Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kunde vil ikke betale for seg


13375k1133z

Anbefalte innlegg

Har litt problemer med en kunde. Kort om min virksomhet.

Bruker fritiden på å lage nettsider, har ikke opprettet noe foretak, da jeg ikke ser noen grunn til det, siden jeg tjener en god del under 50k i året.

Jeg har ikke noen kontrakt med kundene jeg lager nettside for, jeg avtaler bare pris så lager jeg produktet, når de er fornøyd med produktet sender jeg en faktura så mottar jeg betaling. Dette har fint helt til no.

 

Jeg har laget en nettside for en elevbedrift, vi har hatt hyppig kontakt helt frem nettsiden ble lastet opp på webhotellet og faktura sendt.

Så regner med at de ikke kommer til å betale for arbeidet jeg har utført. Hva kan jeg true dem med om de ikke betaler? Kan jeg i det hele tatt gjøre noe med det?

Endret av 13375k1133z
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du gjort noe mer enn å sende en faktura? Hva er grunnen til at du "regner med de ikke kommer til å betale"? Inkasso kan være et nødvendig steg, eller du kan bytte ut siden med teksten: "Nede til xxx betaler pengene de skylder for arbeidet. Vennligst hilsen blablabla".

Lenke til kommentar
Har du gjort noe mer enn å sende en faktura? Hva er grunnen til at du "regner med de ikke kommer til å betale"? Inkasso kan være et nødvendig steg, eller du kan bytte ut siden med teksten: "Nede til xxx betaler pengene de skylder for arbeidet. Vennligst hilsen blablabla".

Takker for svar.

Regner med at de ikke kommer til å betale da de betalte ikke faktura ved forfall, samt har byttet passord på webhotellet, så jeg ikke får logget meg på FTP. DE hadde forresten 12 dager på seg for å betale fakturaen.

Endret av 13375k1133z
Lenke til kommentar

Elevbedrift. Lukter mindreårig av det. Du bør med andre ord holde deg langt unna rådet til J@cob - han er ikke bare på jordet, han er på feil jorde.

 

Det er for så vidt ikke noe direkte i veien for å iverksette inkasso mot mindreårige. Hvordan dette skal gjøres og hvem kravet skal rettes mot vil avhenge av avtalen, og som (i alle fall semi-)profesjonell part stiller du utrolig dårlig her. I henhold til krav om god inkassoskikk skal du være jævlig forsiktig med hva du gjør mot mindreårige, se blant annet Justisdepartementets tolkning av inkasso mot mindreårige her. Se særlig avsnittet om at å ta direkte kontakt via personlig fremmøte eller via telefon anses å være i strid med god inkassoskikk.

 

Oppsummert: Vi vet for lite om den konkrete situasjonen til å kunne gi noen særlig konkrete råd.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Ring og si at du anmelder om de ikke betaler. Funker ikke det, så ring foreldrene :)

Øh.. Man anmelder ikke folk som ikke betaler fakturaene sine, man iverksetter inkasso som siste virkemiddel.

 

Først av alt, til trådstarter: Før du kan la inkassobyrået slå seg løs så skal du ha sendt minst én purring og et inkassovarsel, er noen som sender første purring og inkassovarselet som samme greie. Har du gjort noe av dette? Jeg lurer på hva som er grunnen til at du tror at du ikke får pengene dine?

 

For litt siden hadde jeg en sak med en kunde som ikke betalte fakturaen jeg hadde sendt. De tok aldri kontakt og forklarte noe som helst om hvorfor. Nøkkelordene som hjalp meg å løse saken var god kommunikasjon og tålmodighet. Ta kontakt og spør dem hvorfor de ikke har betalt. Spør dem om de trenger mer tid, og hvis du har anledning, gi dem litt lengre tid på å betale for seg. Vær litt fleksibel :)

Lenke til kommentar

Takker mye for svar, har vært til veldig god hjelp!

Jeg får bare sende en purring deretter inkassovarsel. Hva grunnen er til at jeg ikke får pengene mine? Det lurer jeg også ekstremt mye på!

Jeg har hatt god kommunikasjon med oppdragsgiverne helt til vi kom til betalingsprosessen, da var det plutselig stopp. Jeg sendte en faktura til dem med forfall på 12 dager, den ble aldri betalt. At de ikke har betalt samt har sperret min tilgang til webhotellet, gjør at jeg mistenker dem for svindel(?). Jeg kommer til å sende de en mail og spørre om de har problemer med å betale oppdraget, da får jeg bare lage en nedbetalingsplan til dem, men svarer de heller ikke på denne mailen innen utløpsfristen jeg setter, sender jeg purring deretter inkassovarsel. men jeg har det du sa om inkassoskikk i bakhodet: krikkert.

Jeg har på ingen måte tenkt å bøye meg for oppdragsgiverne, betaler de ikke må de også ta konsekvensene for sine handlinger. Pengene betyr ikke så mye her, er mer en prinsippsak.

Jeg har i alle fall lært til neste gang.

Et hypotetisk spørsmål:

Hvis jeg hadde hatt tilgang på webhotellet deres, kunne jeg tatt beslag i dette til regningen hadde blitt betalt?

 

OG siden vi har utvekslet en rekke mails om alt relatert til nettsiden deres, vil dette sees på som binnende i likhet med en kontrakt? Eller har ikke disse mailene noen betydning?

 

Forresten ved utsending av ny faktura/purring. Kan jeg sette opp purregebyr på 59.- hvis fakturaen er elektronisk via mail (pdf format)?

Endret av 13375k1133z
Lenke til kommentar

Men jeg regner med en elevbedrift hvor deltagerne er umyndige har en ansvarlig, en lærer e.l som du kan kontakte?

Du kan fint legge til purregebyr og renter, dog må du tenke på en ting at du ikke er ett firma men en privatperson og dette kan gjøre at du kan få problemer med og få ett inkassoselskap til og hjelpe deg.

Kan man få vite summen det er snakk om?

Lenke til kommentar

OG siden vi har utvekslet en rekke mails om alt relatert til nettsiden deres, vil dette sees på som binnende i likhet med en kontrakt? Eller har ikke disse mailene noen betydning?

På et eller annet tidspunkt har dere vel diskutert pris? Hvis det blir sagt noe om dette i e-postene vil jeg tro at dette kan styrke din sak.

Lenke til kommentar

OG siden vi har utvekslet en rekke mails om alt relatert til nettsiden deres, vil dette sees på som binnende i likhet med en kontrakt? Eller har ikke disse mailene noen betydning?

På et eller annet tidspunkt har dere vel diskutert pris? Hvis det blir sagt noe om dette i e-postene vil jeg tro at dette kan styrke din sak.

Pris er diskutert og fastsatt ved noen av de første mailene som er arkivert. DEt er ikke spesielt mye penger det er snakk om, bare 700.-. Det står ikke på pengene, er heller en prinsippsak som nevnt tideligere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Ring dem, ikke send e-post. Det er mye lettere å ignorere en e-post enn en telefonsamtale. Og nei, med mindre du er leverandøren av webhotellet så har du ingen rett til å ta beslag i dette.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Ring dem, ikke send e-post. Det er mye lettere å ignorere en e-post enn en telefonsamtale. Og nei, med mindre du er leverandøren av webhotellet så har du ingen rett til å ta beslag i dette.

Du leste ikke de tidligere innleggene i tråden, gjorde du vel?

Jo, det gjorde jeg. Og jeg tenkte i hovedsak at han skulle ringe for å høre om årsaken til at de ikke betaler - noe som kanskje kom uklart frem. Han bør ikke ringe mindreårige og true med inkasso, hvis det er der du vil, så er jeg enig. Og så kan du tone ned på spydighetene, tøffing.

Lenke til kommentar

Ring dem, ikke send e-post. Det er mye lettere å ignorere en e-post enn en telefonsamtale. Og nei, med mindre du er leverandøren av webhotellet så har du ingen rett til å ta beslag i dette.

Du leste ikke de tidligere innleggene i tråden, gjorde du vel?

Jo, det gjorde jeg. Og jeg tenkte i hovedsak at han skulle ringe for å høre om årsaken til at de ikke betaler - noe som kanskje kom uklart frem. Han bør ikke ringe mindreårige og true med inkasso, hvis det er der du vil, så er jeg enig. Og så kan du tone ned på spydighetene, tøffing.

Med andre ord leste du ikke innlegget.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Ring dem, ikke send e-post. Det er mye lettere å ignorere en e-post enn en telefonsamtale. Og nei, med mindre du er leverandøren av webhotellet så har du ingen rett til å ta beslag i dette.

Du leste ikke de tidligere innleggene i tråden, gjorde du vel?

Jo, det gjorde jeg. Og jeg tenkte i hovedsak at han skulle ringe for å høre om årsaken til at de ikke betaler - noe som kanskje kom uklart frem. Han bør ikke ringe mindreårige og true med inkasso, hvis det er der du vil, så er jeg enig. Og så kan du tone ned på spydighetene, tøffing.

Med andre ord leste du ikke innlegget.

Kjære deg. Jeg har lest alle innleggene i tråden. Dersom du mener at jeg ikke har lest innleggene utifra noe jeg har sagt, kan du være så vennlig og slutte å gå rundt grøten og heller si hva det er du tenker på? Skjønner ikke vitsen med å være så kranglevoren hele tiden. Hvis du skal fremstå som seriøs i en seriøs debatt så lønner det seg å legge av seg eplekjekkheten.

Lenke til kommentar

Mindreårige kan ikke sette seg i gjeld. Inkasso kan i enkelte tilfeller indrives, men uten omkostninger eller ekstra gebyrer.

 

se: https://www.conecto.no/templates/page.aspx?id=297

 

og

 

http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/Kampanjer/Tolkningsuttalelser/Personrett/Tolkningsuttalelser-om-vergemalsloven/-37---Om-inndriving-av-krav-mot-umyndige.html?id=455100

 

Jeg mener at kanskje trådstarter burde prøve å få ordnet saken selv, så fremt det lar seg gjøre. Skulle det ikke være mulig, kanskje han burde revurdere å gi kunden produktet før man har gjort opp for seg i fremtiden. Ihvertfall velge en teknisk løsning som ikke lar kunden ha full kontroll over produktet / webhotellet før betaling er motatt.

Lenke til kommentar

Kjære deg. Jeg har lest alle innleggene i tråden. Dersom du mener at jeg ikke har lest innleggene utifra noe jeg har sagt, kan du være så vennlig og slutte å gå rundt grøten og heller si hva det er du tenker på? Skjønner ikke vitsen med å være så kranglevoren hele tiden. Hvis du skal fremstå som seriøs i en seriøs debatt så lønner det seg å legge av seg eplekjekkheten.

" se blant annet Justisdepartementets tolkning av inkasso mot mindreårige her. Se særlig avsnittet om at å ta direkte kontakt via personlig fremmøte eller via telefon anses å være i strid med god inkassoskikk." "her" er i det opprinnelige innlegget en link. Det bør jo ikke være nødvendig å påpeke akkurat HVA man har oversett, når man har ett innlegg i en tråd, og man enkelt finner ut hva man har oversett ved å lese det ene. Såpass bør man kunne forvente av noen som skriver på at forum. Kan man skrive er man jo gjerne i stand il å lese også.

 

Jeg støtter forslagt om å ta kontakt med kontaktlæreren til elevbedriften (ta kontakt med skolen om du ikke vet hvem det er.) Jeg tror det er den enkleste måten å løse det på.

 

Men krikkert: En elevbedrift er da en egen juridisk person, er den ikke det? I så tilfelle bør det jo ikke vøre noen problemer med å kjøre et inkassokrav opp i fjeset på dem.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Kjære deg. Jeg har lest alle innleggene i tråden. Dersom du mener at jeg ikke har lest innleggene utifra noe jeg har sagt, kan du være så vennlig og slutte å gå rundt grøten og heller si hva det er du tenker på? Skjønner ikke vitsen med å være så kranglevoren hele tiden. Hvis du skal fremstå som seriøs i en seriøs debatt så lønner det seg å legge av seg eplekjekkheten.

" se blant annet Justisdepartementets tolkning av inkasso mot mindreårige her. Se særlig avsnittet om at å ta direkte kontakt via personlig fremmøte eller via telefon anses å være i strid med god inkassoskikk." "her" er i det opprinnelige innlegget en link. Det bør jo ikke være nødvendig å påpeke akkurat HVA man har oversett, når man har ett innlegg i en tråd, og man enkelt finner ut hva man har oversett ved å lese det ene. Såpass bør man kunne forvente av noen som skriver på at forum. Kan man skrive er man jo gjerne i stand il å lese også.

Jeg har lest alle innleggene gjentatte ganger, og kunne ikke finne noe jeg har oversett. Jeg har ikke oversett det du påpeker der. Når det gjelder avsnittet som omhandler kontakt pr telefon så tolker jeg det som at man ikke bør begynne å mase om betaling eller inkasso over telefon. Å ta kontakt for å finne årsaken til problemet, og for å jobbe med å finne en løsning på konflikten, ser ikke jeg på som et problem, men snarere positivt for begge parter. Det er mye hyggeligere at man finner en løsning enn at det ender med inkasso.

 

For all del, det kan være jeg har mistolket det. Uansett er det unødvendig å drive og kverulere på den måten når jeg flere ganger har sagt at jeg har lest alle innleggene. Jeg har ikke oversett noe, så det er ganske urimelig å forvente at jeg skal vite hva dere tenker til enhver tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...