TheNarsissist Skrevet 14. august 2012 Del Skrevet 14. august 2012 Samme her i Moss. Lenke til kommentar
The Redmen Skrevet 14. august 2012 Del Skrevet 14. august 2012 20 her også. Bor i Steinkjer i Nord-Trøndelag... Lenke til kommentar
Bruker-279008 Skrevet 16. august 2012 Del Skrevet 16. august 2012 Jeg har et lite spørsmål til dere som vet mer enn meg om hvordan det med vitnemål fungerer. Jeg ble ferdig med VG3 nå i juni, og har kommet inn på et studium jeg vet jeg ikke kommer til å fullføre. Planen er som følgende; gå ett år på nåværende studium (oppstart neste uke), avslutte etter 1. året, og i mellomtiden søke meg inn på en annet studium. Det vil si at jeg får 60 studiepoeng for å ta ett år på studiet jeg har kommet inn på. Når jeg da skal søke inn på nytt studium, kan jeg fortsatt velge mellom å søke med førstegangsvitnemålet, eller blir jeg nødt til å søke med ordinært vitnemål da jeg allerede har brukt førstegangsvitnemålet? Husker en studieveileder ved min VGS snakket om dette, og sa at man kan velge hvilket av vitnemålene man vil frem til året man fyller 21, men jeg har noen venner som er skråsikre på at hvis jeg først har fått studiepoeng for å gå ett år med videre utdanning, blir jeg nødt til å søke meg inn på et annet studium med det ordinære vitnemålet. Noen som kan bringe klarhet til overflaten? På forhånd; takk for svar! Lenke til kommentar
Jokkas Skrevet 16. august 2012 Del Skrevet 16. august 2012 Starter på vg1 tip nå om et par dager, stilt meg inn på og greie 5 i snitt ut dette året men det jeg lurer på er om det vil bli veldig mye arbeid for og greie dette målet, i forhold til at jeg gikk ut at 10 klasse med 4.3 i snitt uten og gjøre lekser eller forberede meg så spesielt på framføringer. Er som sagt hundre og ti prosent innstilt på og finishe dette året bra. Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 16. august 2012 Del Skrevet 16. august 2012 Gikk ut av 10. med 4,3 og ut av 1. med 5,0, akkurat som du ser for deg. Problemfritt. Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 17. august 2012 Del Skrevet 17. august 2012 (endret) Jeg har et lite spørsmål til dere som vet mer enn meg om hvordan det med vitnemål fungerer. Jeg ble ferdig med VG3 nå i juni, og har kommet inn på et studium jeg vet jeg ikke kommer til å fullføre. Planen er som følgende; gå ett år på nåværende studium (oppstart neste uke), avslutte etter 1. året, og i mellomtiden søke meg inn på en annet studium. Det vil si at jeg får 60 studiepoeng for å ta ett år på studiet jeg har kommet inn på. Når jeg da skal søke inn på nytt studium, kan jeg fortsatt velge mellom å søke med førstegangsvitnemålet, eller blir jeg nødt til å søke med ordinært vitnemål da jeg allerede har brukt førstegangsvitnemålet? Husker en studieveileder ved min VGS snakket om dette, og sa at man kan velge hvilket av vitnemålene man vil frem til året man fyller 21, men jeg har noen venner som er skråsikre på at hvis jeg først har fått studiepoeng for å gå ett år med videre utdanning, blir jeg nødt til å søke meg inn på et annet studium med det ordinære vitnemålet. Noen som kan bringe klarhet til overflaten? På forhånd; takk for svar! Såvidt jeg har forstått velger du ikke. Førstegangsvitnemålet (såfremt man får et) brukes frem til og med fylte 21 år i studieoppstartsåret. Du søker sånn sett i begge kvoter. Neste år vil du søke med førstegangsvitnemålet du hadde rett ut fra VGS + primærvitnemålet med ekstrapoeng for studiet. Du kommer inn på det studiet du har med høyest prioritet i det første studiet som du matcher karakterkrav i en av kvotene. Håper det var forståelig. Endret 17. august 2012 av Knewt Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 17. august 2012 Del Skrevet 17. august 2012 Nå begynte ikke jeg på skolen i går sånn som kameratene mine, fordi jeg reiser til utlandet, men jeg ble fortalt noe jeg stusset på. Tysklæreren vår fra i fjor har sluttet, og vi fikk en ny. Vanlig prosedyre er jo da at de ikke har innsyn i karakterene fra året før, antakeligvis for ikke å la seg påvirke av andre læreres vurderinger, og dermed behandle folk urettferdig. Det denne nye tysklæreren hadde gjort derimot, var å gi elevene et ark hvor de måtte skrive opp karakteren de fikk til sommeren. Det var ikke lov å slippe unna. Frågen er altså: Er dette tillatt? 2 Lenke til kommentar
Samara Skrevet 17. august 2012 Del Skrevet 17. august 2012 Hvorvidt det er tillat vet jeg ikke, men syns personlig at den nye tysklæreren kunne ha spart seg for noe sånt. Jeg kan ikke se hva h*n vil tjene på det. Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 18. august 2012 Del Skrevet 18. august 2012 Nå begynte ikke jeg på skolen i går sånn som kameratene mine, fordi jeg reiser til utlandet, men jeg ble fortalt noe jeg stusset på. Tysklæreren vår fra i fjor har sluttet, og vi fikk en ny. Vanlig prosedyre er jo da at de ikke har innsyn i karakterene fra året før, antakeligvis for ikke å la seg påvirke av andre læreres vurderinger, og dermed behandle folk urettferdig. Det denne nye tysklæreren hadde gjort derimot, var å gi elevene et ark hvor de måtte skrive opp karakteren de fikk til sommeren. Det var ikke lov å slippe unna. Frågen er altså: Er dette tillatt? Er det ikke bare å sette en lav karakter (hvis du hadde gode karakter fra ifjor) også prestere litt bedre enn ifjor for å gjøre det bra? Du vil jo knuse lærerens forventninger, og det telles jo som en pluss i boka. Eller så kan det skje det omvendte hvis setter en lav karakter. Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 18. august 2012 Del Skrevet 18. august 2012 Poenget er akkurat det du sier. Læreren lar seg påvirke. Det mener jeg er galt. Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 18. august 2012 Del Skrevet 18. august 2012 Ble karakterene skrevet opp sammen med navn/studentnummer? Eller bare karakterene? Det kan være et nyttig verktøy for læreren å vite litt om hvordan klassen tidligere har prestert, og hvordan det generelle nivået. Allikevel er det ikke nødvendig å vite hver enkeltelevs karakter - læreren skal jo sette en ny karakter på grunnlaget de danner i løpet av året. Lenke til kommentar
Grand Skrevet 20. august 2012 Del Skrevet 20. august 2012 (endret) Godag! Noen her som har tatt årsstudium i filosofi? Det gikk ikke helt som planlagt når jeg søkte skole i år og jeg lurer da på å ta dette faget ett år. Men, det står ikke så veldig mye om faget, og det som ligger ut virker litt tynt om hva faget egentlig går ut på. Noen som har en liten pekepinne på hvordan det er? Endret 20. august 2012 av Sno Lenke til kommentar
Hundrelapp1 Skrevet 20. august 2012 Del Skrevet 20. august 2012 Jeg må si jeg liker VGS MYE bedre enn ungdomsskolen. Så går jeg elektro også da... Lenke til kommentar
The Redmen Skrevet 21. august 2012 Del Skrevet 21. august 2012 Vet ikke helt om jeg er enig. Tror ikke jeg holder et like høyt snitt! Men så går jeg studiespes ... Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 21. august 2012 Del Skrevet 21. august 2012 Har deres skoler også kuttet ut vippeprøver eller andre "vippevurderingssituasjoner"? Dette synes jeg er ganske kjipt, og det blir vanskeligere å få en god karakter i de fleste fag. Det betyr at vi må stå på 100% til enhver prøve for å oppnå den karakteren man ønsker å få, i tillegg må du være med på alle vurderingssituasjonene. Det er ikke sikkert at alle har nok kapasitet til å stå på til alle prøver til enhver tid. Lenke til kommentar
Dubi-dubi Skrevet 22. august 2012 Del Skrevet 22. august 2012 I følge regelverket skal elever i VG3 komme opp i til sammen 4 eksamener -- 1 i hovedmål, 1 muntlig, og 2 trekkfag. Jeg har tenkt å ta Matematikk R2 eksamen som privatist i vinter, og lurte på om det vil telle som en av trekkfagene eller vil jeg ha 5 eksamener til slutt? Lenke til kommentar
Latias Skrevet 22. august 2012 Forfatter Del Skrevet 22. august 2012 I følge regelverket skal elever i VG3 komme opp i til sammen 4 eksamener -- 1 i hovedmål, 1 muntlig, og 2 trekkfag. Jeg har tenkt å ta Matematikk R2 eksamen som privatist i vinter, og lurte på om det vil telle som en av trekkfagene eller vil jeg ha 5 eksamener til slutt? Eventuelle privatisteksamener kommer itillegg til de fire obligatoriske. I ditt tilfelle vil du stå igjen med fem eksamener. Lenke til kommentar
Dubi-dubi Skrevet 22. august 2012 Del Skrevet 22. august 2012 (endret) I følge regelverket skal elever i VG3 komme opp i til sammen 4 eksamener -- 1 i hovedmål, 1 muntlig, og 2 trekkfag. Jeg har tenkt å ta Matematikk R2 eksamen som privatist i vinter, og lurte på om det vil telle som en av trekkfagene eller vil jeg ha 5 eksamener til slutt? Eventuelle privatisteksamener kommer itillegg til de fire obligatoriske. I ditt tilfelle vil du stå igjen med fem eksamener. Ok, takk for svar! Edit: Jeg har bestemt meg for å ta R2 eksamen til jul. Rådgiver på skolen min har sagt at hvis jeg ikke blir fornøyd med karakteren fra privatisteksamenen, kan jeg komme tilbake til klassen og ta lærerens prøver osv. for å få standpunktkarater. Dette ville fortsatt anses som førstegangsvitnemål. Det jeg lurer på er om noen kan bekrefte dette, og hva vil skje med karakteren fra privatisteksamenen? Vil den overskrides av standpunktkarakteren eller vil jeg få to R2-karakterer. Endret 24. august 2012 av Dubi-dubi Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 25. august 2012 Del Skrevet 25. august 2012 I utgangspunktet må vel du selv "melde fra" til skolen om at du har tatt privatisteksamen og gi dem brev med karakteren. Så om du ikke gjør dette kommer den vel ikke på vitnemålet. Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 25. august 2012 Del Skrevet 25. august 2012 I følge regelverket skal elever i VG3 komme opp i til sammen 4 eksamener -- 1 i hovedmål, 1 muntlig, og 2 trekkfag. Jeg har tenkt å ta Matematikk R2 eksamen som privatist i vinter, og lurte på om det vil telle som en av trekkfagene eller vil jeg ha 5 eksamener til slutt? Eventuelle privatisteksamener kommer itillegg til de fire obligatoriske. I ditt tilfelle vil du stå igjen med fem eksamener. Ok, takk for svar! Edit: Jeg har bestemt meg for å ta R2 eksamen til jul. Rådgiver på skolen min har sagt at hvis jeg ikke blir fornøyd med karakteren fra privatisteksamenen, kan jeg komme tilbake til klassen og ta lærerens prøver osv. for å få standpunktkarater. Dette ville fortsatt anses som førstegangsvitnemål. Det jeg lurer på er om noen kan bekrefte dette, og hva vil skje med karakteren fra privatisteksamenen? Vil den overskrides av standpunktkarakteren eller vil jeg få to R2-karakterer. Hvis karakteren fra privatisteksamenen er høyere enn standpunktskarakteren, vil standpunktskarakteren fjernes og den nye karakteren fra privatisteksamen være stående. Jeg har også hørt at hvis du kommer opp i en eksamen og gjør det både dårlig der og hos standpunktskarakteren, så kan du ta opp faget som privatist og hvis du karakteren er høyere enn både standpunkts- og privatistkarakteren, da vil den nye karakteren overskride de gamle karakterene. Er dette sant? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå