krikkert Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 NgZ: En ungdomsbedrift/elevbedrift/studentbedrift er registrert i Brønnøysundregistrene gjennom Ungt Entreprenørskap (www.ue.no), og har en ansvarlig lærer som kontaktperson. Ut fra tilgjengelig informasjon på ue.no synes det som om det enten er ansvarlig lærer / annen kontaktperson som er økonomisk ansvarlig, eller Ungt Entreprenørskap. Ikke de enkelte elevene (som tydeligvis virker å være å anse som "ansatte" i bedriften). alekstef: Tolkningsmetoden din er ... Interessant. Jeg limer inn relevant avsnitt fra JDs tolkning (min uthevelse): Betalingspåminnelser i brevs form må som utgangspunkt aksepteres, men forutsetningen er at brevene ikke har et innhold som utsetter den mindreårige for urimelig påtrykk, skade eller ulempe, jf. inkassoloven § 8 annet ledd. Derimot vil det etter vårt syn være i strid med ”god inkassoskikk” dersom kreditor eller et inkassoforetak tar direkte kontakt med den mindreårige, enten ved personlig fremmøte eller over telefon. Bruk av e-post og SMS vil også lett komme i konflikt med kravet til ”god inkassoskikk”, men dette kan bl.a. avhenge av om den mindreårige har brukt slik kommunikasjon ved kjøp av varen eller tjenesten. Jeg påpeker at du i ditt innlegg skrev "Ring dem, ikke send e-post. Det er mye lettere å ignorere en e-post enn en telefonsamtale.", en setning som i kontekst fremsto som om man skulle ringe dem for å få en betalingspåminnelse. Poenget er for øvrig at også en telefon for å finne ut av hvorfor noen ikke betaler omfattes av inkassoloven. Det er en telefon som tas til kunden med det formål å (forhåpentligvis) få penger (hvis man ikke har til formål å få penger, hvorfor ringe?). Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 alekstef: Tolkningsmetoden din er ... Interessant. Jeg limer inn relevant avsnitt fra JDs tolkning (min uthevelse): Betalingspåminnelser i brevs form må som utgangspunkt aksepteres, men forutsetningen er at brevene ikke har et innhold som utsetter den mindreårige for urimelig påtrykk, skade eller ulempe, jf. inkassoloven § 8 annet ledd. Derimot vil det etter vårt syn være i strid med ”god inkassoskikk” dersom kreditor eller et inkassoforetak tar direkte kontakt med den mindreårige, enten ved personlig fremmøte eller over telefon. Bruk av e-post og SMS vil også lett komme i konflikt med kravet til ”god inkassoskikk”, men dette kan bl.a. avhenge av om den mindreårige har brukt slik kommunikasjon ved kjøp av varen eller tjenesten. Jeg påpeker at du i ditt innlegg skrev "Ring dem, ikke send e-post. Det er mye lettere å ignorere en e-post enn en telefonsamtale.", en setning som i kontekst fremsto som om man skulle ringe dem for å få en betalingspåminnelse. Poenget er for øvrig at også en telefon for å finne ut av hvorfor noen ikke betaler omfattes av inkassoloven. Det er en telefon som tas til kunden med det formål å (forhåpentligvis) få penger (hvis man ikke har til formål å få penger, hvorfor ringe?). Jeg forstod det som at det er i strid med god inkassoskikk dersom kontakten omhandler purringer eller inkasso. Det står selvsagt ikke ordrett, men for meg virket det som om det ble antydet. Du har rett i at jeg skrev det. I mitt neste innlegg påpekte jeg selv nettopp dette, så jeg skjønner at du i utgangspunktet tolket innlegget mitt slik. Men jeg korrigerte meg jo i det neste innlegget. Uansett, interessant å se det fra den andre siden. Jeg antar at du henter poenget ditt direkte fra inkassoloven da, siden jeg ikke ser at det står i fortolkningen du lenket til? Lenke til kommentar
Xprez Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 Bare lag til en purring og sende til dem med 7 dagers betalingsfrist, betaler di ikke innen da så tar du kontakt med lærerne til ungdomsbedriften, etter det så vil jeg tro at du får pengene ganske fort på konto. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 Bare lag til en purring og sende til dem med 7 dagers betalingsfrist, betaler di ikke innen da så tar du kontakt med lærerne til ungdomsbedriften, etter det så vil jeg tro at du får pengene ganske fort på konto. Purringer må ha minst 14 dagers betalingsfrist hvis jeg forstår Inkassoforskriftens §1-2 riktig. Lenke til kommentar
Nagel Skrevet 27. februar 2010 Del Skrevet 27. februar 2010 Til TS: Jeg tviler på at en telefon hvor du spør om de har glemt å betale, er i strid med inkassoloven. Og jeg ville gjort det uansett. Krikkert får bare bli cranky. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå