CorporalClegg Skrevet 11. juni 2012 Del Skrevet 11. juni 2012 @anna.sol, hørtes fornuftig ut! Husk å knytt det opp mot relevant litteratur, hever besvarelsen betraktelig! Noen som har forslag til en tekst fra nyere tid som handler om tapt kjærlighet? Jo Nesbøs Harry Hole blir jo omtalt som "den perfekte antihelt", så det kan være et godt alternativ ift å knytte det opp mot norsk litteratur! Takk. Da går jeg for den definisjonen. Jeg begynte å lese rødstrupe i går, før jeg visste noe om eksamen, men har ikke kommet langt nok til å kunne trekke en definisjon om Harry Hole. Har du noen eksempler på hvorfor han er en antihelt? Ja, må nok trekke inn noe litteratur, da dette er den "litterære" delen av oppgaven. Har aldri hørt om det før, men vi fikk 2-delt muntlig eksamen med en litterær og en språklig oppgave. "Hurra"! Men regner med at del 2 om sosiolekt og ungdomsspråk skal gå fint. http://rebekkas-norskblogg.blogspot.no/2010/11/den-perfekte-antihelt.html Les denne du / Et lite google-søk så finner du masse! Var ikke klar over det jeg heller, men virker som den inndelingen er ganske vanlig! Lenke til kommentar
frk.anna Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 @anna.sol, hørtes fornuftig ut! Husk å knytt det opp mot relevant litteratur, hever besvarelsen betraktelig! Noen som har forslag til en tekst fra nyere tid som handler om tapt kjærlighet? Jo Nesbøs Harry Hole blir jo omtalt som "den perfekte antihelt", så det kan være et godt alternativ ift å knytte det opp mot norsk litteratur! Takk. Da går jeg for den definisjonen. Jeg begynte å lese rødstrupe i går, før jeg visste noe om eksamen, men har ikke kommet langt nok til å kunne trekke en definisjon om Harry Hole. Har du noen eksempler på hvorfor han er en antihelt? Ja, må nok trekke inn noe litteratur, da dette er den "litterære" delen av oppgaven. Har aldri hørt om det før, men vi fikk 2-delt muntlig eksamen med en litterær og en språklig oppgave. "Hurra"! Men regner med at del 2 om sosiolekt og ungdomsspråk skal gå fint. http://rebekkas-nors...e-antihelt.html Les denne du / Et lite google-søk så finner du masse! Var ikke klar over det jeg heller, men virker som den inndelingen er ganske vanlig! Takk! Lenke til kommentar
frk.anna Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 Hei. Jeg skal under eksamen i morgen komme med et eksempel på sosiolekt og ungdomsspråk i Trondheim. Jeg har valgt å snakke om Fru Olsen, en 80 år gammel dame, hun har vokst opp i et rikt strøk, bor på Øvre Singsaker (rikmannsstrøk), hadde høy utdanning i sin tid, og en høytstående jobb blant autoritære mennesker. Og Petter, som vokser opp i et grovere miljø på Kattem, foreldrene hans har ikke spesielt høy utdanning, men en gjennomsnittlig inntekt og han snakker veldig mye slang. Kan dette være en fiktiv samtale mellom de to? "Neimen er det de som er ute å spaserer? Så hyggelig å møte dem hær, herr Petter, det var lenge siden sist. Som de ser har jei anskaffet mei en slik stokk, det er perfekt i mine eldre dager, så kommer jeg mei ut til tross for stive ledd. De vet, det er svært godt for blodsirkulasjonen og spasere en runde om dagen. Men si mei, hva har De bedrevet den siste tiden?" "Halla! Æ stakk ne på babben en tur da, men trur du dæm har peiling 'a? Dæm e så jæævla kiip, bare sa sånn derre "Nei, det kain itj æ hjælp dæ me" lissom.Dritt ass! Men må stekk æ, ska blæs av hode på en warrior på WOW shø. Snakes da." Jeg synes det er spesielt vanskelig å skulle skrive "fintrønder", da jeg forbinder det med å snakke øst-landsdialekt med trønder preg. Så please - si ifra hvis noen av ordene/frasene bør skrives om Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 Fikk karakterene mine (VG1) i dag. Engelsk: 5 Geografi: 5 Kroppsøving: 3 Matematikk 1P: 4 Naturfag: 4 Norsk, muntlig: 5 Norsk hovedmål, skriftlig: 5 Norsk sidemål, skriftlig: 4 Samfunnsfag: 6 Tysk 1: 6 Er dette å anse som et godt karakterkort? Snittet ble 4,7, og jeg har sett at de fleste kameratene mine har fått 4,2, 4,4 og lignende. Merk at engelsk, geografi, matematikk 1P, naturfag og samfunnsfag er avsluttende. Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 Ganske bra det der. Ville fokusert på å forbedre gymkarakteren, 4 burde i alle fall være overkommelig. Hva sikter du på å gjøre etter VGS? Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 (endret) Ja, jeg hadde 4 til jul, så det var ikke bra at den gikk ned. Heldigvis er den ikke avsluttende. Jeg føler også at jeg har mulighet til å heve sidemålskarakteren. Jeg vet ikke. Jeg skal ikke gå psykologi eller medisin eller noe sånt, men juss hadde vært interessant. Der er vel snittet på førsteinntak godt over 5-eren, hvertfall i Oslo hvor jeg bor. Endret 13. juni 2012 av Hanske Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 Når er sensur for skrifltig eksamen? 21. juni-ish? Lenke til kommentar
frk.anna Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Når er sensur for skrifltig eksamen? 21. juni-ish? Rektoren vår regnet med å få sensuren på skriftlig eksamen (matte) imorgen. 21. juni er vel litt sent? - da har vel sommerferien begynt for de fleste ? Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 http://www.udir.no/Kalender/?cci=5047 Fellessensuren er 21.-22. juni. Lenke til kommentar
Betenkt Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Men altså tidligere på grunnskolen. Husker jeg fikk karakteren på skriftlig to-tre dager før siste skoledag. Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Vi får eksamenskarakterene 25. juni kl 10. Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Mine ble lagt ut på Skolearena i går, men jeg har ikke fått noen skriftlig kopi. Tyskkarakteren har ligget ute på It'sLearning siden slutten av mai, mens jeg har visst mattekarakteren siden jeg fikk tilbake tentamen i midten av mai. Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Regner med du snakker om standpunktkarakterene? Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Regner med du snakker om standpunktkarakterene? Nei, alle karakterene. Både standpunkt og fag som fortsetter de neste årene. Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 (endret) Var egentlig det jeg mente. Kaller alle karakterer som ikke er eksamenskarakterer for standpunktkarakterer, selv om det teknisk sett ikke er helt riktig. Noen andre som har hatt muntlig i det siste? Fikk 5 i fysikk i dag. Kunne egentlig alt, men jeg virket visst litt usikker og læreren måtte spørre en del for å få fram all kunnskapen min, så da ble det ikke 6. :/ Endret 14. juni 2012 av Henrik B Lenke til kommentar
Frekvens Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 http://bildr.no/view/1204977 Hvordan går lyset gjennom? Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Uff muntlig trekk i morgen tidlig. Hvor stor er sjangsen for at jeg kommer opp? VG1 SSP, kom ikke opp i skriftlig og bor i Østfold hvis det skulle ha noe å si. Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Lite sannsynlig. Pleier å være veldig få som kommer opp i eksamen i VG1. Lenke til kommentar
cavumo Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Jeg ville tippet omtrent 5 % sannsynlighet for at du kommer opp. Lite sannsynlig, med andre ord. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Oki, men jeg har generelt uflaks så vi får se. Men hvis jeg kommer opp har jeg hele helga til å forbrede meg så det er jo flotters. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå