LilleLol Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Jeg har vurdert å få meg hus (etterhvert ), men det er mange ting jeg lurer på: Hvor mye koster det å bygge hus per kvm? Koster det mye mer hvis jeg ønsker en uvanlig form på huset, for eksempel tårn-hus? Er det miljøfientlig å bygge hus, ikke kjøpe? Og selv om huset som bygges er lite? Noen tips til miljøvennelig hus? Lenke til kommentar
ThOms-N Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Noen tips til miljøvennelig hus? Passivhus Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 (endret) Hvor mye koster det å bygge hus per kvm?Det kommer an på mye, men for å tenke på et tall: 20 000 + tomtekostnader. Koster det mye mer hvis jeg ønsker en uvanlig form på huset, for eksempel tårn-hus? Selvsagt vil enkle og regelmessige hus kunne bygges billigere enn et med gøyale detaljer. Å plusse på en ekstra etasje som bare inneholder et tårnrom vil nok gi dyre og unyttige kvadratmetre i tårnet. Dessuten vil ofte reguleringsplaner og kommunedelplaner ha regler om maks gesims-og mønehøyde som kan gjøre det vanskelig å bygge tårn på huset. Er det miljøfientlig å bygge hus, ikke kjøpe? Og selv om huset som bygges er lite?Tja, generelt er det miljøvennlig med gjenbruk, men hvis det er behov for nye hus i området eller ønskelig med fortetting, så kan nye hus ha mange gode miljøfordeler. Nye hus er bedre isolert enn gamle, kan lett tilrettelegges med vannbåren varme og mekanisk ventilasjon med varmevekslere, noe de gamle sjelden har, slik at de nye gir lavere energiforbruk.Ta også med i regnestykket hvor du skal bygge i forhold til arbeidsplass etc. Må man langt ut på landet for å få tomt vil man belaste miljøet mer ved daglige reiser, enn om man fortetter i et område nær arbeidsplasser, skoler og butikker. Endret 19. februar 2010 av Svinks Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Passivhus er det veldig vanskelig å få til. Men tips om du skal bygge hus: Bruk mye isolasjon 3lags vinduer Aktiv ventilasjon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå