Gå til innhold

Hjelp, lyd forsvinner på forsterker.

M56

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har et Technics anlegg som jeg har et lite problem med. Anlegget fungerer veldig fint for det meste, men problemet oppstår iblant med forsterkeren SU-X102. Det som skjer er at lyset og skjermen som viser volumet forsvinner, eller slukker på en måte og da forsvinner lyden i høytalerne som er noen Jamo E 370 (Har tatt av den knappen som er beregnet for Technics høytalere), men hører man godt etter kan man høre en svak lyd.

Dette skjer helt tilfeldig og er ganske irriterende. Jeg kan slå både av og på flere ganger, vri på volumet uten at det hjelper, forsterken kommer ikke igjen.

Det som hjelper hver gang er å dunke på volum-knappen, og etter noen få dunk så kommer det et lite brak, og så kommer lyden og forsterken igjen.

Dette synes jeg er veldig merkelig. Skjønner ikke hvor feilen kan ligge, volum-knappen fungerer helt fint ellers.

Jeg har åpnet forsterken og tatt en liten titt, og det ser fint ut, ikke noe løst eller noen ødelagte kondensatorer.

Så er det noen som har vært borti lignende eller har en analse for hva problemet kan være? Kan det være volum-knappen? Satser på at det ikke er noe alvorlig og at det ikke er dyrt og fikse.

Takker for all hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm det er kanskje en feil på volum potensiometeret ditt.. Det er ikke slik at du kan se dette med det blott øye bestandig :)

Hvordan kan du forresten se at kondensatorene dine er i orden? :)

De må måles i isåfall, men har nok ikke noe med denne feilen å gjøre..

Dette dreier seg tydeligvis om en dårlig kontakt, og ville begynt med potensiometeret (volum kontrollen).

Men dette er en gammel forsterker, så du får se hva du vil koste på den.. (hmm for det er den med volum kontrollen i midten? )

Lenke til kommentar

Siden lyset i displayet forsvinner samtidig med lyden, så er det lite trolig at dette skyldes volumkontollen.

Det lukter powersvikt i den delen som leverer strøm til lys/display og forsterker (evt. del av forsterkerkjeden). Er forsterkeren helt død i disse tilfellene, eller er det funksjoner som fortsatt "lever" ?

Grunnen til at poweret returnerer ved dunking på volumknapp er rett og slett at du bender kretskortet. Det kan indikere at dette dreier seg om en dårlig lodding.

Ta ut kretskortet og inspiser loddingene på undersiden. Se etter svimerker/varme områder og løse komponentpinner eller pads (de delene av tracene man lodder på).

Du kan evt følge spenningen tilbake fra displaybelysningen mot poweret, siden vi vet at feilen ligger et sted på den veien.

Good hunting ! Feilsøking kan være ganske gøy :) Spesielt når man finner feilen og løser den.

Endret av Junkers
Lenke til kommentar

Takk for alle svar!

Jo, når har jeg prøvd meg litt frem og sett litt på kortet der volum potmeteret er festet. Jeg ser det at kortet bøyer seg faktisk litt når man dunker på volumet, og jeg har prøvd å se etter dårlige punkter og godt litt rundt med multimeter der det bøyer seg mest, men så langt ser det bra ut. Forresten det jeg mente med at jeg så om kondensatorene var gåen, var om de var sprengt eller lekket ut noe eloktrolytt, jeg har ikke målt noe farad eller noe.

For å svare på noen kjappe spørsmål:

Det er den med volumet i midten,

Og den er død, ingen funksjoner eller lys(Dette ble jeg litt usikker på, men skal se ekstra godt etter, neste gang det oppstår)

Men det jeg la litt merke til var at kortet som volumet og alt det var på, var koblet sammen med hovedkortet eller det kortet som var i bunnen på en slik stikkkontakt måte.

At det var mange pinner som ble stukket inn i en kontakt på grunnkortet, jeg greier ikke helt å forklare det, men kan se om jeg får tatt et bilde eller noe hvis det kan være relevant med tanke på at det kansje mistes litt kontakt der, så detter den ut, og når jeg dunker på volumet får de kontakt igjen. Kan det være?

Kjente litt på kontaktene og de var nokså elastiske, sjekket om de hadde kontakt, og det hadde de, det samme gjald når pinnene var i. Jeg vet ikke om det kan være de, siden forsterken står helt stille også kan det plutselig dette ut, og det har hendt at den er allerede duttet ut når jeg skrur på anlegget.

Nei jeg sier det, det hele er veldig merkelig for meg, jeg har prøvd meg frem, men vanskelig å vite akkurat hvor jeg skal måle eller lete, og den beste teorien jeg har funnet ut, er disse kontaktene.

Kansje det er på tide med et nytt anlegg, men jeg synes det er ganske dumt å kaste noe som nesten fungerer med den lille bagatellen, og de i tillegg dekker mine bohov utmerket.

Uansett tusen takk for all hjelp så langt, jeg setter veldig pris på at noen er villig til å hjelpe. Tror dere det er noe håp, eller har det gjort sin misjon?

Endret av M56
Lenke til kommentar

Har du sett på loddingene på undersiden av kortene også ?

Jeg kjenner ikke forsterkeren din, men det er trolig på hovedkortet, der hvor de største kodisene sitter at feilen er, siden den er helt uten power når feilen oppstår.

Grunnen til at den kommer etter en stund er sannsynligvis oppvarming. Alle materialer, og spesielt kretskort beveger, vrir, og bøyer seg ved temperaturendringer, og derfor kommer feilen etter at den har vært påslått en stund.

Jeg er ganske sikker på at det er en dårlig lodding på kortet med hovedpoweret, siden den fungerer normalt når det oppstår kontakt igjen. En dårlig kondensator feks ville gitt støy/brum som ikke ville forsvunnet ved å bevege på kortet.

Du kan evt legge ut noen bilder av innmaten. Vanskelig å gi noen bedre tips uten det.

Endret av Junkers
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...