Gå til innhold

Ekstern blits, best å bruke manuel?

Anbefalte innlegg

Hvis man skyter med en ekstern blits, med softboks, lønner det seg da å kunne styre både blender og lukker for å ha mer kontroll over lyset? Åssen er det å skyte med Av og ekstern blits? Kan man da stille inn blitsen etter valgt blender og kameraets valgte lukkertid, slik at eksponeringen blir riktig?

Dette er først og fremst snakk om ute bilder under relativt gode lysforhold(dyrepotretter og lignende)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva som lønner seg er nok mye en smakssak.

Selv foretrekker jeg å måle det naturlige lyset manuelt med blitsen avskrudd, og så sette lukker, blender og ISO etter det. Ved lite lys velger jeg gjerne en lukkertid mellom 1/10s og 1/30s, i dagslys legger jeg ofte på sync-hastigheta.

Så skrur jeg på blitsen og lar jeg TTL blitsautomatikken styre den. TTL-autmatikken tar nemlig hensyn til softbox/diffusor, reflektor o.l, siden målinga foregår i kamera.

Enkelt og greit, og bortimot idiotsikkert.

Ønsker jeg å bruke blitsen som fill, så kompenserer jeg blitsen i kamera.

Lenke til kommentar
Hva som lønner seg er nok mye en smakssak.

Selv foretrekker jeg å måle det naturlige lyset manuelt med blitsen avskrudd, og så sette lukker, blender og ISO etter det. Ved lite lys velger jeg gjerne en lukkertid mellom 1/10s og 1/30s, i dagslys legger jeg ofte på sync-hastigheta.

Så skrur jeg på blitsen og lar jeg TTL blitsautomatikken styre den. TTL-autmatikken tar nemlig hensyn til softbox/diffusor, reflektor o.l, siden målinga foregår i kamera.

Enkelt og greit, og bortimot idiotsikkert.

Ønsker jeg å bruke blitsen som fill, så kompenserer jeg blitsen i kamera.

Skal muligens kjøpe meg en sigma blits i morgen, med softboks, så får prøve meg litt frem:)

Leste også faktisk at man får veldig bra lys i mange situasjoner hvis man stiller inn lukker på 1/60 og blender på f5,6 eller f/8(hvis man ønsker litt mer dybde), er dette bare tull eller?

Åssen fungerere forresten sync hastigheten under gode lysforhold, feks hvis man skal ta et hundeportrett ute? Stemmer det at kameraet vill enten velge 1/60 eller 1/125 ved sync og ved hvilke anledninger eventuelt?

Lenke til kommentar
Leste også faktisk at man får veldig bra lys i mange situasjoner hvis man stiller inn lukker på 1/60 og blender på f5,6 eller f/8(hvis man ønsker litt mer dybde), er dette bare tull eller?

... Stemmer det at kameraet vill enten velge 1/60 eller 1/125 ved sync og ved hvilke anledninger eventuelt?

1) ved manuell bruk: Hvilken blender som må benyttes er av blitsen GN (Guide number / styrke) og avstand til motivet.

2) Synkhastigheten er avhengig av kamera. Ved blitsfotografering har selve blinket svært kort varighet. Synkhastigheten er der for at hele lukkeren skal være åpen idet blitsen fyrer. Hvilken synkhastighet som er mulig er avhengig av lukkerens konstruksjon og oppførsel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...