ZombieBobie Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 (endret) Hei, har problem med bildestøy om jeg bruker galvanisk skille på antennekabelen. Hvis jeg fjerner skille-leddet så blir bildet skarpt - om jeg har skillet der så blir det halv-veis snøstorm på visse kanaler. Hørte rykter om at man ikke trenger galvanisk skille om tv'en ikke står i en jordet kontakt - stemmer dette? (tv min er ikke koblet i en jordet kontakt) Takker for svar, -Z Endret 18. februar 2010 av ZombieBobie Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Jeg tror du har rett, men tør ikke påstå verken det ene eller det andre .. Galvanisk skille er vel uansett bare nødvendig dersom du har kabel-TV - ikke dersom du bruker ditt eget parabol-anlegg eller din egen (tak-)antenne. (Kabelleverandørens jordpotensiale - som overføres gjennom kabelen - kan ligge på et annet nivå enn jordpotensialet i ditt hus, og dermed kan det gå en uønsket jordstrøm i kabelen.) Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Det stemmer at du ikke trenger det når du ikke har jordet kontakt. Lenke til kommentar
ZombieBobie Skrevet 19. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2010 Takker for svar Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 24. februar 2010 Del Skrevet 24. februar 2010 Det stemmer at du ikke trenger det når du ikke har jordet kontakt. Hvorfor det egentlig? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 25. februar 2010 Del Skrevet 25. februar 2010 Essensen i det står i siste setning i innlegget til nebrewfoz Kan godt være at det ikke er direkte lett å forstå hvis man mangler bakgrunnskunnskap innen elektro. Men da trengs såpass mye forklaring at jeg ikke gir meg inn på det. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 25. februar 2010 Del Skrevet 25. februar 2010 Det gjorde vel egentlig det når jeg så nærmere på den. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 25. februar 2010 Del Skrevet 25. februar 2010 Hva om man har jordet plugg på TV-en og plugget det i jordet kontakt, og ikke kabel-TV men takantenne? Hvis man da har to TV-er i hvert sitt rom eller hver sin leilighet i huset koblet til felles takantenne, og TV-ene er koblet til forskjellig jordet kurs, kan det da være forskjell i jordpotensiale som gjør at man bør bruke galvanisk skille? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 25. februar 2010 Del Skrevet 25. februar 2010 Det bør ikke være det, og det er vesentlig mindre sannsynlig enn mot kabelTV. Problemet med kabel er at den er koblet til et anlegg med strømforsyning mange kilometer unna, på en annen trafostasjon. Og vi har jo IT nett i Norge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå