Gå til innhold

Hvordan ødelegge maskinen sin - Gjør som meg

Anbefalte innlegg

Jeg ødelegger maskinen min nok en gang - Herlig

Jeg kjøpte et legitimt program for noen uker siden. Det opererer opp i mot Word, og det bruker makroer. Dette ble det opplyst om på forhånd, og programmet er kjent i de kretser hvor det brukes. Ikke noe problemer med det programmet.

Vel, tenkte jeg. Bra program, men kanskje jeg skal sjekke ut noen gratis alternativer også når jeg først er i gang. 3 programmer ble funnet, lastet ned, og installert.

Virusprogrammet mitt advarte meg mot det ene. Det forsøkte å installere makroer, fikk jeg beskjed om. Jeg stusset litt på dette, da jeg vet at "macros in the wild" ikke er bra. Dog: Basert på at mitt legitime program brukte makroer, og gjorde et stort poeng ut av hvor viktig dette var for funksjonaliteten av dette programmet, så vurderte jeg det dit hen at det ene gratis programmet sikkert var bygget opp på noenlunde samme måte.

Big mistake.

I går gikk virusprogrammet mitt amok. Det reagerte på systemfil etter systemfil, og mente at disse var infiserte. Ikke før hadde jeg behandlet filene, så dukket det opp nye. Det ble også reagert mye på en fake-alert fil i sys-mappen.

Med ett begynner et "liksom" antivirus program å fungere for fullt. Det kommer opp med all sin autoritet, og ser meget profesjonelt ut, men jeg vet at det er **fake** for jeg har aldri installert det. Det ber meg trykke her og der, for det har funnet så utrolig mange virus, worms og annet, sier det.

Spesielt.

Jeg sjekker sys32 mappen manuelt, og ser at programmet har lagt seg der i all sin prakt med exe filer og hele pakken. Not good.

Det er ikke mulig for meg å fjerne filene. Jeg prøver med Ctrl-alt-del (for å avslutte prosessene/programmet), men får beskjed om at administrator (= meg) har disablet muligheten for dette. Ha,ha. Dette blir gøy, tenker jeg.

Jeg klarer å fjerne de fleste av filene, tror jeg, vha et program jeg har liggende som heter "Unlocker".

Jeg har disconnected meg fra Internet tidlig i prosessen, for jeg ble litt stresset av alle disse meldingene. Fikk ikke gjort noe annet enn å reagere på dem.

Jeg restarter maskinen, men kommer meg ikke inn. Det er totalt umulig, også via sikkerhetsmodus. Kommandolinjen kommer ikke frem. Det som skjer er at når jeg har logget meg på, så logger maskinen meg automatisk av med en gang. Nydelig.

Gode råd er dyre. Jeg prøver å reparere Windows. Kommer ikke på noe annet. Dårlig erfaring med det fra noen måneder siden. Masse merarbeid etterpå. Prøver dog igjen. Hva skjer: Får beskjed om at jeg mest sannsynlig ikke har noen harddisk. Kjekt.

Hva gjør jeg da? Systemgjenopprettingsplatene fra 2006 er det eneste jeg kommer på. Jeg starter disse, og får reparert maskinen via en delvis gjenopprettelse. Da er jeg oppe og går igjen, men med timesvis med arbeid foran meg i og med at programmene på maskinen må konfigureres på nytt, alle Firefox instillinger legges inn igjen etc. etc.

Konklusjon:

1) Du kan aldri, aldri være forsiktig nok. I am a sucker.

2) Systemopprettingsplatene virker som å være et bedre alternativ enn Windows gjenoppretting. Nå ligger programmene her fremdeles, men de fungerer som om det er første gang jeg kjører dem. Når jeg kjørte Win gjenoppretting sist, så var det utrolig mange programmer som ikke fungerte, og jeg måtte manuelt flytte filer frem og tilbake fra sikkerhetskopier + Windows "stjal" 30 GB med plass som jeg måtte bruke lang tid på å få frigjort igjen via diverse programmer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...