China Burger Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 (endret) Å boote fra USB pinne er ikke ett alternativ på denne PC. Derimot kan enn boote fra CD-ROM, men jeg har ikke integrert CD-rom på maskinen. Spørsmål 1 er dermed: Vil PC da kunne boote fra en ekstern CD-ROM som er tilkoblet via USB porten? Jeg tenkte nemlig å installere ett nytt operativsystem. Da jeg er drit lei av Ubuntu 8.04. Spørsmål 2 er dermed: Kan jeg installere ett nytt operativsystem fra CD-ROM menst jeg er inne i Ubuntu 8.04?... ...visst jeg skal installere windowns XP for eksempel, så er vel det en exe. SETUP fil som Ubuntu 8.04 ikke kan håndtere? Men kan enn eventuelt installere Ubuntu 9.10 fra CD-ROM menst enn er inne i Ubuntu 8.04? Endret 18. februar 2010 av IDF Lenke til kommentar
HValder Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Ja, det er berre å endre boot-sequence i BIOS. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Ikke nødvendigvis. Er BIOS-en sær og gammel går det ikke å boote fra usb-cdrom. Siden du sier at det ikke går å boote fra usb-pinne, så må man bare anta at BIOSen heller ikke vil boote fra en usb-cdrom. Et annet alternativ for å få bootet opp en gammel maskin er nettverksbooting - tror nesten det ble vanlig tidligere enn usb-booting. Lenke til kommentar
China Burger Skrevet 18. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2010 (endret) Takk for svar. Og med nettverk booting, så kan jeg f.eks installere ett nytt operativsystem via CD-ROM spilleren til den andre maskinen? *har oppdatert førsteposten med ett nytt spørsmål nr.2* Endret 18. februar 2010 av IDF Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Du kan oppgradere til Ubuntu 9.10 fra Ubuntu 8.04 og beholde gamle innstillinger og filer helt uten videre. Følg guidene her for hver nye versjon: https://help.ubuntu.com/community/UpgradeNotes I teorien kan du instalere andre linux-distroer ifra Ubuntu 8.04, men i praksis er det kun distroer tilrettelagt for slikt som det går enkelt å gjøre det med. (Arch, Gentoo, og noen få andre.) Det burde også være mulig å få lagt inn ethvert annet OS med manuell triksing og bruk av bootloaderen til Ubuntu 8.04. I praksis er det enkleste egentlig å bare ta med deg disken til en annen maskin og gjøre instalasjonen der. De fleste os takler det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå