har de med tårnkjølere det? Bare fast hastighet?Eller vil ikke litt økt luftgjennomstrømning i radiatoren forsvare økt støy? Endret 19. desember 2017 av Fossin Lenke til kommentar
medlem-68510 Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 BIOS kan styre hastigheten på 3-pins-vifter også. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 BIOS kan styre hastigheten på 3-pins-vifter også. Men det krever muligens at bios har en option for å velge mellom 3-pin/4-pin CPU_FAN for å fungere optimalt? Ikke alle hovedkort har dette valget i bios Lenke til kommentar
Fossin Skrevet 19. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2010 I manualen til hovedkortet mitt står kun én av viftekontaktene med "Speed Control", og det er den til CPU-vifta. I BIOS har jeg ikke funnet noe angående styring av vifter, bare turteller og varsling om de faller under en viss hastighet. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 19. februar 2010 Del Skrevet 19. februar 2010 Gå for en 4-pin PWM vifte slik du nevner i første innlegget, så er du på sikre siden (hvis du lurte, så er det ikke noen "prinsipiell" forskjell på pwm-vifter som kommer sammen med cpu-kjølere vs. pwm-vifter du kjøper løst) Lenke til kommentar
Fossin Skrevet 20. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2010 Aha... Så hvis jeg vil bruke en 3-pins vifte så setter jeg bare den i CPU-kontakten og velger voltstyring i BIOS i stedet for PWM. Da skjønner jeg... Takker Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå