rublings Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Det byttes vel som regel i forbindelse med bytte av registerreim og vannpumpe? På kjølevæska jeg har stående hjemme i garasjen står det også at best effekt oppnås ved et visst blandinsforhold. Bare konsentrat vil føre til redusert effekt. Kanskje det er noe i det da. Jeg kjører vel en 70/30 blanding jeg. Litt redd for at kjølevesken skal fryse igjen. Forrige eier hadde etterfylt med litt vel mye vann. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Når det gjelder frysepunkt er det vel 60/40 konsentrat/vann som gir lavest frysetemperatur. Frostvæske i seg selv har en høyere frysetemperatur. Det er noe ustabilitet mellom vannet og glykolet som gir denne effekten om jeg ikke husker veldig feil, samt veldig forenklet. Derimot frostvæske i seg selv gir høyere kokepunkt enn enhver blanding vann/frostvæske. Lenke til kommentar
1915 Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 wowowowow. er det lenge siden det er byttet forstveske, så tapp av og la det stå en stund så du er sikker på at det er tappet av. så blander du ny og fyller på 4-5 liter. så starter du bilen og lar den gå en 2 minutter. stopp bilen fyll etter og start og gjør slik til du får ekspansjonstanken er på max. ikke overfyll. pga når bilen blir varm stiger frostvesken i ekspansjonstanken. når frostvesken blir gammel og grøtete. kan den tette varmeapperatregistret og du kan også få redusert effekt av aircondition anlegget når det er lenge siden man har byttet Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 21. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2010 Er det vanskelig å finne denne tappepluggen? Må jeg demontere masse osv? Huske jeg kan lite bil.. Og er det denne fremgangsmåten jeg skal følge: 1. Fjerne "tappe skruen og la den renne tom" 2. Fylle på med kun vann, slik at det renner gjennom rørene og ut av tappehullet. 3. Skru i skruen, fyll på med kun vann, la bilen stå å gå i 2-3minutter. 4. Skru ut tappepluggen og drener ut vannet. 5. Gjenta punkt 3-4. 6. Skru så i pluggen igjen, lag en mix på 60/40 frostvæske/vann og fyll på. 7. Start bilen og se hvor høyt nivået stiger. Og etterfyll ved kald motor om det trengs. Og kan jeg bruke blå frostvæske da, eller må jeg ha den som renault har?(koster vel flesk den?) Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 21. februar 2010 Del Skrevet 21. februar 2010 Vil anbefale å bruke det som skal være men rett framgangsmåte ja. Kan være du må lufte, men da lar du motor bli kald, åpne på radiator / lufteskrue og la motor gå til det kommer bare vann ut og ikke luft Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå