Tunky Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 (endret) Jeg lurer på om det er noen avsnitt i boka om akkurat det du spør etter. Tror det er det i Tidslinjer, hvis du har den boka. Ellers kan du kikke på denne presentasjonen: http://3pbbhistorie.blogspot.no/2009/10/hvorfor-lre-historie.html Mange fine og store ord, men hvis du trekker ut essensen av det, så har du fått med deg det meste. Endret 6. juni 2012 av Knewt Lenke til kommentar
Saune Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 Jeg lurer på om det er noen avsnitt i boka om akkurat det du spør etter. Tror det er det i Tidslinjer, hvis du har den boka. Ellers kan du kikke på denne presentasjonen: http://3pbbhistorie....e-historie.html Mange fine og store ord, men hvis du trekker ut essensen av det, så har du fått med deg det meste. Takk igjen! Er ingen avsnitt eller spesielle temaer fra boken jeg skal arbeide med. Jeg skal rett og slett skrive en tekst for hvorfor vi bør ha historie på skolen. Har vel ganske stor frihet til å velge hva jeg vil skrive om, så da er det alltid flott med ulike innspill som får tankene mine til å surre rundt Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 Jo, men jeg mener å ha sett at det er et eget avsnitt eller delkapittel om akkurat ditt tema: "Hvofor lære historie?". Tror det er i en av de "TIl ettertanke"-sidene mellom kapitlene. Lenke til kommentar
Suskunlar Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 Dagen før påskeferien satt en kompis med mobil i timen, men så sa læreren "legger du den ikke vekk nå, tar jeg den og så kan du hente den etter påskeferien". Det jeg lurer på er, er det egentlig lov, det læreren sa om at hun tar den helt til påskeferien er over? Lenke til kommentar
D02 Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 Dagen før påskeferien satt en kompis med mobil i timen, men så sa læreren "legger du den ikke vekk nå, tar jeg den og så kan du hente den etter påskeferien". Det jeg lurer på er, er det egentlig lov, det læreren sa om at hun tar den helt til påskeferien er over? Nei, det tviler jeg veldig på. Vertfall hadde jeg reagert veldig sterkt hvis en lærer tok mobilen min over en lenger periode. Vi får anmerkninger bare hvis noen sitter med mobilen (spørs på læreren) Egentlig tviler jeg på at hun hadde gjort det. Hvem er så sære? Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 Er det typisk ungdomsskolen vi snakker om her? Vi har det ikke så strengt i alle fall på min VGS. Her er det: "legg vekk mobilene nå,da" Lenke til kommentar
Saune Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 Jo, men jeg mener å ha sett at det er et eget avsnitt eller delkapittel om akkurat ditt tema: "Hvofor lære historie?". Tror det er i en av de "TIl ettertanke"-sidene mellom kapitlene. Vet ikke hvilken bok du bruker, men i min historie bok finner jeg ikke et slikt avsnitt du beskriver. Jeg bruker bøkene fra portal. Lenke til kommentar
Betenkt Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 (endret) "Hvorfor vi bør ha historie på skolen". Områder det kan være naturlig å snakke om er f.eks. historie og dannelse, historie og samfunnet, historie og allmennkunnskap, osv. Hvordan dere strukturerer det er opp til dere. Noen som har noen gode argumenter på hvorfor vi bør ha historie på skolen? Stiller meg bak Knewt sine tips. Andre ting du kan se nærmere på: Historieundervisningen er altså også et lett for å gjøre deg i stand til å delta i demokratiet. Eksempler: - For å kunne vurdere eks. politiske spørsmål må en gjerne vite hva som ligger bak dem. Alle spente situasjonen i internasjonal politikk, eller mellom folkeslag for den saks skyld, har en historie. - Dette gjelder også økonomi, eks hvorfor alle politiske partier i dag stiller seg bak den norske velferdsstaten, men "kun" er uenig i utformingen. Hva ledet frem til dette? Videre historien til de politiske partiene For å kunne behandle dagsaktuelle spørsmål er det kjekt å ha menneskehetens erfaringer i bakhodet (lære av våre feil, som Knewt sa), men også kunne se spørsmålene i lys av fortiden. Historiefaget er også, som en del av studiespesialiserende, et ledd i å gjøre deg "klar for" studier, dvs. tenke kritisk, se mer årsak/virkning, drøfte og se sammenhenger. Kildekritikk herunder. Kikk på læreplanen. Se beskrivelsen av de to hovedområdene, spesielt "Historieforståelse og metoder", og se på de enkelte læreplanmålene herunder for vg3. Se hvordan du som aktiv statsborger kan ta i bruk lærdommen læreplanen beskriver. Endret 6. juni 2012 av Webmaster Esso Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 (endret) Jo, men jeg mener å ha sett at det er et eget avsnitt eller delkapittel om akkurat ditt tema: "Hvofor lære historie?". Tror det er i en av de "TIl ettertanke"-sidene mellom kapitlene. Vet ikke hvilken bok du bruker, men i min historie bok finner jeg ikke et slikt avsnitt du beskriver. Jeg bruker bøkene fra portal. Åja, det er nok en annen bok. Kan se om jeg finner det i boka mi og prøve å ta et lesbart bilde, eventuelt trekke ut det viktigste. Er ikke 100% sikker på at det finnes, men jeg trodde jeg hadde sett det. EDIT: Tok nok feil, finner det ikke i innholdsfortegnelsen. Mulig det var i andreklasseboka. Jaja. Lykke til. Nå har du i alle fall fått en del ideer i denne tråden. Endret 6. juni 2012 av Knewt Lenke til kommentar
henibenni Skrevet 7. juni 2012 Del Skrevet 7. juni 2012 (endret) . Endret 7. juni 2012 av henibenni Lenke til kommentar
whistle Skrevet 7. juni 2012 Del Skrevet 7. juni 2012 Jeg vet at man ikke kan endre karakteren/få ny vurdering ved klage på muntlig eksamen, men jeg vet at man kan klage på formelle feil som kan ha påvirket resultatet, men så lurer jeg på hva disse faktisk er? Står kun eksempler på formelle feil på udir sine sider. Er det en formell feil at man ikke får vite karakteren før alle eksaminander har hatt sin eksamen, altså etter at alle i din gruppe har gjennomført? Noen påstår nemlig det. Lurer også på om karakteren kun annulleres, eller om den annulleres + at man MÅ ta en ny eksamen. Lenke til kommentar
St€rk Skrevet 7. juni 2012 Del Skrevet 7. juni 2012 Du må ta ny eksamen, du slipper ikke unna. Lenke til kommentar
henibenni Skrevet 7. juni 2012 Del Skrevet 7. juni 2012 (endret) Det er ikke en formel feil at du får vite karakteren på slutten, når alle eksaminader har hatt eksamenen sin. Dette er svært vanlig på skolene i mitt området, så jeg tviler på at dette er en formell feil. Endret 7. juni 2012 av henibenni Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 7. juni 2012 Del Skrevet 7. juni 2012 Jeg tror heller ikke det er en formell feil, ut i fra hva eksamensansvarlig på skolen her har sagt. Tidligere på min skole har man fått vite det etter at alle har hatt. I år får vi vite det etter hver eksamen, pga. retningslinjer sendt ut fra fylkeskommunen. Lenke til kommentar
Betenkt Skrevet 7. juni 2012 Del Skrevet 7. juni 2012 (endret) Reglementet sier at at kandidaten skal få karakteren ved endt eksaminasjon. Det er feil å gi alle karakterene når alle er ferdig. Dette er fordi kandidaten da kan sammenlignes med de øvrige, men hver kandidat skal vurderes på individuelt grunnlag. Eksaminator og sensor skal etter eksamineringen av hver elev i eksamenspartiet vurdere deres individuelle kompetanse, slik denne framkommer på eksamen (§ 3-14 og § 4-15). Med dette menes at karakteren settes etter hver elev og informasjonen gis fortløpende til hver elev. Kilde, side 18. (Ikke fra min skole, men vi har det på samme måte.) Det er mulig at dette er snakk om tolkning av regelverket ettersom eksamen er lokalgitt. Jeg synes dog det er rart at man ikke får karakteren etter sin egen eksaminasjon. Endret 7. juni 2012 av Webmaster Esso Lenke til kommentar
Fredrinco Skrevet 7. juni 2012 Del Skrevet 7. juni 2012 Påvirker det at du ikke fikk tatt eksamen pga. streiken søket på videregående skole? Lenke til kommentar
Betenkt Skrevet 7. juni 2012 Del Skrevet 7. juni 2012 Påvirker det at du ikke fikk tatt eksamen pga. streiken søket på videregående skole? Nei, det blir bare en karakter mindre. 1 Lenke til kommentar
henibenni Skrevet 7. juni 2012 Del Skrevet 7. juni 2012 Det jo aldri det som skal påvirke søket ditt på vgs uansett. Man kan jo ikke bare regne med at man får gode karakterer på eksamen, å derfor være "safe"............................ Lenke til kommentar
whistle Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 takk for svar, folkens! jeg kunne altså ha klaget på det, men hvis jeg må opp til ny eksamen uansett er det egentlig helt uaktuelt! er bare så lykkelig for at jeg er ferdig på vgs, selv om jeg følte at sensor/læreren min har misforstått et par av tingene jeg sa under samtalen etter presentasjonen. Lenke til kommentar
McMuffinMan Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 Komm opp i norsk på muntlig eksamen. Temaet jeg fikk var språkhistorie. I oppgaven skulle man blant annet nevene noen hovedtrekk som skiller bokmål og nynorsk. Jeg har googla det men finner ikke ordentlig svar. Det står heller ingenting om det i norsk boka Er det noen som kan fortelle meg noen hovedtrekk som skiller bokmål og nynorsk ??? Takker for svar på forhånd:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå