GLN Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 (endret) Jeg skal erstatte en 1polt bryter på rommet med en dimmer. Veggen er bare en lettvegg, så det er bare L lederen som brytes i kontakten. Med på dimmeren er det bare en L inngang som er til tilførselen, men hvor skal L lederen som går videre til lampen kobles på? Kan scanne inn bruksanvisningen når jeg kommer hjem vis det trengs. Er denne dimmeren jeg har kjøpt. Kort sagt. Det kommer 2 L-ledere inn i koblingsboksen, den ene er tilførselen og den andre går til lampen. Men det er bare plass til 1 leder(som jeg regner med er tilførselen) i dimmeren, hvor skal neste leder? Endret 18. februar 2010 av Pirja Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Du har vel en inngang L også har du vel en utgang merket med to langsgående "S" som er litt forskøvet ovenfor hverandre? Har du kjøpt rikitg dimmer ettersom hva som skal dimmes (dette har ikke noe med koblingen å gjøre bare så det er sagt)? Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 (endret) Er denne dimmeren jeg har kjøpt. Der står det noe om "trappefunksjon". Kan det forklare hvorfor den ikke har de tilkoblingene du forventer? Men det aller tryggeste og mest lovlydige for ikke-elektrikere som deg og meg er selvsagt å levere dimmeren tilbake og få en autorisert installatør til å komme med riktig komponent og montere den fagmessig. Endret 18. februar 2010 av Svinks Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 det at du må spørre om hjelp til å koble en dimmer antyder at du ikke er elektriker, du har isåfall ikke lov til å gjøre endringer eller vedlikehold på deler av den faste installasjonen. Lenke til kommentar
GLN Skrevet 18. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2010 Ble litt forvirret da symbolene/koblingsklemmene var litt anderledes fra elko sine dimmere. Men spurte læreren idag, og koblet det opp nå nettopp, så det fungerer. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 (endret) det at du må spørre om hjelp til å koble en dimmer antyder at du ikke er elektriker, du har isåfall ikke lov til å gjøre endringer eller vedlikehold på deler av den faste installasjonen. Er ikke så vanskelig å gjøre det selv da Ikke alle som gider å betale 500 kr timen for at noen skal skifte en lysbryter Endret 18. februar 2010 av timb Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 (endret) nei, det er ikke så vanskelig, men det er heller ikke lov. dersom det kan hindre at huset ditt brenner, eller i det mindste frita DEG for ansvar, dersom noe skulle skje. Syntes jeg jaggu ikke 500 kroner er mye. Endret 18. februar 2010 av SirAmp Lenke til kommentar
GLN Skrevet 18. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2010 Det er like lett, om ikke det samme som å sette et bryter på en lampeledning, så det er ikke noe som kan gå galt. Det å få en elektriker til å koble en dimmer er bare vis du er helt på blank på feltet og aldri har rørt noe elektrisk. Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 svert så påstålig du var da, ta en titt på NEK 400 §134.1.1 NEK 400, er normen, eller en veiledning til FEL (forskriften for elektriske lavspenningsanlegg) Lenke til kommentar
GLN Skrevet 18. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2010 Nå mente jeg i vanskelighetsgrad. Er fullt klar over at en ikke kan skifte innfelt bryter selv, men var bare en sammenligning på hvor "vanskelig" det var. Det er noe mange klarer, men ikke fullt så mange har lov til. Men med 2 år på elektro vil jeg si at kunnskapen er tilstede, men har ikke juridisk lov nei. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 siden TS spør om noe som strider med norsk lov stenges tråden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg