Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Eit par spørsmål ang. omregistrering av moped


Gaaren

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Eg lurar på å kjøpe ein 2005 Yamaha DT. Eg har aldri kjøpt brukte kjøretøy før så eg har noko spørsmål.

 

Kva kostar omregistreringar? Søkte litt å såg den låg på rundt 5-600 kr, stemmer det?

 

Og ein annan ting. Han som har mopeden nå kjøpte den ny i 2005. Når han var ut å prøvde den ville den ikkje dra i det heile i oppoverbakke. Han reiste til forhandlaren og klagde, og forhandlaren svara med å fjerna ei skive i potta. Etter denne skiva var fjerna drog den godt og gjeng veldig bra (70-80 km/t). Det eg lurar på er om dette blir eit problem når eg skal omregistrere den (at skiva er vekk altså)?

 

Og viss nokon kunne ha skrivd ned korleis kjøpeprosessen foregjeng på brukte mopedar hadde det vore kjempeflott!

 

Takk på forhånd. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spm. 1: 626 kr.

 

http://www.lovdata.no/for/sf/sv/td-20091127-1499-007.html

 

Spm. 2: Ja, det er ulovlig. En moped skal kun gå i 45 km/t.

 

Det forhandler gjorde var å ta ut plomben. Det vil ikke ha noe å si for omregistreringen, men blir du tatt på en trimmet moped vanker det forenklet forelegg samt inndragning av skilt. Ved en event. ulykke kan du risikere regress fra forsikringsselskapet.

 

Du risikerer også inndragelse av mopedførerbevis og utsettelse på førerkort kl. b.

Lenke til kommentar
Spm. 1: 626 kr.

 

http://www.lovdata.no/for/sf/sv/td-20091127-1499-007.html

 

Spm. 2: Ja, det er ulovlig. En moped skal kun gå i 45 km/t.

 

Det forhandler gjorde var å ta ut plomben. Det vil ikke ha noe å si for omregistreringen, men blir du tatt på en trimmet moped vanker det forenklet forelegg samt inndragning av skilt. Ved en event. ulykke kan du risikere regress fra forsikringsselskapet.

 

Du risikerer også inndragelse av mopedførerbevis og utsettelse på førerkort kl. b.

 

 

 

Hvor lenge utsettes kl b?

Lenke til kommentar

Spm. 1: 626 kr.

 

http://www.lovdata.no/for/sf/sv/td-20091127-1499-007.html

 

Spm. 2: Ja, det er ulovlig. En moped skal kun gå i 45 km/t.

 

Det forhandler gjorde var å ta ut plomben. Det vil ikke ha noe å si for omregistreringen, men blir du tatt på en trimmet moped vanker det forenklet forelegg samt inndragning av skilt. Ved en event. ulykke kan du risikere regress fra forsikringsselskapet.

 

Du risikerer også inndragelse av mopedførerbevis og utsettelse på førerkort kl. b.

 

Takkar for svar! Så det gjeng under plombering ja.

 

 

Når ein omregistrar må ein sende mopeden inn til sjekk? Har høyrd at ein bare må sende den til sjekk viss den hadde vore registrert med trim før, stemmer dette? Og viss du blir stoppa, kor ofte sjekkar dei potta? (tenkjer på vanleg kontroll, ikkje at eg blir teken når eg kjøyrer i 75 km/t)

 

Kjem sikkert med fleir spørsmål seinare! Takkar for hjelpa nok ein gong!

Lenke til kommentar
Takkar for svar! Så det gjeng under plombering ja.

 

 

Når ein omregistrar må ein sende mopeden inn til sjekk? Har høyrd at ein bare må sende den til sjekk viss den hadde vore registrert med trim før, stemmer dette? Og viss du blir stoppa, kor ofte sjekkar dei potta? (tenkjer på vanleg kontroll, ikkje at eg blir teken når eg kjøyrer i 75 km/t)

 

Kjem sikkert med fleir spørsmål seinare! Takkar for hjelpa nok ein gong!

 

Bump. :)

Lenke til kommentar
Spm. 1: 626 kr.

 

http://www.lovdata.no/for/sf/sv/td-20091127-1499-007.html

 

Spm. 2: Ja, det er ulovlig. En moped skal kun gå i 45 km/t.

 

Det forhandler gjorde var å ta ut plomben. Det vil ikke ha noe å si for omregistreringen, men blir du tatt på en trimmet moped vanker det forenklet forelegg samt inndragning av skilt. Ved en event. ulykke kan du risikere regress fra forsikringsselskapet.

 

Du risikerer også inndragelse av mopedførerbevis og utsettelse på førerkort kl. b.

 

 

 

Hvor lenge utsettes kl b?

6mnd andre gangen du blir tatt for trim

og bota er lik om mopeden går 1km/t over 60 eller om den går 120+

bota er på 4200kr

så trim alt den er god for

ingen sjekk eller noe ved omregistrering

blir ikke sjekka med mindre satans mopedvesen står og har kontroll og stopper deg, men da napper du bare ut ledningene på coilen så den ikke starter og lek dum, de er dumme som brød hele gjengen

men kom deg heller inn på mopedportalen om du har spørsmål. der er det masse folk med peiling, noe det ikke er her

Lenke til kommentar

6mnd andre gangen du blir tatt for trim

og bota er lik om mopeden går 1km/t over 60 eller om den går 120+

bota er på 4200kr

så trim alt den er god for

ingen sjekk eller noe ved omregistrering

blir ikke sjekka med mindre satans mopedvesen står og har kontroll og stopper deg, men da napper du bare ut ledningene på coilen så den ikke starter og lek dum, de er dumme som brød hele gjengen

men kom deg heller inn på mopedportalen om du har spørsmål. der er det masse folk med peiling, noe det ikke er her

 

Takkar for svar! Så eg treng ikkje send den inn til sjekk når eg kjøper ein bruka moped altså? Flott!

Ang. kontrollar, er det ofte dei sjekkar etter trim på mopeden og ikkje bare om eg rusa eller ikkje? Er det for eksempel mogleg å høyre at eksosskiva i potta er vekk når eg rusar den?

Lenke til kommentar

dette med at plomberinga er fjerna om det høres kommer ann på eksosen, noen blir mer turtallsvillig og da er det forholdsvis lett og høre, andre blir ikke så mye mer turtallsvillig og da vanskeligere og høre,men uansett er bt ute tar de deg på tralla, da har du uansett driti på draget, purken kan IKKE gjøre annet enn kløppe skiltet/mangel lapp eller eskortere deg til en trafikk stasjon, med mindre de har målt deg til over 60 km/t

så fiks deg en bryter på pick-up ledningen så den ikke starter, lek dum og ALDRI finn på og innrømm noe om trim, spør de hvor mye den går sier du den går rundt 40-50,uansett ikke finn på si at du har gjort noe som gjør at den går bedre, og gjentar det igjen aldri innrøm noe, de kan ikke gi deg noen bot uten bevis, samme om det er purken er eller bt

bare sende en pm om du lurer på hvordan du kobler bryter på pick-up ledning

Lenke til kommentar

Anbefaler du /dere å kjøbe den der politi knappen?

stiller inn noe med turtal eller farten å gjer. Når knappen er av så går den full fart f.eks 70km/t. å når du vipper på knappen går den f.eks 45km/t så du har bestemt den skal gå.

 

Anbefaler dere den?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei jeg har en honda mt5 som bare vil starte om sommeren men ikke vinteren =S virker som om den ikke tenner har prøvd og trill starte men det virket heller ikke. Tennpluggen er relativt ny, bare et og et halvt år gammel. har sjekket at bensin krana er på og tenningen er på. det vill si: tenningslåsen er ødelagt og den starter uansett om nøkkel er i eller ikke, før den stoppet i vinter da. det er en stund siden jeg starten den, men i fjor sto den hele vinteren uten og starte selv om jeg prøvde mange ganger. Når solen kom fram satte jeg den i sola i ca 15 min og da var det full fart. Ikke det at de blir så mye kjøring om vinteren men skulle ønske jag fikk den til og gå under alle årstider.

Lenke til kommentar

test med litt kondensfjerner så kansje du får start, og selfølgelig bruk choke

1,5 år gammel plugg er gammelt, jeg kverker fort 3-5 plugger i året

vel og merke kjøre jeg med litt rå trim da ;)

 

takk for tipset ;) choke bruker jeg selfolgelig :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

takk for alle tips :) har nå prøvd med kondens fjerner og men det ser ikke ut til og funket noe serlig heller den fortsetter bare å harke å hoste men ikke starte =S lurer på om det kan vere noe dårlige koblinger noe sted? Er det noen som kan/vet noe om det kan vere riktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...