Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Potensiometer og encoder?

Gjest Slettet-bb8tEVpY

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-bb8tEVpY

Hei!

Først vil jeg si at jeg ikke fant en egnet plass å starte denne tråden, så bær med meg om den havnet helt feil :)

Jeg holder på med en oppgave på skolen hvor vi skal bygge en variant av Segway (selvbalanserende elektrisk "moped"). Til denne oppgaven skal vi skrive en lengre rapport, og jeg har derfor noen spørsmål angående enkelte komponenter.

1) Vi skal bruke en encoder på motorakslingen som måler vinkelakselerasjon, hastighet og posisjon. Det jeg lurere på er hvordan den måler dette?

2) Hvordan virker et potensiometeret (potmeter)? Gjerne ett enkelt eksempel! Og hvorfor er det enklere/bedre å bruke potmeter enn f.eks. strekklapper til å styre segwayen?

-Frank-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-bb8tEVpY
1. Induksjon (endring i magnetfelt).

2. Spenningsdeling i motstander i serie.

1. Ja det er det vel!

2. Litt mer utfyllende om du kan? Jeg har lest at flere bruker potmeter i serie med viften til dataen slik at de kan justere viften selv. Forstår betydningen av det, men er ikke helt med på hvordan det skal kunne svinge Segwayen til venstre eller høyre?

Lenke til kommentar

Denne tråden passer bedre i elektronikkforumet. Geekene der burde kunne svare bedre på dette.

Det jeg kan si er at et potmeter er en variabel motstand og vil bli slitt over tid hvis den skal brukes som føleelement. Til dette er strekklapper er å foretrekke, men de er vanskelige å montere skikkelig. Strekklapper er svært følsomme, og vil av den grunn kreve en målebro og differanseforsterker. Med andre ord kreves det inngående kunnskap i elektronikk for å få dette til å fungere bra.

Lenke til kommentar
2. Litt mer utfyllende om du kan? Jeg har lest at flere bruker potmeter i serie med viften til dataen slik at de kan justere viften selv. Forstår betydningen av det, men er ikke helt med på hvordan det skal kunne svinge Segwayen til venstre eller høyre?

Se for deg at du har en pinne (som forestiller motstanden). I hver ende av pinnen kobler du til den positive polen på hver motor. På midten av pinnen kobler du til strømforsyningen (fartsregulatoren). Nå vil du få samme spenning over begge motorer siden motstanden er lik. Flytter du strømforsyninga fra midten av pinnen til en av sidene, vil spenninga synke på den ene motoren og stige på den andre, og hastigheten endres.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...