Zhai Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 Heisann, lurer på noe angående Exphil, håper noen som har tatt det kan svare dette. Jeg vet dette er sannsynlig et ganske så kjedelig emne som mange sier, men jeg lurer på hva forskjellen på seminar og forelesning er i dette emnet? Jeg skjønner for så vidt at seminar er obligatorisk og forelesning ikke er det. Men hva skjer på seminarer? Er det akkurat som vanlige forelesninger bare i mindre rom og mindre grupper? Lenke til kommentar
Ad Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 (endret) På UiO kan du velge mellom seminarvarianten som du nevner, og vanlig eksamen. Ved vanlig eksamen får du ikke annet tilbud enn 1,5 timer forelesning i uka. Når det gjelder seminarvarianten, så er eksamen her å skrive en semesteroppgave på ca. 3000 ord, samt bestå en latterlig enkel multiple choice eksamen for å kunne få vurdering på semesteroppgaven din. Seminar foregår som du sier i mindre grupper. Det varierer litt mellom seminarveilederne hvordan seminaret blir lagt opp. Poenget er vel at studentene selv skal få delta og det skal diskuteres. Seminaret vårt bestod for det meste av en monolog fra veilederens side, men her er det lettere for elevene å stille spørsmål og komme med innspill. Når du velger seminarvarianten kan du da selvfølgelig velge å gå på både forelesningene som er frivillige, og seminaret, der man kan ha en viss fraværsprosent. Uansett om du er ute etter å gjøre minst mulig og bare stå, eller om du faktisk vil gjøre en innsats i faget, så tror jeg du får mest ut av seminaret. Jeg gled hvertfall gjennom exphil uten særlig innsats på den måten. Vanlig skriftlig eksamen virker mye vanskeligere. Men skal du melde deg på seminarvarianten burde du være tidlig ute. Gruppene blir fort fulle, med mindre du går et professjonsstudium, da disse automatisk blir meldt på seminarvarianten. Endret 17. februar 2010 av Ad Lenke til kommentar
Zhai Skrevet 17. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2010 (endret) Ad skrev: På UiO kan du velge mellom seminarvarianten som du nevner, og vanlig eksamen. Ved vanlig eksamen får du ikke annet tilbud enn 1,5 timer forelesning i uka. Når det gjelder seminarvarianten, så er eksamen her å skrive en semesteroppgave på ca. 3000 ord, samt bestå en latterlig enkel multiple choice eksamen for å kunne få vurdering på semesteroppgaven din. Seminar foregår som du sier i mindre grupper. Det varierer litt mellom seminarveilederne hvordan seminaret blir lagt opp. Poenget er vel at studentene selv skal få delta og det skal diskuteres. Seminaret vårt bestod for det meste av en monolog fra veilederens side, men her er det lettere for elevene å stille spørsmål og komme med innspill. Når du velger seminarvarianten kan du da selvfølgelig velge å gå på både forelesningene som er frivillige, og seminaret, der man kan ha en viss fraværsprosent. Uansett om du er ute etter å gjøre minst mulig og bare stå, eller om du faktisk vil gjøre en innsats i faget, så tror jeg du får mest ut av seminaret. Jeg gled hvertfall gjennom exphil uten særlig innsats på den måten. Vanlig skriftlig eksamen virker mye vanskeligere. Men skal du melde deg på seminarvarianten burde du være tidlig ute. Gruppene blir fort fulle, med mindre du går et professjonsstudium, da disse automatisk blir meldt på seminarvarianten. Takk for at du deler opplevelsen din Dette gir meg et større innblikk på hva jeg kan velge mellom og hva jeg kan få i vente neste semester Endret 17. februar 2010 av Zhai Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå