Manlulu Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 Hva sier dere? Noe kompliserte greier? Hvor mye må jeg ut med? Har ikke peiling på dette med chipping, så hadde håpt på noe innslag Har veldig lyst å chippe nå til våren Lenke til kommentar
BeeGee Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 (endret) Hva sier dere? Noe kompliserte greier? Hvor mye må jeg ut med? Har ikke peiling på dette med chipping, så hadde håpt på noe innslag Har veldig lyst å chippe nå til våren Ikke komplisert i det hele tatt. Firmaet du evt kommer til å bruke, går inn i motorstyringen å henter en fil som styrer innsprøytningssystemet. Deretter skriver de den om mht til din motortype, girkasse etc. Pris er jo selvfølgelig relativ, men de største og beste aktørene i Norge tar imellom 6000 - 8000,- Hele prosessen er unnagjort på en drøy time. Du får en bil som blir mye sprekere samt et lavere drivstoff-forbruk. Kjør på! Lykke til! Endret 18. februar 2010 av BeeGee Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Håper det er turbodiesel det er snakk om? Vis ikke får du ikke mye effekt Lenke til kommentar
BeeGee Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Håper det er turbodiesel det er snakk om? Vis ikke får du ikke mye effekt Vel det stemmer vel ikke helt. Man får gjerne mer Nm i en TDi men antall hestekrefter vil komme på det samme med unntak av noen få motoralternativer. Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Så det de i praksis gjør er å endre på registeret til motoren? Lenke til kommentar
BeeGee Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Så det de i praksis gjør er å endre på registeret til motoren? Ja, men ikke bare det, på turbobiler tilpasses chippen tenning, drivstoff og ladetrykk. Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Ja vis det er 1.8t feks så er det jo såklart greit med chip. Av en eller annen grunn så tenkte jeg enten 1.6, 1.8 eller 1.9 tdi .. Var vel fordi jeg akkurat hadde stått opp Lenke til kommentar
Espein Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Chipboks er nok tingen for deg. Har det selv på en 1.9tdi motor, AJM, pumpedyse 116hk org. Skal vist øke til 150hk. Det stemmer nok ikke helt, men du merker STOR forskjell. Se her Lenke til kommentar
BeeGee Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Ja vis det er 1.8t feks så er det jo såklart greit med chip. Av en eller annen grunn så tenkte jeg enten 1.6, 1.8 eller 1.9 tdi .. Var vel fordi jeg akkurat hadde stått opp Liten vits på 1.6, 1.8 og alle n/a biler. Mens på alle turbomotorer optimaliseres ladetrykk og innsprøytning parallelt slik at drivstoffet brukes mer effektivt. 1.9TDi er jo den beste motoren å gjøre dette på mener nå jeg, med tanke på hvor lite Nm og hk det er i utgangspunktet, så kan man relativt "billig" øke motorkraften betraktelig over hele registeret. Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Ja var jo det jeg mente.. Men jeg tenkte ikke over 1.8t motoren av en eller annen grunn.. Tenkte bare på 1.6, 1.8 og 1.9 tdi motorne Så derfor jeg skrev at jeg håpte at det var en med 1.9 tdi Er lite vits i på sugemotorer. Vet hva en chip gjør ja Lenke til kommentar
Virion Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Vet hva en chip gjør ja Ja nå er jeg spent her! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Vet du hva en powerboks gjør også? Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Herregud hva har det med saken å gjøre egentlig? En chip optimaliserer alle mulige faktorer innenfor tenning og drivstofftilførsel. Øker også turbotrykket såvidt meg bekjent. Chiptuning er omskriving av parameterene i softwaren til hjernen. Fornøyd? Powerboks er mye det samme, men der manipulerer boksen verdiene fra diverse sensorer slik at man kan få mer effekt ved høyere bensin/dieseltrykk og lignende. Men powerboks er litt mer skadelig for bla partikkelfilter, katalysator og drivstoffpumpe over tid, enn en chip. Lenke til kommentar
Manlulu Skrevet 22. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2010 jeg har en 1.8t.. bensin altså.. til deg som sa jeg ikke får så mye utav en bensin motor. jeg hørte et sted at jeg kunne få 40 hk mer bare ved å chippe bilen. løgn eller fakta? og dette med lavere forbruk er jo bare helt fantastisk. Noen som vet om et sted i sogn og fjordane/oppland som chipper? Lenke til kommentar
TomasK Skrevet 22. februar 2010 Del Skrevet 22. februar 2010 40+ hk stemmer vel bra det for en 98 mod 1,8T. Her kan du se hva BSR.se tar ut og hvilke prestanda det angivelig skal gi deg: http://sv.bsr.se/products/t566/ I overkant av 40 hk ekstra, samt drøyt 100 Nm mer. De har også et steg 3 som gir 222 hk og 374Nm. Da bytter de hele eksosanlegget (katalysator og alt) også. Ligger på overkant av 12 lapper. Blir heftig børse da. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 22. februar 2010 Del Skrevet 22. februar 2010 http://www.chipsenter.no Lenke til kommentar
Manlulu Skrevet 22. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2010 hmm.. dette skal jeg se på.. takker for svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå