Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Installering av XP på annen intern harddisk lager krøll

Anbefalte innlegg

Ok.

Jeg bestemte meg for å hjelp min bror å fikse hans bærbare PC.

Etter mye tull, bestemte jeg meg for å ta ut den bærbares harddisk å koble den til min stasjonære, noe som gikk fint med S-ATA koblingene.

Etter my strev med å prøve og formatere den interne 2.5" harddisken til den bærbare, bestemte jeg meg for å prøve å installere XP på den mindre HDDen gjennom min stasjonære, og deretter oppdatere ting gjennom den bærbare.

Etter og ha installert XP, noe som gikk fint, tok jeg ut den lille HDD'en, satte den i den bærbare, og startet den opp, fikk noen feilmeldinger some jeg skal se litt nærmere på i morgen.

Jeg satte opp den stasjonære og prøvde og starte den, men det gikk ikke.

Flere ganger var jeg inne i BIOS'en og sjekket at Bootup disken var satt på HDD'en som min Vista er installert på.

Intet fungerte, så jeg prøvde att og fram med både stor og liten harddisk.

Den minste med XP fungerer, selv om den er annenvalgs oppstartsdisk.

Jeg hadde ingen problemer med å starte opp Vista før.

Deretter, etter noen Boot instillinger var endret, sluttet den velkjente pipetonen og komme, eller, maskinen ville over mitt hodet ikke starte.

Etter svært my irritasjon å stønning att og fram, begynte jeg med å ominstille CMOS'en, noe som resulterte i mer velkjent oppstart.

Hver gang jeg gjorde dette, fikk jeg beskjed om å enten gå inn i BIOS'en (F1) eller fortsette med vanlige instillinger (F2, bla bla bla).

Da bestemte jeg meg for å prøve i reinstille CMOS tingen uten den minste typen HDD.

Prøvde knappen F2, started opp Vista greit, så nå her jeg svært (SVÆRT) lite lyst å omstarte Vista før jeg finner ut av problemet.

Jeg prøvde forresten å ominstallere Vista og noe lignende, men samme svarte granskauens oppstart uten en lyd.

Så jeg har bare ett eneste lite norsk ord å yte i forbindelse med denne tidkrevende og meget irriterende saken: HJÆÆLP!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du en eller flere disker?

Har du dual-boot XP og Vista?

Det er jo ikke gitt at BIOS skal boote fra den disken som Vista er installert på, som du ser ut til å gå ut fra.

Det var nok en tabbe å installere XP på en ekstra disk uten å koble fra de andre diskene.

Windows opererer med "System" og "Boot" partisjoner (dette ser du i Diskbehandling). Den Windows ligger på er Boot, og den som booter fra BIOS er System.

Når man installerer flere Windows så deler alle den samme System. Dvs det er ikke nødvendigvis den som Windows er installert på som skal boote fra BIOS.

Når man kobler til og tar ut disker så vil ikke BIOS nødvendigvis selv vite/huske hvilken disk som skal boote. Høres ut som du har mistet oversikten der.

Du har forresten noen begreper, "ominstille CMOS" og "reinstille CMOS tingen", som jeg aldri har hørt før.

Lenke til kommentar

Bortsett fra disken til den bærbare bruker jeg bare en ekstern HD.

Så jeg burde tatt ut den originale harddisken før jeg startet dette lille prosjektet.

Jeg forsøkte og settte BOOT-prioritet til harddisken med Vista installert.

Det om CMOS kan gjerne også beskrives på godt engelsk "Clear RTC RAM", en sånn jumper som man flytter fra pin 1-2 itl 2-3, og deretter flytter tilbake til pin 1-2 etter noen sekunder, tok også ut batteriet og satte i inn igjen hver gang.

Lenke til kommentar

At du får feilmeldinger på den bærbare er ikke uvanlig, det er som oftest ikke en optimal måte å installere XP igjennom en helt annen maskin og så overføre disken til en annen etterpå. Da tror XP at den fortsatt står i den stasjonære, og blir forvirret når det plutselig blir oppdaget helt annen maskinvare.

Lenke til kommentar

Vel, det var bare selve operativsystemet, hadde ikke installert noe annet.

Jeg fant en funkjson der jeg kunne velge å slette alt på harddisken gjennom den bærbare, noe jeg benyttet meg av.

Forsøkte deretter å installere XP på en normal måte der.

Men det var en feil på skjermkortet til den bærbare, så det gikk til bunns, mest sannsynlig pga. overoppheting, kjøleren på den bærbare ble veldig varm, men det skal jeg prøve å løse gjennom en annen tråd.

Nå vil jeg prøve og få orden på min stasjonære (over til det).

Før hver gang jeg starter PCen på nytt, må jeg av en eller annen grunn flytte på Clear RTC RAM, trykke F2 for å starte Windows med vanlige instillinger.

Noen sekunder etter kommer ett nytt skjermbilde fram med noen valg.

Dette skjermbildet varer bare 1-2 sekunder, valgene er usikre, siden jeg må trykke et valg ned og deretter enter, for å starte på normal måte.

Jeg kan prøve og ordne med bildet av skjermen, har speilrefleks og stativ tilgjengelig, så det kan ordnes.

Lenke til kommentar

Istedet for å innstallere xp på laptopens disk på din maskin, og så flytte den over til den bærbare, skulle du brukt kommandoen winnt32.exe /syspart:D: /tempdrive:D:, hvis den bærbares disk er drive D:. Da vil innstallasjonsprogrammet kopiere over alle filer som trengs til denne disken, når den er ferdig med det kan du flytte harddisken over i den andre pcen, starte denne og innstallasjonen vil fulleføre der.

Kommandoen winnt32.exe ligger i mappa i386 på xp cden.

Endret av killerost
Lenke til kommentar

Vel, oppstod et problem.

Jeg finner ikke installasjonsdisken til Windows Vista, og finner ikke noe reperasjonsprogram på PC'en.

Har vel rotet plata bort i noen bortpakkede saker (flyttet for en stund siden).

Mens jeg roter rundt, er det noen alternativer som jeg kan prøve?

Har ikke akkurat lyst å installere Vista om igjen, ei heller kjøpe nytt Vista eller annet OS (vil da heller gå litt utenom det tillatte).

Lenke til kommentar

Det er Microsoft selv som har laget Vista Recovery Disk til bruk med maskiner med OEM OS uten medfølgende media, så det er ikke noe muffins med denne.

Den kan ikke brukes til å installere eller reinstallere Vista, dvs den kan kun brukes til gjenoppretting.

Lenke til kommentar

Vel, ingenting hjelper ennå.

Prøvde Vista Recovery tingen, brente den på plate, restarted maskinen.

Hjalp ikke.

I går kjøpte jeg en splitter ny harddisk å satte inn, og prøvde å installere XP, men denne gangen var det bare den nye harddisken som sto i.

Samme opplegg, måtte flytte på CLRTC for hver omstart for å komme inn.

Nå begynner ting å varmes opp på mer enn en plass, så HK'et eller CPUen får nok sparken snart, kanskje.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...