Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skolekafeen - Løst og fast om skole

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har tenkt litt på det med cd-rom og usb, ja. Men sånn reint driver-messig, takler en air medium photoshop-bruk og programmering?

Har egentlig lyst på en air, men jeg skjønner jo eeegentlig at jeg bør velge pro med tanke på hva jeg planlegger å bruke den til..

air har dual core, pro har quad core. pro er altså dobbelt så rask.

edit: air har visst også veldig treige tokjerners prossesorer, så en firekjernes pro vil være 3 ganger raskere, mens en tokjernes pro vil være 1,5 ganger raskere.

Endret av okwepeokwe
Lenke til kommentar

Hei. Hadde et spørsmål angående avvikling av eksamen ved en eventuell streik. Ser fra tirsdag av at streiken skal trappes opp i min hjemkommune(Bergen), og at streiken vil innbefatte at alt av medlemmer ved Videregående skoler i Hordaland Fylkeskommune blir tatt ut. Medlemmene som blir tatt ut er barne- og ungdomsarbeidere, assistenter, renholdere, skolesekretærer, vaktmestre og administrativt personell.

Såvidt jeg vet er det det administrative personellet som står for gjennomføringen av eksamen, og at en eventuell streik blant administrativt personell vil bety at eksamen blir umulig å gjennomføre. Noen som vet? :)

Lenke til kommentar

Ok, takk for oppklarende svar. Vet du forøvrig om det er lærere på Langhaugen som ikke er tatt ut i streik? Altså lærere som kun er tatt ut fordi det administrative apparatet er tatt ut.

edit: men altså..dette gjelder jo for alle VGS i Hordaland Fylkeskommune. Vil opptrappingen da isåfall føre til at det ikke blir gjennomført en eneste eksamen ved VGS i Hordaland så lenge streiken varer? Hører jo nesten for utrolig ut.

Endret av mentalitet
Lenke til kommentar

nå er jeg bare enda mer forvirret ang mac-kjøp. jeg har helt ærlig ikke peiling på prosessorer og sånne greier. jeg vil aller helst ha en air (kommer evt til å kjøpe med en ekstern cd-rom hvis jeg finner ut at jeg trenger det) pga vekten og utseende, men jeg må være helt sikker på at den funker til bilde/film-redigering og programmering (skal studere informatikk) før jeg bestemmer meg.....

Lenke til kommentar

Ja. Vi er sterkt streikerammet, så det er nesten ingen undervisning (jeg har kun fem timer/uken så lenge streiken varer), men så lenge administrasjonen ikke streiker, blir eksamen avviklet som normalt.

Hm, snakket med én som gikk på Sandsli (som vel er delvis rammet av streiken) han slapp eksamen i dag.

Lenke til kommentar

Ser min skole blir tatt ut om streiken enda vedvarer onsdag. Hadde vært flott med litt informasjon om eksamen faktisk blir påvirket på min skole eller ei, da det er tydelig at dette er noe som varierer fra skole til skole. (Strategisk av Unio å ta opptrappingen dagen etter norskeksamen, forøvrig..)

Lenke til kommentar

Fagforbundet trapper opp på tirsdag, og da tar de ut renholdere på mange skoler. Dette medfører stenging til slutt, men min eneste ikke-streikende lærer tippet det kunne ta én uke.

mentalitet: Virket som om Fana skulle stenge ... med mindre dispensasjonen går gjennom. Det siste kommer vel ofte an på om dere har spesialpedagogisk personell etc.

Endret av nypis
Lenke til kommentar

Jupp, ser dette. Såvidt meg bekjent er det ikke spesialpedagogisk personell på skolen, er riktignok en vernet bedrift som driver kantinen men det har vel ikke så mye å si. Leser av Hordaland Fylkeskommune sine sider at både Stend og U. Pihl får dispensasjon fra streiken pga. spesialpedagogisk personell, mens Fana/Tertnes/Slåtthaug bare har søkt om dispensasjon. Burde jo bety at det ikke eksisterer spesialpedagogisk personell på Fana, men man vet jo aldri! *krysser fingrene*

Lenke til kommentar

Hei, har planer om å ta privatisteksamen naturfag, geo, samf og engelsk til jul. Når burde jeg begynne å lese? Vil det holde med 3 måneder før? Hvis jeg leser for tidlig kan jeg jo glemme mye av stoffet. Skal bruke lærebøkene til nami, geo og samf. I engelsk bare øver jeg litt selv og pugger gramatikken.

Skal lage gode notater i fagene siden jeg lærer best på den måten, pluss at jeg da har noe å se på når jeg får vite tema.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...