Gå til innhold

Eyefinity med HD 4890

Chr1stian

Anbefalte innlegg

Har et Asus Radeon HD 4890 skjermkort (med voltage-tweak) og har en del spørsmål angående crossfire.

Hvordan fungerer egentlig crossfire med tanken på hvilke skjermkort som går sammen med hverandre?

Vil gjerne ha eyefinity eller muligheten til å ha 3 skjermer tilkoblet samtidig.

Det jeg tenker er:

Enten skaffe et ATI skjermkort med eyefinity (hvilke tilbyr dette?)

eller, skaffe enda et HD 4890 kort og dermed få 2 ekstra utganger. Kan jeg da bruke en av dem? (Bruker allerede de 2 jeg har på nåværende kort)

Christian

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes mange måter å spille over 3 skjermer. både eyefinity, Matrox Triplehead og softTH fungerer til dette formålet, men hvis du vil spille over 3 skjermer vil jeg anbefale deg å bruke Eyefinity. Triplehead utstyret er dyrt, og softTH er smålig ustabilt og fungerer bare på spill med Direct3D 8 og 9 spill.

Skal du bruke Eyefinity må du ha ett skjermkort i Radeon 5000 serien.

For å kunne sette opp ett eyefinity setup må du også bruke displayport utgangen på skjermkortet. Enten med en passiv DP-VGA (fungerer ikke alltid), Aktiv DP-DVI/HDMI eller Displayport skjerm. Hvis du ikke har 3 skjermer allerede anbefaler jeg å investere i en displayport skjerm; eks Denne eller denne.

Så må man også velge skjermkort, hvilke spill spiller du/har planer om å spille?

Lenke til kommentar
Det finnes mange måter å spille over 3 skjermer. både eyefinity, Matrox Triplehead og softTH fungerer til dette formålet, men hvis du vil spille over 3 skjermer vil jeg anbefale deg å bruke Eyefinity. Triplehead utstyret er dyrt, og softTH er smålig ustabilt og fungerer bare på spill med Direct3D 8 og 9 spill.

Skal du bruke Eyefinity må du ha ett skjermkort i Radeon 5000 serien.

For å kunne sette opp ett eyefinity setup må du også bruke displayport utgangen på skjermkortet. Enten med en passiv DP-VGA (fungerer ikke alltid), Aktiv DP-DVI/HDMI eller Displayport skjerm. Hvis du ikke har 3 skjermer allerede anbefaler jeg å investere i en displayport skjerm; eks Denne eller denne.

Så må man også velge skjermkort, hvilke spill spiller du/har planer om å spille?

Skjermen jeg allerede har er en BenQ 19" med 1360*1080 eller noe sånt noe i oppløsning. Bruker også den 42" HD TVen som er plassert over PC skjermen (med 30 cm mellomrom eller noe).

Spiller Modern Warfare 2 og BF 2. Planer om å muligens spille simulatorspill (microsoft sin - glemmer navnet [FSX?]) og Bad Company 2. Foreløpig.

Vurderer å kjøpe en BenQ 24" senere som jeg vil ha med i oppsettet. Ikk egentlig viktig å i seg selv kunne spille over flere skjermer, men kunne vært praktisk det ^^

Lenke til kommentar

Hvis du bare vil kunne koble til en ekstra skjerm har du en del muligheter.

Såvidt jeg vet er det ikke mulig å bruke portene på begge kortene hvis man har dem i crossfire, men hvis du ikke setter dem i crossfire er det ikke noe problem.

Du kan også kjøpen en Dualhead2Go fra matrox, koster litt men gir deg også muligheten til dette.¨

Hvor mye er du villig til å bruke på dette? ^^

Lenke til kommentar
Hvis du bare vil kunne koble til en ekstra skjerm har du en del muligheter.

Såvidt jeg vet er det ikke mulig å bruke portene på begge kortene hvis man har dem i crossfire, men hvis du ikke setter dem i crossfire er det ikke noe problem.

Du kan også kjøpen en Dualhead2Go fra matrox, koster litt men gir deg også muligheten til dette.¨

Hvor mye er du villig til å bruke på dette? ^^

Vet ikke helt.. tror ikke jeg har lyst til å bruke penger på splittere osv. Da investerer jeg heller i ett ekstra skjermkort ^^

Men penger er ikke noe prob. Det er bare det at jeg kommer nok til å kjøpe en 24" for å spille på og da hadde det vært greit med f.eks et ekstra skjermkort som jeg da kunne bruke HDMI (direkte) utgang på eller noe.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke skal bruke alle skjermene til spilling (f.eks tv'en) så kan du bare gjøre som du sier å kjøpe et til skjermkort dedikert til akkurat den skjermen. Det vil ikje hjelpe deg med tanke på crossfire, da crossfire likevel ikje øker mengden tilkoblinger du kan bruke.

Men du kan for eksempel kjøpe et low end kort (billig men bra nok) til å koble bare på tv'n (eller en skjerm du ikje bruker).

Et alternativ er jo å kjøpe et 5000 series kort (+ aktivt DP adapter) og bruke det til alle 3 skjermene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...